De grote Moogerfooger thread

OJS

..............
Ik zie ze steeds vaker langskomen bij zowel te koop aangeboden als te koop gevraagd: De Moogerfooger bakskes.

Onlangs zag ik op Youtube een filmpje van onze grote vriend Jordan Rudess die mooie trucs uithaalde met een Little Phatty, de Freqbox en een CP-251. Ook ben ik momenteel zoekende naar goede fx die ik kan gebruiken met mijn Rhodes.

Vandaar:
- Wie gebruikt welke MF's en hoe bevallen ze?
- Hoe onderscheiden ze zich van concurrerende (multi)fx-bakjes?
- Welke software mag als een serieuze concurrent worden beschouwd?

En verder alles wat zinvol is om aan te vullen.

Mijn lijstje:
1. MF-103 phaser, lekker romig
2. MF-102 ringmod, lekker bruikbaar
3. MF-105 MurF, fijn om pads mee op te leuken
4. MF-101 Low pass, vond ik toch wat beperkt en de klank van het filter stond me niet aan, van de week verkocht na 1.5 jaar in bezit gehad te hebben.

De Low pass valt in het niet bij m'n Mutronics Mutator en is veel netter dan een Sherman of waldorf 4pole (dat is soms/vaak juist een voordeel!)

De rest ken ik niet. De MF-104(Z) analog delay vind ik veel te duur, de Freqbox lijkt me wat beperkt voor de centen, Bass-MurF heb ik ook nooit gehoord.

Ik kan me een serieuze software MurF nog wel voorstellen, de rest niet.

ik vond de phaser te "modderig" voor beats/hi-hats, waarschijnlijk wel perfekt voor synthpads/rhodes etc. maar daar gebruikte ik'm niet voor dus heb'm maar verkocht.
de filter vind ik erg fijn, goeie mogelijkheden: envelope mode, modulatie-inputs. hij is idd vrij netjes maar wel dik en vol. ook uitstekend in zelf-oscillatie.
ringmodulator is ook lekker vettig. meest gebruikte van de drie die ik hier heb gehad. altijd inzetbaar!

Waarom staat hij dan toch hoog op je lijstje......?

Voor mij zou het dan wellicht wel wat zijn met mijn Rhodes (mono signaal).

Blij dat iemand de LP-filter ook vergelijkt met de Sherman. Ik hoor inderdaad vaker dat eigenlijk alle andere filters netter klinken dan de Sherman.

In mijn zoektocht naar mooie effeceten voor mijn Rhodes heb ik ook nagedacht over een multi-fx bak als de Ensoniq DP.

Is er iemand die zowel Mogoerfoogers als de DP heeft gebruikt en wat zinnigs kan zeggen over hoe die zich tot elkaar verhouden. Met name de phaser dan in dit geval.

phaser in de ensoniqs is stereo en digitaal, lijkt ook een breder soundspectrum te bereiken. hij's erg goed voor een digital multi-effekt phaser.

mf phaser is wolliger, donkerder en dus ook een stuk warmer.

persoonlijk vind ik de ensoniqs phaser breder inzetbaar maar als je dat echte ouderwetse analoge phasing effekt wilt is de mf "beter".

Voor een Rhodes zou ik gewoon gaan voor de klassieke pedaaltjes, incl de Moogerfooger. Met een multi-effect bak ga je toch automatisch weer teveel reut toevoegen als malle reverbs en ping pong delays, en uiteindelijk wil je dat niet omdat je dan het klassiek Rhodes geluid teveel vernaggeld en je geen noot opneemt. Dan kan je net zo goed een Rhodes plug-in of een Rhodes-uit-een-rompler nemen.

De overdrive distortion die je met de MF-101 kunt krijgen is wel lekker, dat was ik nog vergeten erbij te zeggen

Ik heb een tijd de ringmodulator gehad (MF-102). Klonk lekker maar toch weer weggedaan, omdat ik ook nog twee andere ringmodulators heb in mijn modulars.

Het leuke van de Moogerfoogers is sowieso het grote aantal aansluitingen, waardoor ze meer functionaliteit bieden dan andere pedalen.

probeer zeker ook een e.h. smallstone phaser, klinkt anders, kost 50 euro tweedehands.

er bestaan software versies van de moogerfoogers, die worden wel eens in studio's gebruikt.

de ring mod klinkt zeer goed, van leuke tremolo's tot radiofrequentie effecten en space. lang kunnen uitlenen, maar uiteindelijk toch een doepfer ring mod en lfo gekocht, meer mogelijk voor minder piek. (behalve als je bedenkt dat ik zo met modulars begon)
goed dat er x en y input op zit, zodat je niet altijd met die lfo zit. sommige andere ring modulator pedalen hebben dat niet.

ik zou zelf nog graag de filter horen om te vergelijken met mijn nep moog lp filter.
en de $$$ delay zeker ook (maar liever een blacet time machine)

ik heb wel eens iemand zien optreden met een ms20 en dan alle moogerfoogers mooi op een rijtje. dan zou ik persoonlijk toch iets modulair kopen.
zag er wat "standaard" uit.
ook wel eens iemand met een synthy a en een moogerfooger delay gezien, in feite ook "standaard droomsynth combinatie", maar klonk wel fantastisch.

