Softsynth bedienen met een touchscreen iemand ervaring hiermee?

Lennox

work in progress
eigenlijk heb ik een hekel aan softsynths, ik ga toch geen knopje of schuifje bedienen met mijn muis :D nu weet ik wel dat je een externe controller kunt gebruiken maar toch.....

Ik zit te denken aan een touchscreen waarmee ik fijntjes b.v. de cutoff en resonance knoppen met mijn vingers kan bedienen. Heeft iemand hier ervaring mee, werkt dit goed? voordat ik voor niets van die schermen ga aanschaffen

Lijkt mij wel handig als je kijkt naar die open labs synths met ingebouwde touchscreen.

Iemand ervaring?

Ik heb er geen ervaring mee, maar mij lijkt het wel heel erg onhandig wanneer je met je vingers de cutoff en resonantie op een touch screen moet bedienen???

Nja, we hebben op het werk van die touchscreen schermpjes, en ik vind het maar niets, dan werkt de muis nog beter vind ik?

draaiknoppen bedienen lijkt mij totaal niet handig dan...

je hoeft alleen te drukken en in een bepaalde richting (omhoog/omlaag) te bewegen? of hoe zal dat werken want je moet volgens mij je muisknop ingedrukt houden.

Die Jazzmann Lemur is wel erg cool, is ook gemaakt voor muziek, maar ja ik zag een 2ehands prijs staan van 1900 dollar =(

misschien is een goeie controller toch wel beter, het lijkt mij zo handig gewoon met je vingers op het scherm klooien

Geen VTSi's mee bedienen?!? Zeker wel, de lemur stuurt midi en OSC zonder enkel probleem op de manier die JIJ wil.

Ik denk dat je in de war bent met de Daxter. Dat klopt idd. Ik vind de Lemur dan ook super voor het creeeren van een 'eigen' controller voor Live Performances en Daxter ideaal voor het afmixen van projecten in de studio.

ik heb een tijd gewerkt met een 15 inch touchscreen(met ernaast een gewone 15 inch in dual monitor setup), die nu helaas overleden is. Dit was er eentje met een glasplaat, en die werkte met een soort ultrasoon geluid o.i.d. Ik vond het niet echt ideaal. De nadelen waren dat het lastig was om parameters nauwkeurig in te stellen, omdat je vingers daar nu net iets te groot voor zijn, zeker bij softsynths als de CS80. Ook is de plaatsing lastig. De standaardopstelling met de monitoren tussen de nearfields maakt het aanraken van de monitoren niet makkelijker, en bij een opstelling waar je de monitor platter neerlegt is de afleesbaarheid weer een probleem. Ik heb besloten de touchscreen voorlopig niet te vervangen. Als je toch besluit om er eentje aan te schaffen kies dan het type uit dat werkt door middel van weerstand. Dit zijn de schermen waar de voorkant van kunstof gemaakt is. Het grote voordeel hiervan is dat je desgewenst ook met een stylus kunt werken voor als het nauwkeuriger moet. Bij het systeem wat in mijn monitor zit kon dat niet. Houd er ook rekening mee dat je maar 1 parameter tegelijk kan veranderen. Tegelijk aan twee knoppen draaien gaat dus met een normaal touchscreen niet.
Het voordeel van een touchscreen was voor mij het gemakkelijk openen van programma's, starten en stoppen van sequences, scrollen e.d. zonder daarvoor mijn trackball te hoeven gebruiken. Realtime faders bewegen was met de screen al niet meer heel nauwkeurig meer. In de toekomst gaat er bij mij dus eerst een midi-controller komen, en denk ik na over een touch tablet. (Heeft iemand daar trouwens al ervaringen mee ism vst instruments/fx?)

als ik dan die minimoog kloon aanzet lijkt het net of hij ook fysiek aanwezig is :)
die VST rekt niet mee met je scherm hoor :D ;-)

verder gewoon lekker een controller nemen

ik heb een tijd gewerkt met een 15 inch touchscreen(met ernaast een gewone 15 inch in dual monitor setup), die nu helaas overleden is. Dit was er eentje met een glasplaat, en die werkte met een soort ultrasoon geluid o.i.d. Ik vond het niet echt ideaal. De nadelen waren dat het lastig was om parameters nauwkeurig in te stellen, omdat je vingers daar nu net iets te groot voor zijn, zeker bij softsynths als de CS80. Ook is de plaatsing lastig. De standaardopstelling met de monitoren tussen de nearfields maakt het aanraken van de monitoren niet makkelijker, en bij een opstelling waar je de monitor platter neerlegt is de afleesbaarheid weer een probleem. Ik heb besloten de touchscreen voorlopig niet te vervangen. Als je toch besluit om er eentje aan te schaffen kies dan het type uit dat werkt door middel van weerstand. Dit zijn de schermen waar de voorkant van kunstof gemaakt is. Het grote voordeel hiervan is dat je desgewenst ook met een stylus kunt werken voor als het nauwkeuriger moet. Bij het systeem wat in mijn monitor zit kon dat niet. Houd er ook rekening mee dat je maar 1 parameter tegelijk kan veranderen. Tegelijk aan twee knoppen draaien gaat dus met een normaal touchscreen niet.
Het voordeel van een touchscreen was voor mij het gemakkelijk openen van programma's, starten en stoppen van sequences, scrollen e.d. zonder daarvoor mijn trackball te hoeven gebruiken. Realtime faders bewegen was met de screen al niet meer heel nauwkeurig meer. In de toekomst gaat er bij mij dus eerst een midi-controller komen, en denk ik na over een touch tablet. (Heeft iemand daar trouwens al ervaringen mee ism vst instruments/fx?)

Super bedankt voor je heldere uitleg, ik denk dat ik toch maar een goede controller ga kopen :okdan:

in reaktor heb ik een Touchpad synth gemaakt die je kan bedienen met de cc's die de touchpad uitstuurt. Deze is nu specifiek voor de kaosspad 3.

kheb toonladder formules gemaakt zodat de pitch verdeelt word over het grid van de x/y voor de arabische of sprookjes achtige klanken. en er zit nog veeel meer uitgebreide mogelijkheden op om de perfecte patch te maken :) alle functies die je kan verwachten.

Back