Hardware midi setup

The SpinDoctor

Nieuwkomer
goedenacht allemaal,

Een maandje geleden heb ik een Quasimidi The Raven (met ingebouwde 8-track sequencer)
synthesizer gekocht, hier heb ik afgelopen weekend mijn eerste nummertje uit geperst!

http://dodownload.filefront.com/878...9b81f72f419abd164fb2792d11f1cd173cbe6c58c22dd

Ik draai al jaren (Techno, Oldschool & Early Rave) maar wil nu ook muziek gaan maken. Heb al wat lopen prutsen met o.a. Madtracker, Fruity Loops, e.d.
Hardware is meer mijn ding, werkt intuitiever voor mij. Nou heb ik sinds eergisteren ook een Yamaha RM1X, ik heb begrepen dat dit apparaat ideaal is om (hardware-matig) andere modules aan te sturen. Alleen heb ik van midi geen kaas gegeten, tips & tricks zijn welkom, wat is er allemaal mogelijk?
Mijn volgende aankoop wordt een Emu 1212 geluidskaart om kwalitatief hoogwaardig muziek te nemen.
Kan 1 v/d experts hier wat vertellen over de mogelijkheden met deze setup.

Bvd,

The SpinDoctor

Het probleem is dat ik met beide apparaten afzonderlijk redelijk overweg kan, maar wil ze via midi met elkaar laten communiceren, de RM1X als master om The Raven aan te sturen. The raven heeft een 8-track sequencer maar als je hem aanstuurt via een externe sequencer, in dit geval de RM1X, kan je dat verdubbelen naar 16.
Ik heb totaal geen ervaring met midi dus vraag me af wat de mogelijkheden zijn. Kan ik bv. iets inspelen op The Raven en dit naar de RM1X sturen, en dit later weer via de RM1X aansturen? Dus de midi out v/d RM1X naar The Raven, en andersom.

The SpinDoctor

Het probleem is dat ik met beide apparaten afzonderlijk redelijk overweg kan, maar wil ze via midi met elkaar laten communiceren, de RM1X als master om The Raven aan te sturen. The raven heeft een 8-track sequencer maar als je hem aanstuurt via een externe sequencer, in dit geval de RM1X, kan je dat verdubbelen naar 16.
Ik heb totaal geen ervaring met midi dus vraag me af wat de mogelijkheden zijn. Kan ik bv. iets inspelen op The Raven en dit naar de RM1X sturen, en dit later weer via de RM1X aansturen? Dus de midi out v/d RM1X naar The Raven, en andersom.

The SpinDoctor

ipv je af te vragen wat met midi allemaal mogelijk is zou je je beter afvragen wat de mogelijkheden zijn van je toestellen

Kan ik bv. iets inspelen op The Raven en dit naar de RM1X sturen, en dit later weer via de RM1X aansturen? Dus de midi out v/d RM1X naar The Raven, en andersom.
Ja, dat kan :). In dat geval gebruik je de Raven gewoon als geluidsmodule/controller en de RM1x als sequencer. Beiden met MIDI aan de computer hangen gaat ook (computer MIDI out > RM1x MIDI in, RM1x MIDI thru > Raven MIDI in - gebruik maken van de thru op die wijze wordt daisy-chaining genoemd).

Je hoeft je berichtjes overigens niet te ondertekenen - aan de linkerkant staat al van wie ze zijn ;).

Raven heeft best leuke samples aan board. Nadeel van dat quasimidi spul is dat je de sequencer nauwelijks kunt gebruiken voor externe gear.

Zijn dat enkel geluiden uit de raven? Niet slecht verder, post ook maar in de thread: maak een hardcore nummer.

Jep, om eerlijk te zijn vind ik die synt zo vet dat ik de RM1X nog maar nauwelijks aangeraakt heb en we zijn nu 2 maanden verder... :D

Dat vind ik een nadeel van de raven, die filters slaan nergens op en kun je nauwelijks filter noemen. Rest van de romples zijn wel ok, drumsamples vind ik zelfs helderder en sprankelender dan die van de 309 (die heeft wel echte filters).

Back