vraag midiklavier ableton

maartendev

Nieuwkomer
haai

ik speel live met een midi klavier van drie oktaven, ableton en reason als soundbank
voor één nummerheb speel ik een partij die over vier oktaven verdeeld is
ik speel alleen maar bas en hoog, dus de middelste twee oktaven gebruik ik niet, dus die zou ik er van moeten uit halen

weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
kan ik ergens in ableton de midi noten anders "routen"?
of t klavier splitten en t bovenste deel een oktaaf lager transponeren

thx
maarten

Volgens mij moet je voor een keyboardsplit een keyrange in kunnen geven.

RTFM?

Je kan je midi keyboard in zoveel secties opdelen als je wil en elke sectie koppelen aan een andere synth. Ik heb het even uitgezocht en op de volgende manier kan je dit doen. Ik gebruik maar even 2 secties om het 'eenvoudig' te houden :)

Maak 4 MIDI sporen aan. Op het eerste spoor zet je het MIDI-effect "MIDI Effect Rack" en sleep in die rack het MIDI-effect "Velocity". Open de chain list voor deze rack en klik op de knop "Key". De balk die nu verschijnt is de range over je keyboard. Door deze link/rechts in te korten en verslepen kan je de keyrange instellen die voor dat MIDI-kanaal doorgelaten wordt.

In mijn voorbeeldje kort ik de balk in tot de eerste helft van het keyboard, tot aan C3 ergens. Kopieër deze MIDI Effect Rack (CTRL inhouden en dan slepen) naar het 2e MIDI spoor en pas de keyrange aan zodat het 2e midi-spoor zorgt voor de rechter afdekking van je keyboard. Arm beide MIDI-sporen en stuur de MIDI output van spoor 1 naar MIDI spoor 3, en die van spoor 2 naar spoor 4.
Bij deze MIDI From van spoor 3 kies je uit de lijst vervolgens spoor 1 en bij de MIDI from van spoor 4 kies je daar voor spoor 2. Sleep op de sporen 3 en 4 een instrument en zet de monitor van deze laatste 2 MIDI-sporen op "IN" ipv "auto". Arm deze laatste 2 sporen niet.

Als je nu je keyboard bespeeld zou de linkse helft moeten zorgen voor de aansturing van de synth op spoor 3, en de rechtse helft voor die van spoor 4 :)

Back