HOMESTUDIO vs CD

draven

Stamgast
Telkens als ik een nummer in mekaar steek denk ik dat het goed klinkt...totdat ik eens een cd opzet van bvb Vitalic of royksop.

Deze nummers op de cd's klinken veel VOLLER, perfecter...

Kun je zo een volle, perfecte sound eigelijk bereiken in een homestudio of is dit enkel mogelijk in grotere studio's?

Als je een demo opstuurt nar een platenfirma moeten alle nummers dan echt afgewerkt zijn zoals ze op de cd/vinyl zullen verschijnen?

die dingen zijn gemastered, en klinken dus automatisch beter. Desalniettemin worden ze vakkundig en door mensen met talent in elkaar gedraaid, wat bijna altijd belangrijker is dan goede/veel gear. Ik ken mensen die de dikste tracks maken met enkel hun laptop en goeie software, wat dezer dagen gewoon een volwaardige studio (niet in de ruimtelijke zin dan ;) ) is... Zodra je weet wat je wil en hoe het te bekomen kan er verassend veel. Kun je zo een volle, perfecte sound eigelijk bereiken in een homestudio? Ja!

Als je een demo opstuurt nar een platenfirma moeten alle nummers dan echt afgewerkt zijn zoals ze op de cd/vinyl zullen verschijnen?
Hangt denk ik van de stijl af. Veel dancelabels bvb krijgen graag dingen aan die af zijn, en recht de cd/vinyl/i-net op kunnen...
Ben je een singer/songwriter die doelt op een meer mainstream publiek, dan zal een goeie demo die een goed idee geeft denk ik volstaan, om eventueel later nog studio-opnames te doen die thuis niet kunnen, met producer, etc
Hoe beter hoe beter in elk geval ;)

Het is vooral de doffigheid die ik er zou willen uitkrijgen.

Zijn er bepaalde effecten die dit kunnen verbeteren?

ik had last van doffigheid toen ik alles op 44.1 opnam. De nummertjes klonken net zoals bij jouw goed maar in verhouding tot de reeds bestaande muziek al snel 3 tot 6 db zachter en doffer.

Nu ik alles op 96 opneem klinkt alles veel opener en transparanter in de mix. Ook met beter afmixen, arrangeren en een beetje huis tuin en keuken mastering kom je ver.

vitalic die gooit er flink de compressor overheen, die fransen hebben daar wat mee geloof ik. ik durf het bijna niet te zeggen maar blaas je eigen nummers eens net zo op als die van vitalic, 90 % van de mensen vind dat goed en dik klinken, de weldenkende bewuste luisteraar (zie dat topic waar fuse naar linkte) vind het helemaal niks. maar ja, als je iets in de dance richting maakt en je wil net zoals een bepaalde artiest klinken dan is dit helaas redelijk noodzakelijk om de sound te laten lijken.

Hoe plaats je in feite een externe compressor over iets dat je hebt opgenomen op je pc?

Ow, je hebt een PC.
Dan kan het niet.
Je hebt minstens een Mac nodig met Logic 7 of 8.
Dan heb je tenminste professionele software in huis.

Dus jij vraagt je af waarom andere produkties voller en beter klinken?

Niet om het een of ander. Maar misschien dat je maar eens op zoek kan gaan naar boeken of sites op internet die het ea uitleggen over dit soort dingen. De vragen die je stelt staan daar heel goed in uitgelegt. En steek je meer op in die tijd dat je hier antwoord op je vragen hebt gekregen.

Back