Oberheim OBX presets via tape inladen

lil'markie

Cox Electronics
Hoi,

Ik probeer in een Oberheim OBX de (factory) presets uit een bestand vanaf de pc naar de OBX te versturen via de tape ingang. Dit lukt me echter niet. De OBX reageert niet op de ontvangen data. Ik heb dit ook ooit gedaan met een OBXa. Dat is dezelfde procedure. Daarmee was het toen geen enkel probleem.

Nu heb ik het vermoeden dat er dus wat mis is met de bestanden die ik gebruik. De bestanden zijn destijds gedownload van een website die er nu niet meer is. TC's Oberheim OB-X page of iets dergelijks. De link was:

http://www.physicsenterprises.andrews.edu/~clark/emusic/oberheim/obx.html

Mijn vraag is of iemand hier het wel gelukt is om deze presets in zijn OBX te krijgen. Of dat er iemand is die een (factory) presets bestand voor de OBX heeft waarvan hij zeker weet dat die 100% werkt.

De bestanden waarmee het mij niet lukte:

Attachments

• obxfactorytony.wav
    1,7 MB · Bekeken: 127
  • obxfactorytape.wav
    1,7 MB · Bekeken: 129
Lukt het wel om een zelf gemaakte tapedump terug in te lezen? Dat kun je makkelijk controleren door een dump te maken, vervolgens één preset wijzigen en opslaan in ram en daarna de dump weer in te lezen. Dan merk je wel of je gewijzigde preset weer overschreven wordt.

In de handleiding van opvolger OBXa staat dat zowel de in als out aangesloten moeten zijn op de taperecorder ivm ontbreken van aarde of zoiets.

In de handleiding van de DSX sequencer staat beschreven over een OS-update dat veel tape-recorders de fase inverteren en dat inlezen dan niet meer gaat. Met de OS-update kan ook geinverteerde data weer ingelezen worden. Misschien is de OBX hier ook gevoelig voor en kun je proberen de wav file te inverteren ?

Zoals je al weet dient het volume extreem hard te staan, dus koptelefoonuitgang gebruiken van tapedeck, versterker of sampler en dan op standje 7 a 8.

Is het een stereo-minijack of mono-minijack, gebruik je de juiste kabels ?

Meer tips heb ik niet. Ik heb zelf nooit de factorypresets ingelezen omdat ze op mn encore-midikit zitten. Saven lukt niet, waarschijnlijk vanwege diezelfde kit.

succes !

als je de midikit hebt, hoef je toch niet meer te tapen? ach je hebt natuurlijk een tape gedownload....heeft iemand met een obxa zonder midikit?

Back