1212M geluidskaart heeft last van pops en clicks constant in het geluid

Lin

Nieuwkomer
Sinds vorige week heb ik een EMU 1212M geluidskaart in me pc hangen voor opnamens en professionele audio playback en sequencing.

Ik had er een vista installatie opstaan waar ik de kaart in geinstalleerd had maar en toen had ik dus last van allerlei clicks in eht geluid. TOen had ik zoiets zal wel aan de oude isntallatie liggen en ging ik een clean XP isntallatie erop zetten en daarin de kaart installeren. Nogsteeds hetzelfde probleem dus.

Hoe kom ik hiervan af?

hardware:
CPU: Intel core2duo 2550
Ram: 2048MB DDR2 800mhz
Chipset: Intel P35

Ok, dit heb ik dus net geprobeert, werkt helaas niet, oude drivers ook geprobeert en da took niet.

ja maar het kotm zelfs voor in plain audio programmas als foobar met en zonder asio plugin, en daar valt nergens me samplerate dingen in te stellen

Hoor je ze ook als je naar je desktop staart oftewel niks doet?
Een maat van mij heeft die 1212 en die hoort ze altijd niet vaak maar zo nu en dan plopt er een voorbij. Hij heeft al gesleuteld als een gek maar het is nog steeds nie gefixt.
Als je de oplossing hebt hoor ik het graag.

succes ermee,
Maarten

Misschien een IRQ probleem? Als er 2 (actieve) apparaten gebruik maken van dezelfde IRQ, dan moeten ze vaak vechten om de aandacht van je processor en dat zorgt doorgaans voor pops & clicks. Dit kun je makkelijk checken:

1. Klik op start
2. Klik op uitvoeren
3. Typ "msinfo32"
4. Klik op OK
5. Vouw tab hardwarebronnen open
6. Klik op conflicten/delen

Als je geluidskaart dezelfde IRQ gebruikt (hij staat hier dan tussen) als een ander apparaat, dan kan dit misschien het probleem veroorzaken.

Hoor je ze ook als je naar je desktop staart oftewel niks doet?
Een maat van mij heeft die 1212 en die hoort ze altijd niet vaak maar zo nu en dan plopt er een voorbij. Hij heeft al gesleuteld als een gek maar het is nog steeds nie gefixt.
Als je de oplossing hebt hoor ik het graag.

succes ermee,
Maarten

Jups gebeurt inderdaad, maar ik heb het bijvoorbeeld nog meer al sik ff naar youtube zit te kijken.

Misschien een IRQ probleem? Als er 2 (actieve) apparaten gebruik maken van dezelfde IRQ, dan moeten ze vaak vechten om de aandacht van je processor en dat zorgt doorgaans voor pops & clicks. Dit kun je makkelijk checken:

1. Klik op start
2. Klik op uitvoeren
3. Typ "msinfo32"
4. Klik op OK
5. Vouw tab hardwarebronnen open
6. Klik op conflicten/delen

Als je geluidskaart dezelfde IRQ gebruikt (hij staat hier dan tussen) als een ander apparaat, dan kan dit misschien het probleem veroorzaken.
deze is gedeelt ja, met mijn videokaart, maar hoe kan ik dat veranderen? XP laat dat niet meer toe >__<

Je audio- en videokaart op 1 IRQ is niet bepaald ideaal te noemen en zou best eens voor het probleem kunnen zorgen. Beide apparaten vragen als het ware via dezelfde weg aandacht van je processor en dat brengt vaak een "conflict" met zich mee.

Alleen is dit niet heel erg simpel op te lossen. Ik heb het zelf ook gehad en ik had daar een pc expert voor nodig. Op sommige pc's kun je het zelf instellen, anderen alleen via de bios en weer andere pc's helemaal niet.

Microsoft heeft het aanpassen van IRQ's ook bewust moelijk gemaakt, omdat ze van mening zijn dat hun software op elk systeem vlekkeloos loopt...., niet dus.

Je kunt dan ook het beste even een iemand aanspreken die computers van binnen en buiten kent. Als je niemand in je directe omgeving hebt die dat kan, dan zou ik even zoeken op internet op de site van de betreffende pc fabrikant. Anders even een mail naar de wederverkoper van je pc o.i.d.

Lukt dit allemaal niet dan kun je altijd nog proberen om PCI sloten vrij te maken en hier tussen te wisselen, zoals resonace al aangaf dus gewoon je kaart in een ander slot hangen en weer kijken bij conflicten/delen via "msinfo32". Hardware die je niet gebruikt kun je ook het beste even deactiveren via apparaatbeheer. Stel je gebruikt je firewirekaart niet, dan kun je deze gewoon uitschakelen via "deze computer"(rechtermuisknop)-> eigenschappen->hardware->apparaatbeheer of simpelweg via de bios (is beter maar wel goed oppassen met wat je doet in de bios). Als je firewirekaart (of iets anders) is gedeactiveerd, komt er als het goed is weer een IRQ vrij die wellicht wordt opgepakt door je audiokaart als je reboot.

als je vid kaart PCI is probeer je vid kaart dan eens in een ander slot .

Ik heb zelf ook een 1212m gehad.. soms was het even proberen welk slot in mn pc, heb wel eens alle hardware in een totaal ander slot gestopt uiteindelijk was dit voor mij altijd de oplossing .. cmos ff resetten van je bios kan soms ook wonderen doen (moederboard deelt dan alle irq's opnieuw in)

ik heb dus nu geprobeert de geludsikaart in een ander pci slot te stoppen, dit hielp niet echt, wel een ander itnerupt als de videokaart nu maar niet als de netwerk kaart die onboard zit. Deactiveer ik de netwerk kaart in de bios, dan heb ik het probleem nog. Wat ik nu aan het proberen ben is om met acpi uit in het bios (wat windows gebruikt om zelf die irq's toe te wijzen) winxp te isntalleren met de hoop dat als het goed is dat ik irq's daar wel kan veranderen.

Ik heb dus elke mogelijk combinatie geprobeert van de pci kaarten en videokaarten om ervanaf te komen maar het probleem is dat beide pci express porten geschikt voor de videokaart op deze interupt zitten. Dit in combinatie met maar 2 normale pci porten heb ik neti veel keus voor de 1212m, het is of delen emt netwerk kaart of videokaart, de netwerk kaart heb ik gedisabled en ook dat werkt niet.

wat zou een goede vervanger voor deze kaart kunnen zijn?

De emu servicedesk heeft ook nog geen response gegeven :S

Back