Gelijk volume bij verschillende samplekits

deathspell

Ouwe rot
Goed... ik ga proberen mijn vraag zo goed mogelijk uit te leggen.

Ik haal de drums voor mijn eurorack-systeem uit een Rossum Assimilator - nu wil ik voor een (voorlopig geheel fictieve) live-situatie in de Assimilator meerdere, verschillende drumkits gebruiken (die uiteraard bestaan uit verschillende samples) en daartussen wisselen. Maar...

Hoe zorg ik ervoor dat het volume - het waargenomen volume, denk ik - van alle kicks van alle kits ongeveer hetzelfde is, en van alles snares, en idem van alle hats en percussie-elementen? Tussen de kits onderling, bedoel ik dus... Moet ik alle gebruikte samples dan gewoon normalizen? Of is het toch niet zo simpel?

Alvast dank voor het meedenken!

Het lijkt me idd dat je ze dan moet normalizen, en zolang de samples dan via midi/cv/intern allemaal even hard worden getriggerd zouden ze allen even hard moeten klinken.

ik denk niet dat normalizen gaat werken.
Het zou wel een beetje helpen maar verwacht dat je nog steeds ongewenst volume verschil gaat houden.
Omdat dit niet frequentie afhankelijk is.
Kun je geen kits maken en de volumes onderling aanpassen?

Hoeveel kits wil je gebruiken dat het zelf instellen te moeilijk maakt? Normaliseren is een wiskundige manier om volume gelijk te trekken, maar dat zegt verder weinig voor een drumkit. Het zelf op gehoor doen lijkt me vele malen nuttiger, volume identiek instellen voor alle drumkit elementen zal de drumkits ook niet veel goeds doen, daar mag ook best verschil in zitten.

Hoeveel kits wil je gebruiken dat het zelf instellen te moeilijk maakt? Normaliseren is een wiskundige manier om volume gelijk te trekken, maar dat zegt verder weinig voor een drumkit. Het zelf op gehoor doen lijkt me vele malen nuttiger, volume identiek instellen voor alle drumkit elementen zal de drumkits ook niet veel goeds doen, daar mag ook best verschil in zitten.

Thanks! Ik wil in ieder geval toegang hebben tot een stuk of zes kits. Bedankt voor je tip, trouwens... ik had eerst alles genormalized, maar merkte dat die ingreep alleen niet lekker klonk. Dus heb ik vervolgens de kicks met een VU-meter op hetzelfde volume gezet, en daarna de kits op gehoor gemixt zodat ze in balans zijn - zowel binnen de kit zelf als de kits onderling.

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Thanks! Ik wil in ieder geval toegang hebben tot een stuk of zes kits. Bedankt voor je tip, trouwens... ik had eerst alles genormalized, maar merkte dat die ingreep alleen niet lekker klonk. Dus heb ik vervolgens de kicks met een VU-meter op hetzelfde volume gezet, en daarna de kits op gehoor gemixt zodat ze in balans zijn - zowel binnen de kit zelf als de kits onderling.

Bedankt voor het meedenken allemaal!
Tip: Vertrouw op je oor, niet op je zicht op metertjes en cijfers! Die kun je imho beter overslaan en het enkel op gehoor doen, die metingen kunnen juist heel misleidend zijn.

Volume is bijzonder moeilijk te meten, daar zit juist veel subjectiviteit in. Hoe hard een geluid 'is' is iets heel anders dan hoe hard je een geluid ervaart, terwijl dat laatste juist van belang is.

Het is ook nog eens context afhankelijk, relatief aan alle andere geluiden. Neem sidechaining: Door de rest zachter te zetten als je de kick hoort klinkt de kick harder, maar je VU meter ziet geen verschil in hoe hard de kick is, daar is immers niets in verandert.

Zo ook met bv de lengte van geluiden, een 40ms sample en hetzelfde geluid met hetzelfde meetbare volume van zeg 200ms ervaar je niet als even hard, die van 200ms zal veel harder overkomen.

Back