[Reason4] Geexporteerde WAV output (te) laag volume

Maurix

Ingeburgerd
Ik gebruik Reason 4 en steeds als ik de geexporteerde wav vergelijk met andere (gemasterde) tracks merk ik dat het volume beduidend lager ligt.

Binnen reason staat e.a. wel hard genoeg omdat het standaard main volume (dat dus vooraf is ingesteld door proppelerhead) niet lager is gezet.
Persoonlijk gebruik ik Wavelab en hier probeer ik e.a. op te krikken door te normalizen. Ik heb het vermoeden dat dit niet helemaal goed is.

Mijn vraag is dan ook, hoe kan ik er voor zorgen dat dit gelijk ligt en wat is een normaal niveau voor een mixdown? Ik kan natuurlijk de gain opvoeren maar wat is dan standaard en hoe is dit te meten (adhv bv wavelab).

Niemand die hier antwoord op weet? Concrete vraag is eigenlijk wat is het 'standaard' volume dat een track moet hebben, en hoe te meten/te doen met wavelab.

Eigenlijk moet de geƫxporteerde wave zo dicht mogelijk bij tegen de 0db liggen zonder precies 0db te zijn. Dan zit je altijd wel goed, dit moet je misschien even een paar keer proberen, wat die level-meter van de mixer in reason aangeeft klopt wat dat betreft niet helemaal geloof ik. Je kan ook die maximiser achter de laatste mixer plakken, maar ik weet niet precies hoe (goed) dit werkt, gebruik ik zelf nooit.

In wavelab kun je kijken hoeveel db de export is, je kan het simpel doen door de track helemaal af te spelen en te kijken of ie op 0db of hoger komt, zo ja zet je de boel in reason zachter en exporteer je het opnieuw etc. :)

Ik weet niet hoe je werkt in Reason, maar als je daar al ver onder het rood blijft en ook nog eens niets doet met de masterfader, dan moet je eerst daar naar kijken. Zet de masterfader zo dat het net niet in het rood komt. Als je in wavelab ziet dat ook de pieken ver onder de 0 dB zitten, dan moet je zeker hiermee beginnen.

Hang dan nog een masteringsuite (of alleen een maximizer) aan het eindsignaal om het volume iets omhoog te trekken en wat pieksignalen te limiten of te compressen.

Daarnaast zijn veel commerciele platen helemaal platgecomprest, het is leuk om net zo hard te klinken, maar wil je dat eigenlijk wel? Je kunt ook genoegen nemen met minder hard geluid, maar met meer dynamiek.

ik heb het ook al gemerkt..

zelfs al staat hij mooi tegen de 0db, dan nog is het volume beduidend lager dan wanneer je bv export vanuit cubase of dergelijke..

vermoed dat dit aan de sound engine van reason ligt

ik heb het ook al gemerkt..

zelfs al staat hij mooi tegen de 0db, dan nog is het volume beduidend lager dan wanneer je bv export vanuit cubase of dergelijke..

vermoed dat dit aan de sound engine van reason ligt

altijd al zo geweest, beetje vreeemd inderdaad.

Daar is al veel discussie over geweest (zie propellerhead forum/reasonstation/zie ook de site van marco raaphorst).
Als ik mij goed herinner hebben de Propellerheads ervoor gekozen voor een laag uitgangsniveau/veel headroom (zonder toepassing van de interne masteringsuite). De reden is dat dit meer ruimte laat voor het masteren in een latere fase.

Het gevolg is dat overigens veel mensen denken dat Reason minder goed klinkt. Doorgaans denkt men harder = beter.
Het verschil merk je ook als je Reason rewired in Ableton. Reason lijkt "beter" te klinken, terwijl het signaal slechts "harder" is door de routing via Ableton.

http://www.reasonstation.net/board/viewtopic.php?topic=47434&forum=5

dissenting: http://www.reasonstation.net/board/viewtopic.php?topic=33254&forum=5

Laatst gewijzigd:
Back