65 in 1 electronic project kit

2206

www.florisvanhoof.com
daarstraks 2 science fair 75 en 65 (afbeelding in bijlage) in 1 electronic project kits (speeldozen) van de rommelmarkt gehaald. tandy verdeelde deze vroeger, het is niet echt een bouwset, maar eerder een karton met resistors, capacitors, diodes, transformer, relay, transistors en morsecodetoets ...

projecten zijn vrij leerrijk moet ik toegeven...
ik heb al een feedback circuit aan een projectje toegevoegd en de 2 dozen verbonden en de piepjes worden al leuker (klank komt verdacht veel in de buurt van toen ik een ems putney met keyboard bespeelde), nu vraag ik me af of hier uitbreidingen voor zijn. project met titel "electronic bird" wat chaotischer maken zou leuk zijn bvb.

wat kan er zoal stuk gaan? waarmoet ik op letten als ik buiten de lijntjes patch?

vooral hoe de diodes erbij kunnen, want er zijn maar enkele van de 75 projecten die diodes gebruiken.

verder alle ervaring welkom natuurlijk.

Attachments

• Afbeelding 2.pdf
    835,1 KB · Bekeken: 79
piepjes en klakjes

piepjes en klakjes

Hoi,
Heb je het project "clavecimbel en elektrisch klokken" - project 4 (65in1) al eens geprobeerd ?
Ik herinner me dat dit mijn favoriete project was indertijd.
Voorts kan je makkelijk TVF's en VCA's bouwen, voortbordurend op transistors en condensators.
Wat ook leuk is, bouw 2 oscillatoren en mix het geluid samen.
Ik heb nog steeds enkele van deze bouwdozen (65in1, 150in1, Busch ...) en ik vind het nog steeds leuk om er een beetje mee te experimenteren i.v.m. geluid.

Veel plezier !

het clavecimbel project werkte niet op de ne, nog niet geprobeerd op de andere. (veel draadjes om na te kijken)

wat is een TVF? hoe patchen?

Percussie synth !

Percussie synth !

Het klokken-project bouwen met de 65in1. De oscillator beinvloeden met een sinusoscillator (multivibrator met sinusomvormer - hier komen de diodes en condensators van pas ) uit de 75in1 (vibrato). Op een gaatjesbord schakelaars met instelpots verbinden en je hebt een percussie-synth !
Even stemmen met een "gitaarstemmer" en klaar.
Best even eerst alle componenten met een multimeter controleren van deze kits want niets is er meer frustrerend als een project niet meteen werkt.
Een TVF is een Time Variant Filter - de frequentie doorlaat verandert met de tijd. Wordt heel veel gebruikt in synths. Ook bruikbaar trouwens voor het project hierboven.
Schema's en bouwbeschrijving kan ik je bezorgen.
Groeten

Back