"Yamaha CS 80 opnieuw gelanceerd!". Gaat dit nog gebeuren?

RFB

Ouwe rot
Ha, ha,

Dit onderwerp doet vast meer dan 'sex'.....:P

Als de Minimoog op herhaling is, dan kan de CS-80 toch ook? Dat verzoek moet vermoedelijk via God, maar ja,... Kost vermoedelijk een paar centen, heb je wel wat.... Een internationale petitie?

RFB

Vermoedelijk komt er dan een prijskaartje aan te hangen die alleen de volgelingen van de duivel :duivels: kunnen betalen.

Gewoon nieuwsgierigheid maar bij welke aantallen zou een fabriek serieus overwegen om de CS80 weer in productie te nemen ??

Lijkt me ook niet echt haalbaar, ook als een (erg) hoge prijs geen probleem is. Veel onderdelen zullen niet goed meer te verkrijgen zijn. Daar zou je nieuwe productieruns voor moeten maken. En aangezien niet alle onderdelen van Yamaha zelf komen zullen dus de originele fabrikanten moeten worden overgehaald toestemming te geven voor een nieuwe productierun, of zelf zo'n nieuwe run maken. Lijkt me bijna niet te doen eerlijk gezegd.. (helaas)

Iets offtopic misschien, maar ik vraag me stiekem wel af welke gevolgen het zou het hebben voor 'de markt'. Stel een gewilde (nu dus dure) synthesizer wordt nu weer nieuw aangeboden. Vermoedelijk zal de tweedehands prijs van dat instrument dan flink dalen. Zou dat dan ook nog effect hebben op andere tweedehands producten, en misschien op nieuwe producten?

Iets offtopic misschien, maar ik vraag me stiekem wel af welke gevolgen het zou het hebben voor 'de markt'. Stel een gewilde (nu dus dure) synthesizer wordt nu weer nieuw aangeboden. Vermoedelijk zal de tweedehands prijs van dat instrument dan flink dalen. Zou dat dan ook nog effect hebben op andere tweedehands producten, en misschien op nieuwe producten?

Die cs80 prijs mag van mij wel wat dalen ja!
't is nu gewoon een bak voor de elite ofzo... Als hij eindelijk eens een keer te koop staat kun je het waarschijnlijk toch wel vergeten :bekdicht:

Zijn MiniMoogs goedkoper geworden?

Daar heb je wel n punt.

Eigenlijk zat ik ook meer te denken aan bv de TB-303, wat toendertijd een budgetproduct was. Als ze deze nu weer zouden produceren en weer als budget gaan verkopen, die gevolgen dacht ik aan..

Maar idd, als ze m nieuw zo duur maken dat het in verhouding is met de huidige 2e hands prijs is er weinig aan de hand..

Al zou ik een CS80 gratis krijgen dan zou ik hem niet willen.
Calibreren, repareraties en al die rompslomp moet je maar willen/kunnen doen.

Het is gewoon niet mogelijk een nieuwe analoge bak te maken die het karakter heeft van een 70's synth.

Wel over 70 jaar. :gaap:

De Minimoog is een relatief simpele synthesizer, dus om die opnieuw te maken is iets minder complex bij zoiets als de CS-80. Maar toch zijn er nu redelijk wat analoge bakken nieuw te koop.

Er bestaat trouwens best de neiging om naar 'bewezen' synths te zoeken terwijl als je rondkijkt er tegenwoordig ontzettend veel alternatieven zijn. Halen het soms/vaak/meestal niet bij het echte, maar kan je toch leuke dingen mee doen.

hij is toch makkelijk na te maken??
stop wat digitale zooi in een kastje, hang er een toetsenbord aan, stop dit geheel vervolgens in een grotere kast die is opgevuld met stoep tegels en putdeksels..
en voila..

ik denk dat dit geluid never digitaal te evenaren is...
en een hoop componenten die er toen voor werden gebruikt bestaan gewoon niet meer...
de minimoog is ook nooit in z,n totaal orginele staat wedergekeerd...

Mischien wel, maar gelukkig dan geen wijsneuzerij van jou meer!

Maar dan zal jij ook niet meer elke constructieve discussie proberen om zeep te helpen met 'vroeger was alles beter' statements. Want eigenlijk begint dat een beetje genant te worden, vind je dat ook niet?

Ik geef alleen mijn mening ervaring over nieuw analoog en oud analoog.
Deze mening zullen de meeste mensen met ervaring beamen.

Waarom moet je bemoei jij je er uberhaupt mee?
Je heb hier geen ene flikker verstand van man.

Waar bemoei JIJ je mee?

En wat ervaring betreft met de CS80.
Ben nog steeds heel dankbaar dat MarcelD hem destijds op een meeting heeft meegenomen en ik er even op mag spelen.
Ik heb zeker heel veel respect voor het geduld dat hij op wil brengen om hem te onderhouden.

Ik geef alleen aan wat ik weet uit eigen ervaring.
Niet van een keer met een synth spelen op een meeting.
Ik heb geloof ik een paar analoge dingetjes hier staan.
Dus ik weet waar ik over praat.

Nu mag je weer gaan :doei:

Dus je zegt dat je meer weet over een apparaat wat er toch nooit gaat komen omdat je meer ouwe troep thuis hebt staan dan ik?
Oud analoog klinkt mooi en heeft zeker z'n charme (getuige de CS80) maar als je elitaire neus nou eens niet ophaalt voor de rest en verder kijkt dan die lang is zie dat er veel meer moois in deze wereld is die heel veel mensen plezier kan schenken.

Is het realistisch om te denken dat een CS80 opnieuw gemaakt kan worden? Technisch gezien zou het mogelijk moeten zijn, maar als je kijkt naar het economische plaatje dan zal het heel erg moeilijk zijn om een remake voor een schappelijke prijs.
Is het dan realistisch te denken dat je zo'n synth voor 50k of zelfs meer per stuk in oplage van meer dan (bijv) 100 kan maken?

Bij de introductie van de Korg Oasys gaf Korg zelf al toe dat het meer een project was om te laten zien wat ze in huis hadden. Maar grote aantallen verkopen verwachtten ze niet. Maar achteraf viel ook dat wel mee. Dus wat dat betreft is er in het duurder segment toch nog wel enige speling voor dit soort 'experiementen'.
Misschien is dat dan geen CS80 maar een polyfonische oldskool Moog misschien wel.

Back