Moog Theremin

Retinite

Ingeburgerd
Ben naar het optreden van Jean Michel Jarre geweest, en hij speelde op de Theremin (schijnbaar niet zo heel goed?) maar ik heb wat filmpjes enzo gezocht vind het een briljant instrument!
Zijn er nog mensen die hem gebruiken (of kwijt willen;);))? Zo ja waarvoor (live/records?), en waarom? Waarom niet gewoon een standaard synth (tja het idee haalt het nooit bij een theremin hè)?
En zo een Moog Theremin lijkt me wel grappig/wat, worden die nog met buizen enzo gemaakt of is dat al naar het transistortijdperk geschoven?

ik heb m een paar keer enthousiast gekocht, maar het is erg moeilijk om er iets fatsoenlijks uit te krijgen. heb toevallig ook in de krant gelezen dat Jarre vals ging, maar ik geef het je te doen.
Robert Wheeler van Pere Ubu gebruikt m in combinatie met, tja met wat, het een of ander effect denk ik. en dat is geweldig, lekker de boel ontregelen en jengelen, dwars door de muziek, overigens wel met controle.
het is niet makkelijk en kost erg veel tijd en oefening om een enigszins acceptabele thereminist te worden.
het geluid dat uit de theremin zelf komt is ook zeer eenvoudig.

na een week of wat proberen bedacht ik altijd dat een analoge synth met een lekker geluid en lfo op de pitch en portamento goed ingesteld, minstens zo leuk was en makkelijker.

Back