Het monoprobleem van de phaser los ik op door een apart ingangskanaal op de mengtafel te reserveren en het binnenkomende signaal door de autopanner van de mengtafel te sturen.
De effectprocessor van de ASR-10 is eigenlijk een "DP1". Ik ben het met Koediman eens dat de MF warmer klinkt. Ik heb ook de Boss SE-70 en die klinkt ook warmer dan de Ensoniq.
Maar ik heb de MF-103 juist gekocht (van Leo) vanwege zijn warme klank en de aanluitmogelijkheden.

Het monoprobleem van de phaser los ik op door een apart ingangskanaal op de mengtafel te reserveren en het binnenkomende signaal door de autopanner van de mengtafel te sturen.
De effectprocessor van de ASR-10 is eigenlijk een "DP1". Ik ben het met Koediman eens dat de MF warmer klinkt. Ik heb ook de Boss SE-70 en die klinkt ook warmer dan de Ensoniq.
Maar ik heb de MF-103 juist gekocht (van Leo) vanwege zijn warme klank en de aanluitmogelijkheden.

Je bedoeld een dp2. En een se 70 warmer dan een dp2 ? dat zou ik niet zo snel zeggen. Ze hebben iig allebei eerder iets rauws als je het mij vraagt. De dp2 is vooral bekend om zijn romige en diepe phasers. En ik vind de dp2 meer definitie hebben dan een se 70. En hij gaat dieper qua modulatie en parameters.

De Sherman past volgens mij hetzelfde principe als een Oscar toe .. oversturen voor het filter wat het rauwe randje geeft maar dat is een gok ..

Voor de rest lijkt het mij fantastisch om die moogfoogers modulair aan te sturen. Delay aan uit via triggers etc kan volgens mij hele funky dingen opleveren.

gebruik de MF-101 oa voor mij jazzbas, met een expressiepedaal op de cutoff,
het feit dat die niet helemaal over de kop gaat is juist erg prettig, zodat het een heel func(k)tioneel geluid wordt wat niet alle aandacht opeist maar wel is toevoegd!

gebruik de MF-101 oa voor mij jazzbas, met een expressiepedaal op de cutoff,
het feit dat die niet helemaal over de kop gaat is juist erg prettig, zodat het een heel func(k)tioneel geluid wordt wat niet alle aandacht opeist maar wel is toevoegd!

Very Cool!

Ik ben toch ook wel erg nieuwsgierig naar de Freqbox. Als ik het goed begrijp kun je daarmee je synth toch leuk uitbreiden met een extra analoge oscillator. Zeker omdat je er ook mee kunt FM-en, ben benieuwd welke oscillator dan de modulator is.

Ik lees hierboven dat sommigen het jammer vinden dat de Mooger phaser mono is.
Maar door de main en aux output allebei te gebruiken krijg je toch een stereo effect?

Ik lees hierboven dat sommigen het jammer vinden dat de Mooger phaser mono is.
Maar door de main en aux output allebei te gebruiken krijg je toch een stereo effect?
Mono phasers hebben het droge en vertraagde signaal op dezelfde uitgang.
Stereo krijg je door het droge signaal links te zetten en het vertraagde signaal rechts, of andersom natuurlijk. Iedere phaser is dus heel eenvoudig stereo te maken.

Mono phasers hebben het droge en vertraagde signaal op dezelfde uitgang.
Stereo krijg je door het droge signaal links te zetten en het vertraagde signaal rechts, of andersom natuurlijk. Iedere phaser is dus heel eenvoudig stereo te maken.

Ja maar bij de Mooger phaser hebben de main en aux output een andere frequency response en beiden zijn gekoppeld aan de LFO.

Zie handleiding blz 7 en 9
If you listen to just the main AUDIO output, or just the AUX output, you will hear
the classic ‘comb filter’ sound that arises from the characteristic phaser
frequency response. However, if you feed the AUDIO output to one speaker and
the AUX output to another speaker, the two outputs together will not have peaks
and dips in the overall frequency response. Instead, some parts of the sound
spectrum will be coming from one speaker and other parts will be coming from
the other speaker. As the LFO modulates the phaser, the sound will seem to swirl
around in space. This is a terrific way of creating a stage-filling ambience from
any sound source. It is also a great way to simulate a rotating speaker.

Back