voeding voor pedaaltjes

justd

Stamgast
is het nou zo dat een gitaarpedaaltje beter klinkt met batterij dan een met een later toegevoegde adapter?
En wat kan je daar aan doen.

volgens mij is dat grote onzin ..

Heb meerdere pedaaltjes met batterij en adapter waarbij ik ook beide opties regelmatig gebruikt heb, en t klonk sowieso niet beter .. anders zou misschien nog kunnen aangezien pedaaltjes erg gevoelig zijn, zo kunnen sommige pedaaltjes erg mooi klinken op een half volle batterij of een adapter die dat effect naboots .. maar goed, beter is in dit geval dus een kwestie van smaak

verder was je vraag natuurlijk erg simpel .. mocht het voor jou beter klinken dan koop je toch een setje batterijen ? :)

scheelt van pedaal tot pedaal, analoge pedalen gaan vaak nog wel iets doen met een bijna lege batterij, maar dat gaat dan anders (soms beter vind ik) klinken. sommige pedalen stoppen inneens als de batterij te laag wordt, anderen gaan dus nog even zwakker/anders door, dat heb je niet echt met een adapter.

dat heb je niet echt met een adapter.

Dat hangt van de adapter af, op veel adapters zit zo'n schuif knopje zodat je dat soort effecten dus kan nabootsen .. een echt nauwkeurige regelbare voeding is natuurlijk nog mooier maar dat zijn best lompe bakken (tenminste mijn pa heeft pas zo'n ding gekocht en die bak zou ik hier niet graag willen hebben staan) ..

Veel voedingen generen brom op audio kabels als de audio kabels te dicht langs te voeding loopt, met batterijen heb je daar meestal geen last van.
ik heb nu zo'n spot 1
dus toch maar ff proberen
batterijen zijn duur en milieu belastend etc duzzz von dahr
bedankt voor de reacties

kan zijn dat het soms ruiger klinkt als je batterij bijna plat is

gewoon je universele adapter aanhangen en die op een lager voltage zetten zal wel soortgelijk effect hebben

tegenwoordig is het eigenlijk enkel mijn dm2 delay die ik met batterijen gebruik,
de rest hangt aan een danelectro adapter (ibanez gaf brom) en verdeelstekker voor achter de adapter (kost veel, maar heel erg handig)

ja, ik weet het, ik leg soms een gitaarpickup op een adapter als ik een extern bromsignaal nodig heb vor filtercv bvb.
maar op hetzelfde stopcontact is de ibanez brommerig en de danelectro stil. ik vond het ook raar omdat het toch allebij instrumentenadapters zijn.

Recentelijk heb ik wel meegemaakt dat het type voeding een boel doet. Een bekende van me had een no-name adapter, waardoor er meer brom was dan met batterijen. Een originele voeding van BOSS heeft het wonder volbracht, geen batterijen meer nodig, en ook geen brom.

En een 9V voedingskabeltje dat invloed heeft op je audiokabels, dan heb je toch wel heel slechte audiokabels te pakken. Ik heb dat iig nog nooit meegemaakt in mijn studio, en ik heb toch wel vele tientallen, zoniet honderden meter kabels aangesloten liggen, en heel veel 220V verdeeldozen. En nog nergens last van.

Een adapter heeft nu eenmaal een 220-trafo, dus een strooiveld, dus je kunt een brommetje oplopen.
Maar als dat goed geregeld is, en het pedaal krijgt het juiste voltage, dan zal het een niet beter klinken dan het andere.

Het verlagen van de spanning van een bijbehorende adapter heeft een risico.
Omdat sommige pedalen een ingebouwde spanningsregelaar hebben, die bv. op 9 volt uit moet komen.
Als je dan een lagere spanning dan ca 12 volt gaat aanbieden, wordt de kans op raar functioneren groter.

Een andere kwestie speelt nog een rol, omdat allebei de bronnen hun voordelen hebben.
Batterijen zijn prima als je je pedaal 'onafhankelijk portable' wil hebben.
Maar als je gewoon thuis zit met stopcontacten om je heen, dan is het nonsens om batterijen te verbruiken.

Nog een tip over die adapter blokjes : Laat ze niet in het stopcontact zitten, als je ze niet nodig hebt.
(Geldt voor 'opladers' ook). Die dingen hebben zelden een ingebouwde zekering, en zijn vaak te krap bemeten
qua vermogen, zodat ze behoorlijk warm worden. En dus ook in de fik kunnen vliegen als je er niet bent.

Back