Hulp bij het pluggen ...

Beatbrother

Stamgast
Hey,

Ik ben momenteel mijn studio aan het verhuizen naar mijn nieuwe studio.

Ik zou nu dan ook alles zo willen plaatsen en ook inpluggen zodat ik het daarna
niet onmiddellijk weer moet gaan hersteken e.d. i.v.m. audio-kabels.

Daarom heb ik eens een vraagje.

Ik heb vorige week een microfoon gekocht (Rode NT-K)
Hoe kan ik deze het beste inpluggen op mijn mengtafel (Yamaha O2R)

Moet ik dan een volledig vrij kanaal nemen, of zou ik het dan hetvolgende doen.

in kanaal 1-2 zit mijn Virus.
De aansluiting van de microfoon is geen Jack, maar een XLR

Deze zou ik ook op kanaal 1 kunnen insteken.

Dan door middel van een switch knopje (A-B) op de O2R kan ik switchen zodat ik ofwel
de Virus hoor ofwel dan de microfoon.

Ik weet echter niet of dit een goede oplossing.

Aan de ene kant denk ik vanwel o.w.v. de volgende redenering :
- Dan spaar ik een kanaal
- Bij de meeste zangopnames maak je toch enkel gebruik van 1 audio-track
en enkel het spoor van de microof, dus geen synths e.d.

Anderszijds stel ik me de vraag :
- Ik heb ook een ADAT aansluiting : Dan zit ik met eigenlijk 3 verschillende dingen op
(ik denk) 2 kanalen.
1-8 : Adat aansluiting
1-2 : Virus
1 : Microfoon

Hoe zouden jullie het aansluiten of zoek ik problemen waar er eigenlijk geen zijn en snapt
er iemand wel wat ik bedoel ? ;)

Greetz Bart !

Misschien tijd voor een patchbay dan?
Of 2? De 02r heeft nog wat IO.

Als ik me niet vergis.....

Als ik me niet vergis.....

heeft een O2R meer dan 8 inputs? waarom gebruik je niet kanaal 9+10 of beter nog: 9 t/m 14 voor je virus?

Volgens mij kan je je adat zo configureren dat ie kanaal 17-24 gebruikt en heb je 1 t/m 8 vrij voor mic.

of je adat op 9 / 16 en je virus op 3 / 8 en dan de mic op 1, dan heb je nog input 2 vrij?

lijkt me handig of niet/

Ik heb 40 kanalen die volzitten.

24 van de O2R
8 ADAT
8 Analoog

Dus ik zal toch ergens moeten gaan kiezen ... :confused:

Greetz Bart !

Ik denk dat een patchbay voor jou toch wel handig zal zijn, of heb je perse altijd alle apparaten nodig?

NTK heeft Phantoonvoeding nodig, is niet zo handig via een Patchbay.....

Volgens mij geef je zelf de oplossing al ; kanaal delen met de Virus.

Als je het echt in stijl wil doen dan zou ik een goede pre amp bij die NTK kopen aangezien de pre amps van de 02R niet echt super zijn. Als je bijv een pre amp met een SPDIF of AES/EBU uitgang koopt (meestal optioneel) kan je die digitaal op de 02R aansluiten en ben je meteen van je probleem wat betreft te weinig inputs af.

kanaal delen lijkt me niet zo goed idee. de pre amps van de o2r zijn idd niet de beste die er zijn (ook niet echt superslecht) daarbij lekt ie een beetje (xlr en jack) althans hij geeft storing als je er twee dingen op een kanaal hebt aangesloten dus mic en synth. althans dit waren mij ervaringen.

ik zou gewoon een losse pre amp kopen.

hoe heb je trouwens die adat kaart gedaan in pricipe als je er een of twee in hebt zitten dan worden deze automatisch toegewezen naar kanalen 25 to 40 (tape 1 to 16) en niet de line ingangen

Ik kan me alleen maar aansluiten bij de medeforummers Bart.

Koop aub een aparte pre-amp, de O2r verpest anders echt je opnames, zeker als je ook nog
een compressor van de O2r gebruikt om de uistchieters binnen de perken te houden.
Het resultaat word dan gewoon erg dof, je raakt een hele berg hoge tonen kwijt.

Persoonlijk vond ik het ook een drama met nivo's afstellen tijdens opnames, voor een vocalist kan
het sleutelen aan de levels een fiks domper op de performance leveren.

