Autorisatie versus bezit van vst

kabelaar

Stamgast
Wat ik mij afvraag is in hoeverre software (vst of anders) die tegenwoordig, om ze te kunnen gebruiken, bijna standaard geautoriseerd dienen te worden eigenlijk wel 100% je eigendom is. Zolang een leverancier/bedrijf/fabrikant actief is, is er niets aan de hand. Gaat een bedrijf failliet dan kun je het wel schudden met je (her)installatie. Denk bijvoorbeeld aan Superwave. Die gasten zijn ook met de noorderzon verdwenen. Nu zal dat bij de hele grote niet zo snel gebeuren maar toch. Eigenlijk klopt er iets niet aan!

Laatst gewijzigd:
Wat ik mij afvraag is in hoeverre software (vst of anders) die tegenwoordig, om ze te kunnen gebruiken, bijna standaard geautoriseerd dienen te worden eigenlijk wel je 100% je eigendom is.

Dat is idd een goeie, ik weet wel dat bepaalde fabrikanten van sample cd's eisen stellen aan het gebruik ner van. Zo mag je ze bijvoorbeeld niet vor commerciele doeleinden gebruiken, tenzij je daarvoor ook weer een licentie hebt. En dat kost weer geld.

Ik heb zelf niet zo veel software maar zou dat niet ergens in een handleiding kunnen staan (kleine letters ..etc.)

Goeie vraag, ben beniewd of iemand het fijne er vanaf weet!

Wat ik mij afvraag is in hoeverre software (vst of anders) die tegenwoordig, om ze te kunnen gebruiken, bijna standaard geautoriseerd dienen te worden eigenlijk wel je 100% je eigendom is. Zolang een leverancier/bedrijf/fabrikant actief is, is er niets aan de hand. Gaat een bedrijf failliet dan kun je het wel schudden met je (her)installatie. Denk bijvoorbeeld aan Superwave. Die gasten zijn ook met de noorderzon verdwenen. Nu zal dat bij de hele grote niet zo snel gebeuren maar toch. Eigenlijk klopt er iets niet aan!

1 Je eigendom wordt het nooit 100%, je hebt een gebruikerslicentie. Dus je mag de software gebruiken, maar bent er geen eigenaar van.
2 Herinstallatie met een dongle is geen probleem, omdat je licentie er op blijft staan. Dus je installeert het op een andere PC met de code en steekt de dongle er weer in. Werk weer!

Aan Talsma:
Bij gekochte sample CD's mag je er gebruik van maken, ook commercieel, want daarvoor heb je betaald. Voor zover ik weet tenminste. Je moet de sample CD wel legaal gekocht hebben natuurlijk! Maar daar ga ik wel vanuit, valt ook onder de regels van dit forum.

Aan Talsma:
Bij gekochte sample CD's mag je er gebruik van maken, ook commercieel, want daarvoor heb je betaald. Voor zover ik weet tenminste. Je moet de sample CD wel legaal gekocht hebben natuurlijk! Maar daar ga ik wel vanuit, valt ook onder de regels van dit forum.

nee, talsma heeft wel degelijk gelijk, er zijn sample cds in omloop waar dat uitdrukkelijk op staat dat je het niet commercieel mag gebruiken, ondanks dat je zo voor veel geld gekocht hebt. Dan dien je een additionele licentie te kopen. Het is natuurlijk niet meer van deze tijd, maar het bestaat nog wel.

Dat van die autorisaties is mij ook een doorn in het oog. ik heb zelf ook liever dongles wat dat betreft.

Bij gekochte sample CD's mag je er gebruik van maken, ook commercieel, want daarvoor heb je betaald. Voor zover ik weet tenminste.

Niet altijd:

Most of AMG's CDs are completely free to use, save occasional formalities regarding credits and notification of use, as a general rule as long as you're a legitimate purchaser, you can use the samples in your music as you choose. However our latest releases come with a written licence agreement that needs to be signed and accepted prior to any commercial use, proof of purchase will also be required to allow authorisation.

dat geldt ook voor BFA en nog eentje ...(naam ff kwijt). anyway: er kan dus nog een keer een rekening verschijnen.

Ik geloof dat er hier ook ergens een topic voor is.

Niet altijd:
1 Je eigendom wordt het nooit 100%, je hebt een gebruikerslicentie. Dus je mag de software gebruiken, maar bent er geen eigenaar van.
2 Herinstallatie met een dongle is geen probleem, omdat je licentie er op blijft staan. Dus je installeert het op een andere PC met de code en steekt de dongle er weer in. Werk weer!

Wat betreft de dongle is dat inderdaad in goede oplossing maar bijvoorbeeld bij native instruments gaat ie vlieger niet op. Daar moet je alles via hun website autoriseren.
Ik heb er in principe vrede mee als ik niet 100% eigenaar ben maar er is wel een heel groot verschil tussen 100% en 0% als je het programma niet meer geinstalleerd krijgt.

Wat betreft de dongle is dat inderdaad in goede oplossing maar bijvoorbeeld bij native instruments gaat ie vlieger niet op. Daar moet je alles via hun website autoriseren.
Ik heb er in principe vrede mee als ik niet 100% eigenaar ben maar er is wel een heel groot verschil tussen 100% en 0% als je het programma niet meer geinstalleerd krijgt.

Helemaal gelijk, dat vindt ik ook. Wat dacht je van het probleem als je oudere PC/Mac audio hardware hebt, waarvan geen nieuwe drivers meer uitkomen? Als er dan een nieuwe OS komt, kun je het met mazzel voor een paar tienen verkopen, of anders weggooien.

En dat van die sample CD's wist ik echt niet. Ik schreef ook: voor zover ik weet. Op mijn Bela D Media CD's staat dat geloof ik (en hoop ik) niet.
Wel lullig, dat je dubbel moet betalen als je iets uit wilt brengen. Eerst voor de CD zelf, en dan nog een keer om het dan uit te brengen. Lekkere jongens!

Vergelijkbare discussies

Back