Nieuwe (budget) geluidskaart voor (soft)synths

Knakker

Ingeburgerd
Ik wil binnenkort gaan beginnen met componeren op de PC. Ik wil daarbij in eerste instantie gebruik maken van softsynthesizers, maar wil ook de mogelijkheid hebben om mijn Roland FP-3 digitale piano (zowel voor input als output, zitten ook wel aardige geluiden in) of later (wanneer het geld er is :)) externe synthesizer-modules aan te sluiten.

Ik heb echter geen flauw idee wat zo'n kaart allemaal moet kunnen. ik beschik inmiddels over de nodige software (GigaSampler, CuBase, HALion), en deze wil ik wel kunnen gebruiken. Welke functies zijn een must-have? Hoe werkt ASIO, wat is het voordeel van 'multiclient ASIO-support', wat is GSIF precies?

Mijn budget ligt rond de 200 euro; nieuw of 2e hands maakt mij niet veel uit.

Alvast bedankt voor jullie hulp :)

-moderator mode- ik heb je bericht gewijzigd, check je pb-

Last edited by a moderator:
ASIO kan je ook met GOOGLE of via de zoekmachine van dit forum opzoeken. Geluidskaarten, daar staat ook al heel veel info op in het forum.

Last edited by a moderator:
Ah, bedankt voor je antwoord. Er staat in dat vergelijkingstabel dat de drivers van de M Audio Audiophile geen GSIF ondersteund... heb ik dat niet nodig voor GigaSampler? Heb je ook ervaring met de kaart van STAudio (DSP24VE)?

-edit-
Ik zie dat de STAudio DSP24VE kaart ook een DSP chip heeft. Wat is dat precies, is het handig (of juist overbodig, bijvoorbeeld omdat het er maar 1 is ofzo :))?

Laatst gewijzigd:
een dsp op een geluidskaart

een dsp op een geluidskaart

heeft geen enkel positief effect op de processortijd die een VST(i) in beslag neemt. het enige dat zo'n kaart doet is zorgen dat je digitale geluid hoorbaar wordt.

Let daar wel op.

De Latency is vaak wel afhankelijk van je geluidskaart, hoewel je met een dikke processor weer een hoop goed maakt

Multi-client ASIO drivers zorgen er voor dat je meerdere programma's tegelijkertijd geluid kunt laten produceren terwijl je met een programma de ASIO drivers gebruikt. Dit is bijvoorbeeld handig als je een wave editor tegelijk met bijvoorbeeld Cubase wilt gebruiken.

Het is niet zo dat VST plugins dit nodig hebben om in Cubase te functioneren, VST plugins horen bij Cubase.

De bedoeling is dat het zootje moet gaan draaien op een Pentium4 2.4 Ghz, op een Asus P4B533E moederbord en met 512 mb DDR; het lijkt me dat dat wel toereikend is :)

Oh ja, Windows XP is een must (ivm andere programmas op mijn PC die Windows 98 nogal willen laten crashen); hoe zit het met driverondersteuning voor de verschillende kaarten?

Ik heb alleen ervaring met de Audiophile. Drivers zijn stabiel onder windows XP en de latency is ongeveer 2-4ms (op een A7v266 met een Athlon 2000+ en 512mb DDR).
De M Audio heeft trouwens met de laatste paar driver versies ook GSIF ondersteuning.

Ik kan tweedehands aan een nieuwe Audiophile komen (verpakking nog gesealed) voor 160 euro; dus dat wordt mijn voorlopige keuze. Bedankt voor de hulp tot nu toe :)

Multi-client ASIO drivers zorgen er voor dat je meerdere programma's tegelijkertijd geluid kunt laten produceren terwijl je met een programma de ASIO drivers gebruikt. Dit is bijvoorbeeld handig als je een wave editor tegelijk met bijvoorbeeld Cubase wilt gebruiken.

Het is niet zo dat VST plugins dit nodig hebben om in Cubase te functioneren, VST plugins horen bij Cubase.

Daar ik mijn pc (straks iMac) niet alleen gebruik om muziek te maken vind ik het belangrijk om multi-client drivers te hebben. Maar welke audio interfaces ondersteunen dit allemaal? Mijn vroegere M-Audio 2496 kaart wel maar mijn huidige Lexicon Omega niet.

En dus kan ik zelf geen samples bewerken want als ik in Ableton op "Edit" knopje druk bij een sample en Adobe Audition gaat open krijg ik hier geen geluid uit vermits Ableton met de interface werkt op dat moment. Kan moeilijk geloven dat het de bedoeling is om dan Ableton te sluiten om op een sample te kunnen werken...

Dus wie me even de weg kan tonen tussen de bomen door?
:geslaagd:

Back