Nord Electro of Yamaha Motif XS7 ???

Boutrosbrother

Stamgast
Hallo,

Misschien een vreemde vergelijking, maar ik ben op een twijfelpunt gekomen tussen de Nord Electro of de Yamaha Motif XS7. De nord is een eerste keuze gezien zijn formidabele emulatie van de B3, rhodes, clavinet D6, enz...
Mocht de yamaha echter deze sounds relatief overtuigend kunnen brengen, dan bezit ik véél meer aan mogelijkheden voor ongeveer eenzelfde prijsplaatje. Mijn vraag is dan of er iemand ervaring heeft met de Yamaha Motif XS en in hoeverre de sounds vergelijkbaar zijn met die van de Nord?

Mijn bedoeling is zelf nummers te maken hiphop-jazz-funk-fusion -achtig. Met de Nord Electro zal ik mijn computer moeten aanspreken als DAW (lijkt me meer gepruts). Met de Yamaha lijkt dit me dan weer veel gemakkelijker en steviger te doen.

Iemand een antwoord?

groeten,

Boutros

Op zich een erg eenvoudige vraag: de Nord Electro2 is vooral bedoeld om op het podium te gebruiken, dus eenvoudige bediening en geen toeters en bellen; meer voor de uitvoerende muzikant dan voor in de home studio.

Wout

Ik heb een Electro gehad (heb nu een Stage), en ik heb nu een Motif XS-8.
Ik vind de Rhodes klanken in de Motif beter dan in de Clavia serie. Hammond is ongeveer gelijk, waarbij de leslie beter is in de Electro. Bovendien heb je daar beter realtime controle over de klank (het grootste voordeel van de Electro)

Als ik zo even op de site van MusicStore kijk, dan heb je al ongeveer een Nord Stage Compact voor de prijs van een Motif XS 7, dat is natuurlijk al een HEEL ander verhaal.

* Tegekke piano (beter dan Electro)
* Levendige electro-mechanische klanken i.p.v. steriel (in vergelijking met Yamaha, Roland, 'k heb ze allemaal gehoord)
* Fijne waterfall toetsen (van de Electro)
* Krachtige synth.
* Gebruiksgemak, flexibiliteit (dat ben ik nog nergens tegengekomen!)
* Next gen B3 afgeleid van de Nord C1 (beter dan Electro)

Daar kan wat mij betreft (let wel: voor de live-toetsenist) geen Motief of Fantoom tegenop.

Denk je meer plezier te beleven aan een workstation, dan ga je natuurlijk voor de laatstgenoemde 2.
Maar alle 'arrangementen' (ik denk aan ons eigenste Idool Natalia) die op die manier gemaakt zijn, pluk je er zo uit, en da's dan weer jammer.

inderdaad, de Stage is ook nog eens multitimbraal: je kunt dus tegelijkertijd orgel en piano spelen (via split of 2 toetsenborden). Verder is het een kwestie van smaak. De Nord klinkt meer alsof de sounds "ademen" terwijl de Yamaha meer "gepolijst" klinkt. Het is maar wat je mooier vindt, en wat beter aanvoelt. De Nord is superrrrreenvoudig te bedienen zodat je vaak niet eens presets gebruikt maar alles on the fly aan en uit zet. Het orgel en de leslie is geen vergelijk met de yamaha. Daarvoor heeft de yamaha veel meer synthesemogelijkheden en veel meer sounds die in een band en in de studio vaak van pas komen. De Nord doet nu eenmaal alleen zijn beperkte kunstje.

Ik heb sinds 2001 een Electro en ik vind het nog steeds een openbaring. Simpel, klinkt lekker, licht en klein. Super.

De Electro (en de Stage) hebben inderdaad iets in de klank wat ze meer doet leven dan de Motif, en ook live zou ik liever een Electro of Stage hebben dan een Motif. Ik vind de synthmogelijkheden van de Stage veel te beperk en bovendien vind ik het klankkarakter niet mooi, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

kheb zelf een XS6 thuis staan en gebruik deze ook veel onstage. Moet zeggen dat ondanks dat ik hem pas een paar maanden heb er meer dan tevreden over ben. Ook in het live aanpassen van een sound als dat nodig mocht zijn.

Ik ken de klank van de Nord ed niet maar vind de piano helemaal niet dun klinken.

Je kunt inderdaad van de Motif van te voren van de sliders bepalen wat ze binnen een klank veranderen. Het aardige van de Nord (Electro en Stage) dat alle parameters met een knop gewijzigd kunnen worden. Wat ik vaak doe (en ik dus kan doen met iedere klank) is een delay over mijn Rhodes zetten (nadat ik het tempo van de band inge-tapt heb, kan de Motif XS niet), of de distortion wat opendraaien. M.n. bij de effecten gebruik ik het heel veel dat ik het live aan kan passen. Maar ja, ik speel dan ook in bands waar ik dat veel kan gebruiken.

... Wat ik vaak doe (en ik dus kan doen met iedere klank) is een delay over mijn Rhodes zetten (nadat ik het tempo van de band inge-tapt heb, kan de Motif XS niet), of de distortion wat opendraaien. M.n. bij de effecten gebruik ik het heel veel dat ik het live aan kan passen. Maar ja, ik speel dan ook in bands waar ik dat veel kan gebruiken.
Dan heb je het natuurlijk wel over een Stage, toch? Is een ander prijskaartje...
Clavia heeft wel die C1 uitgebracht, maar orgels zijn niet zo m'n ding. Waarom niet iets soortgelijks, maar dan met alleen maar pianogeluiden en gewogen toetsen?

;)

Wout

Waarom niet naar een winkel gaan en een paar uur met beide aan de gang (met headset) en kijken of die 'vonk' overspringt?

En Wout is een Clavia jehova. :P

Als ik zo lees wat je wil, dan zou ik voor de XS gaan. Alles behalve de B3 doet de XS volgens mij ongeveer evengoed of (qua Rhodes) misschien wel 'beter'. En je hebt met de XS i.d.d. veel en veel meer klankmogelijkheden dan met de NE.

Zegt een tevreden NE-eigenaar...

Kan mij niet voorstellen dat iemand de Motif boven de Electro zou kiezen voor Rhodes en B3. Vergeleken met de Nord klinken de huidige workstation-concurrenten gewoon erg vlak, lomp zelfs. Het geluid van de Nord 'leeft'.

Maar ja, het blijft appels en peren vergelijken. Ga gewoon luisteren en beslis op basis van het geluid, en alleen het geluid. Sequencers (software/hardware) zijn er dertien in een dozijn en eigenlijk valt alles-in-één gewoon altijd tegen.

Back