Op dit moment werk ik met een Focusrite voicemaster als preamp, de gebalanceerde line output
gaat naar m'n Tascam DA30mkii en word daar omgezet naar digitaal om vervolgens via spdif naar m'n
geluidskaart te gaan. Ik sla op die manier de AD converters van de Audiowerk 8 over die ook niet meer zo
erg goed zijn. De ongebalanceerde line output van de focusrite gaat via een patchbay naar de O2r, op deze
manier kan ik de monitormix naar de performer aanpassen zonder dat de opnames van level veranderen, wat met
de O2r alleen minder eenvoudig is. Als je meer vocalen gaat opnemen zul je merken dat het aanpassen van de mix
voor de performer je opnames maakt en breekt en dat je daar dus 200% controle over wilt hebben. Op de Tascam
kan ik nu het opnameniveau van de Audiowerk regelen zonder dat dit de monitormix weer beinvloedt.

Na meerdere jaren aanmodderen ben ik nu erg tevreden met zowel mogelijkheden als kwaliteit van m'n opnames!
Het is misschien een wat lang en onduidelijk verhaal, maar als je meer wilt weten moet je nog maar even een seintje
geven!

Suk6!

Heb je zo'n dure mixer en moet je er nog 'zooi' bijkopen omdat hij niet goed genoeg is?

Nou ja, ergens klopt het wel. Een microfoon en preamp zijn een twee-eenheid die op elkaar afgestemd moeten zijn voor optimale prestatie. Misschien kun je anders een preamp scoren die een digitale uitgang heeft.

Maar die patchbay lijkt me toch geen dom idee? Mocht je dan een andere extra synth willen gebruiken of zo kun je makkelijk de boel ompatchen. En die Mic kun je dan ook wel via die preamp aansluiten.

En je hebt op de achterkant nog slots over voor uitbreidingsborden?

Tsja ik heb genoeg outputs om 40 inputs te vullen, maar dat past niet op m'n 01v. Dus moet ik wel regelmatig patchen.

Die preamps van die Yamihadeyaya's klinken badkamer-achtig, ik kan er van meespreken. Verre van neutraal dus ;).
Ik gebruik de Joemeek VC3Q voorversterker, Opto compressor, EQ in combinatie met de Audiotechnica AT4033.
Tijdens opnamen doe ik de JOE zonder zijn comp en EQ, en klinken deze opnamen van zang zeer zuiver en neutraal, de ideale basis om achteraf ermee te gaan doen wat je wil. (verkrachten van geluid kan je altijd nog, laat die badkamer er van in het begin liefst vantussen als ik je een raad mag geven ).

Let ook op voor te kleine hokjes voor de zogenaamde hokjesklank die je mee opneemt en er daarna niet meer afkrijgt, beter is dan nog om je vocalist in de regieruimte zijn werk te laten doen, samen gezellig bij mekaar, wel met een soort van breekscherm 1 m achter de Miking, met wat nopjesmouse op, of een hangend gordijn(das wel esthetisch moeilijker te klaren) om het directe stemgeluid te breken, die anders te veel in het rond word gestuurd. Ik moet op deze manier ook werken omdat mijn zangcabinet ook maar 4 op 4 is, en dat nog te klein is voor de elimenatie van die kottekesklank naar mijn persoonlijke smaak.

Verder wens ik je veel geluk met je Rode NTK, Bart. Het is een lampenmic niet? Speciale klank wel, maar als je ervoor zijt, het best te pruimen voor bepaalde soort muziek of sound. Zit daar geen kast bij met de versterking al in, zodat je rechstreeks" line in" kan gaan ipv phantom te moeten gaan?? Ik heb er nog niet mee gewerkt n.b. .

:biertje: :biertje:

hey,

Amaai ... ik krijg hier een hoop reacties op ...

Bij die Rode NT-K zit een aparte voeding ...

ik moet dan enkel met een microfoon kabel vanaan het bakje van de voeding naar
de mengtafel gaan.

De microfoon gaat bijna uitsluitend gebruikt worden voor vocals op te nemen voor in
dance-producties.
Dus ook meestal vrouwe-stemmen.

Ik hoop binnen een maandje een heel deel foto's hier te laten zien van de nieuwe studio.

Ik moet wel zeggen dat het allemaal een beetje wennen is als je van ruimte verandert ... ;)

Alvast heel fel bedankt voor al jullie reacties en ik ga het eens testen als het veel verschil maakt
als ik de microfoon op een apart kanaal zet of delen met bv. de Virus.

Greetz Bart !

Back