[tr808] tempo vs. bpm

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Blij met m'n 808, krijg van de week m'n sync box, dus kan ik hem gelijk laten lopen met m'n hardware sequencer. Tot die tijd zit ik nog met 2 open eindjes.

- Kan ik dmv de tempo / fine / prescale selector knoppen een bmp uitrekenen? Zijn hier tabellen voor?
- Bij een gelijke instelling van m'n tempo knop varieert tussen verschillende patterns het tempo. Komt dit door het gebruik van de pre scale selector? En, indien ja, hoe beinvloed deze het tempo?

Greetz

Yawgmoth

http://www.tr-808.net/ < volgens mij moet daar ergens een pdf-manual rondspoken... (sorry voor cheape reply, ik heb alleen maar een drumstation :P)

Er zijn geen tabellen. Heb je niet een midi apparaat met een tab knop erop. Dan kan je daarop rammen
todat ie gelijk loopt met de 808.

Als het temp tussen verschillende 808 patterns verschild, dan is dat inderdaad de prescale.
Zet de 808 maar in write mode en houd de rode track clear knop in en verander vervolgens de scale.

Heb zelf geen 808 maar misschien kan je het "pinpointen" door, om mee te beginnen alle trackgegevens eerst te wissen.

Dan een simpele kick X000X000... op te nemen en de tempo stand op te schrijven.
En dan omrekenen naar bpm ; gewoon 4 tellen loop selecteren en het aantal millisecondes omrekenen naar bpm.

bijv. je selecteerd 4 kicks tot een mooie loop en dat is 4500 ms. het moet 1 maat zijn (voor het gemak een rond getal)
pak de calculator van windows:

4500 : 1000 = 4,5 >> sla dit getal op met "MS" knopje. >> 60 : 4,5 ("MR"-knopje) X 8= 106.666 BPM

dit moet je dan nog een keer doen met een ander tempo op de 808.

Als het goed is kan je dmv kruislings vermenigvuldigen uitrekenen hoeveel elke tempo-stand in bpm zou zijn.
(het zal misschien niet 100% secuur zijn maar het scheelt waarschijnlijk al een hoop pitch en stretch werk achteraf omdat je warmer zit bij het gewilde bpm; ik heb het hier over microsecondes! )

Het lijkt meer werk dan het eigenlijk is ;) op een gegeven moment ken je een aantal tempi wel uit je hoofd.

En bovendien, je hoeft het maar 1 keer te doen! als het niet duidelijk is roep gerust

Laatst gewijzigd:
Is het relevant ?

Als je hem via een sync box synct dan neemt hij automatisch het tempo over van de midiclock die je daar naartoe stuurt.

Het maakt dan niet uit op welke stand de tempo knop van de 808 staat.

Wat betreft die pre scale selector : die heeft volgens mij geen invloed op je tempo maar op de onderverdeling.

Zo kun je verschillende maatsoorten maken, bijv 7/8 of 3/4.

Back