AC en DC

Bren Gun

Ingeburgerd
Deze draad gaat over stroomsystemen en hun voordelen en nadelen. Ik ben niet helemaal thuis erin, dus misschien kan iemand die goed erover weet me en anderen waar nodig wat dingen leren.

AC (wisselstroom) is dus de standaard omdat het grote hoeveelheden stroom kan vervoeren over lange afstanden met weinig nadelen en voor huizen wordt de intensiteit makkelijk verlaagd tot het nodige niveau en dit is allemaal rendabel? Wat zijn de nadelen, en voornamelijk wat zijn de nadelen als het gaat om audio?

DC (gelijkstroom) is dus niet de standaard omdat het min of meer simpel gezegd de tegenovergestelde eigenschappen heeft van AC. Als DC de standaard zou zijn, wat zouden de voor- en nadelen zijn, voornamelijk voor audio-toepassingen?

Beste Bren,

ik weet niet helemaal waar je naartoe wilt met deze vraag. De reden waarom er wisselspanning uit je stopcontact komt is omdat het energieverlies bij transport over grote afstanden het kleinst is.

Uiteindelijk wordt alle wisselspanning weer omgezet in gelijkspanning door een adapter in je apparatuur. Een apparaat heeft niets aan wisselspanning.

volgens mij is ac of dc ook niet echt een interresant discussiepunt...

in een Sound on sound van een jaartje terug stond een artikel over iemand die zijn studio op gebalanceerde wisselspanning liet lopen...dus +110 en -110 .. de meeste apparatuur schijnt hier gewoon op te kunnen draaien en het scheelde volgens hem veel stroring en ruis....

Ach, ik wilde gewoon weten wat de precieze voor- en nadelen zijn voor audio. Ik herinner me dat ik een tijdje geleden vaag iets las over een soort "skin effect". Wat zou dat voor effect kunnen hebben op audio?

Er is toen de tijd voor AC gekozen omdat dat "veiliger" zou zijn, het heeft in principe niets met distributie te maken, de verliezen zijn bij AC en DC even groot.
Wel een groot voordeel van AC is dat het makkelijk en goedkoop met een transformator is om te zetten naar lagere en hogere spanningen, wat dan wel weer makkelijk is om het in een transformatorhuisje om te zetten naar de door ons gewenste 230V, met DC is dat een stuk moeilijker, een trafo werkt niet op DC en een andere manier om het makkelijk om te zetten is er niet, bovendien is van AC heel makkelijk DC te maken en andersom is dat een stuk moeilijker.
En de generators bij de centrale geven ook AC af, dus DC zou inderdaad handig voor audio kunnen zijn omdat je dan geen last meer heb van die nare 50/100Hz brom, maar voor de rest heeft het alleen maar nadelen.

En de generators bij de centrale geven ook AC af, dus DC zou inderdaad handig voor audio kunnen zijn omdat je dan geen last meer heb van die nare 50/100Hz brom, maar voor de rest heeft het alleen maar nadelen.
Ik volg de logica hier niet helemaal, maar je wilt me vertellen dat als er lokale centrales worden neergezet die 230V DC afgeven we in de audio nooit last kunnen hebben van brom?

Waarom DC?
In een electrisch apparaat zitten versterker schakelingen, die hebben altijd 3 aansluitingen: audio ingang, audio uitgang en de voedings aansluiting. De audio word versterkt door de voedings spanning te moduleren met het ingangssignaal. Als de voedings spanning zelf fluctueerd, dan krijg je die fluctuatie ook in het uitgangs signaal.
Dus moet de voedings spanning gelijkstroom zijn.

Waarom AC?
Richard2000 heeft al een groot gedeelte van het antwoord gegeven.
Maar waarom dan de hoge spanningen die de stroom vervoeren van centrale naar consument? Dit heeft te maken met de stroomsterkte, die zorgt er namelijk voor dat de stroom kabels warm worden en dat zorgt voor meer weerstand in de kabel en dat zorgt weer voor meer warmte enz... De truuk is dus om hetzelfde vermogen aan energie te verplaatsen met zo min mogelijk verlies. En dat doe je door de spanning zo hoog mogelijk te maken, dit gaat het makkelijkst met transformatoren en die werken alleen met AC.

Back