4 ohms speakers op 8 ohms versterker - mag dat?

jes303

DIY brain mods
ik heb 2 autoradio speakers staan, die klinken best wel goed in de auto en nu wil ik ze aansluiten op m'n huis-tuin-badkamer versterkertje. de speakertjes zijn 4 ohms, m'n versterker 8 ohm. wat is het verschil en wat zijn de gevaren?

groeten, jeroen.

Weet je heel zeker dat je versterker alleen maar 8 ohm aankan? Ik kan het me bijna niet voorstellen nl.

Als het mis gaat, dan knallen de zekeringen eruit, als die erin zitten. En dan kan je voor 1 euro je versterker weer repareren. Maar volgens mij kan de meeste simpele versterker gewoon 4 ohm speakers aansturen.

Verder denk ik dat auto speakers niet zo mooi klinken in een grote ruimte.

Wat het verschil precies is tussen 4 en 8 ohm kan ik je niet vertellen. Ik weet iig dat het NIET om de weerstand gaat, maar de impendantie. (als ik het zo goed schrijf. Wat het precies is weet ik niet)

Als je versterker gebouwd is op een belasting van 8ohm is het meestal niet verstandig om daar 4ohm luidsprekers aan te hangen. Het aantal ohm van een luidspreker staat voor de impedantie van die luidspreker. Des te hoger de impedantie van je speakers, des te minder stroom zal hij vergen van je versterker. Het gevaar van 4ohm luidsprekers op een versterker die maar tot een belasting van 8ohm kan gaan, is dus dat je speakers teveel stroom trekken van je versterker en dat deze daaronder bezwijkt. Je kunt wel twee 4ohm speakers in serie schakelen en die op een uitgang van je versterker hangen. Je mag de impedanties van die twee speakers dan bij elkaar optellen.

Groet!

Last edited by a moderator:
leuk hoor die smilies maar overal waar 8ohm staat moet natuurlijk 8 ohm staan

nogmaals groet!

Je kan het dacht ik met een weerstand oplossen. In serie met de speaker. Iemand die hier iets nuttigs over kan zeggen? (wat ik zou doen is de weerstand van de speaker meten en daar dan een weerstand met de zelfde waarde mee is serie zetten, goed plan?)

Origineel geplaatst door Svart Rose
Weet je heel zeker dat je versterker alleen maar 8 ohm aankan? Ik kan het me bijna niet voorstellen nl.

Als het mis gaat, dan knallen de zekeringen eruit, als die erin zitten. En dan kan je voor 1 euro je versterker weer repareren. Maar volgens mij kan de meeste simpele versterker gewoon 4 ohm speakers aansturen.

Verder denk ik dat auto speakers niet zo mooi klinken in een grote ruimte.

Wat het verschil precies is tussen 4 en 8 ohm kan ik je niet vertellen. Ik weet iig dat het NIET om de weerstand gaat, maar de impendantie. (als ik het zo goed schrijf. Wat het precies is weet ik niet)

Impedantie is frequentie afhankelijke weerstand van bij voorbeeld een speaker (als ik me de middelbare school goed herinner :eureka: )

Origineel geplaatst door Svart Rose
Je kan het dacht ik met een weerstand oplossen. In serie met de speaker. Iemand die hier iets nuttigs over kan zeggen? (wat ik zou doen is de weerstand van de speaker meten en daar dan een weerstand met de zelfde waarde mee is serie zetten, goed plan?)

Zou ik niet doen. Wordt wel toegepast om de luidheid van tweeters in meerwegsystemen te dempen. Voor fullrange speakers (wat de autoluidsprekers zijn naar ik aanneem) of woofers is dit niet de manier om de impedantie te verhogen. Zoals reeds gezegd: twee 4ohm speakers in serie schakelen is de beste optie volgens mij.

groet!

zijn er ook 4-ohms versterkers te koop? mijn bedoeling is om ook een set autoradio speakers tijdens het afmixen erbij te betrekken zodat ik verschillende referenties kan gebruiken, naast m'n gebruikelijke 'monitors'. een autoradio versterker bijv...?

Veel versterkers, zeker de wat duurdere kunnen 4 Ω (=ohm=weerstand=impedatie) aan, of zelfs soms 2 Ω

Maarrrr zoals je al zegt, gebruik gewoon anders een autoradio, probleem opgelost, of een stelletje pc-multimedia-cheapo speakertjes

Back