Access Virus multiSingle ... enz

Erathus

Ingeburgerd
Hi!!!

Heb ondertussen m'n virus rack al een dag of 5 :-)

Maar wat ik me afvraag is:

De multiprogramma's bevatten die altijd een fixe(nou ja, instelbare) set van single programs of kan je gewoon zeggen bij het begin van je song (in de sequencer) op channel1 prg A01, op chnl 2 prg D33 enz...

Het probleem dat ik nu heb is volgende:
De Virus staat in MultiSingle mode en voor een channel heb ik bvb de sound van D33 nodig voor de 2e channel heb ik de sound A5 nodig. Deze stel ik in in Cubase en dan kiest ie een combinatie vb D33 of zo ipv gewwon de sounds midi1:D33 en midi2:A5.

Betekend dit dat ik voor elke song een nieuwe combinatie moet maken of zijn er andere/betere oplossingen? Mijn virus-os is osr2.

Hoop dat dit verstaanbaar uitgelegd is ;)

Alléz, alle hulp is welkom!!

Thx, Erathus

Er zijn (binnen het MIDI protocol) 2 mogelijkheden: een makkelijke en een moeilijke.

De makkelijke methode is dat je voor elke song, op elke track een bank en program change zet, in de inspector. Als ik me niet vergis zijn bank A t/m D bank changes 1 t/m 4, die je laat volgen door een program change voor de patch die je wilt gebruiken. Je moet even goed kijken of de Virus reageert op program changes 0-127 of 1-128, dit moet je namelijk aangeven in de program change box. Dit moet je dus inderdaad per song aangeven, maar dit heeft een hoop voordelen. Je song opent nu (hopelijk) altijd met de goeie sounds.

De tweede mogelijkheid gaat via system exclusive data. Je plaats je sounds nu voor elke track/elke song in de zgn. song header, voor de linker locator. Dit doe je door een sound te kiezen, eventueel te editten en dan via een 'bulk dump' in Cubase te plaatsen, mits de MIDI out van de Virus is aangesloten op de MIDI in van je computer. Dit heeft het grote voordeel dat de sounds zijn opgeslagen op je computer en dat je die niet hoeft te saven in het (niet al te grote) geheugen van de Virus.

Hi!!

Ok, thanx voor het antwoord...
Is effie wennen, bij m'n Korg Triton is het anders dus dacht ik eerst...

Naja. Zal nog zien wat ik er juist mee doe..(behalve muziek maken)

Alléz, in elk geval bedankt :halleluja

Take care!
Erathus

Origineel geplaatst door Erathus
Hi!!

Ok, thanx voor het antwoord...
Is effie wennen, bij m'n Korg Triton is het anders dus dacht ik eerst...

Naja. Zal nog zien wat ik er juist mee doe..(behalve muziek maken)

Alléz, in elk geval bedankt :halleluja

Take care!
Erathus

Hoe werkt dat dan bij de Triton?

Wel, bij de Triton set je de synth in Sequencer mode (dan heb je 16parts ter beschikking)
en dan doe je een Program change per channel die je nodig hebt
Vb voor de Drums op channel 10 zend je een select pach A20(drum) als sound
voor channel 1 kies je dan een lekkere PAD

en voila, geen extra stuff... :)

Maar hoe dan ook, het blijven beide goeie machines.... (De virus heeft wel een super lekkere vette klank :-)

Erathus :duivels:

:o: euh, heb nog volgende stuff gevonden op de access site (http://www.access-music.de/faq.php4?c=4)

In MULTI or MULTI-SINGLE mode, when I change a parameter on one part, the same parameter in another part is affected. What's wrong?

Here's the deal: Let's say you are in MULTI-SINGLE mode and have Part 1 selected on the Virus. You have just done some work in your sequencer on part 3, which you have selected onscreen.
When you change a parameter using the Virus knobs/buttons, the change is transmitted via the Virus MIDI OUT (assuming CTRL > PanelMode = Int+MIDI). this change is received by your sequencer as input, then sent back out the currently selected sequencer part, which in this case is part 3.

The net result is that you are changing the same parameter on part 1 (via the panel) and part 3 (via midi).

There are three ways around this:

- Keep the part that is selected in the virus the same as the part you have selected in the sequencer (very difficult for me to remember)
- put the PanelMode setting to "Internal" while you are messing with your patch setup. once you want to record some knobs, set it to "MIDI", record, then back to "Internal"
- keep the PanelMode setting as "MIDI" and forget about the part that is displayed on the Virus LCD.

Origineel geplaatst door Erathus
Wel, bij de Triton set je de synth in Sequencer mode (dan heb je 16parts ter beschikking)
en dan doe je een Program change per channel die je nodig hebt
Vb voor de Drums op channel 10 zend je een select pach A20(drum) als sound
voor channel 1 kies je dan een lekkere PAD

en voila, geen extra stuff... :)

Dus dat is hetzelfde als de 'makkelijke' oplossing die ik gaf. Dat is en blijft de meest gebruikte methode. Gewoon op de track of in het part de bank/program change aangeven. Zo kan je maximaal 128 x 128 x 128 = 2.097.152 sounds uit een synth halen. Geen synth die zoveel patches heeft!

Althans, nog niet...

Ongeveer wel, maar als je global midi channel op 1 zit en je bvb van pacht op alleen channel 1 wil veranderen veranderd het ganse zooitje mee....(dit dan wel tijdens de song...)

Naja, m'n voorbeeld zal dan ook niet zo veel voorvallen...
Is gewwon effie wennen en anders, tenzij m'n virus verkeerd geconfigureerd is (in z'n ctrl menu)

Swat, in elk geval al bedankt voor je tips.....

Anders mocht je nog vragen hebben ivm de triton.... of de www.korg.com

Probleem bij me is dat ik niet altijd goed & duidelijk m'n vragen formuleer...
>:|

Hai!!

De site van access heb ik al volledig afgeschuimd :-) Nou ja, denk de meeste stuff al zitten lezen...
De manual had ik reeds maar euh, toch bedankt he!

Voor ik begin te programmeren aan de geluiden ga ik eerst effie wachten tot ik de meeste basisfuncties wat beter ken..
Het is tof een eigen sound te hebben, maar de meeste sounds op m'n triton zijn reeds redelijk goed aangepast/nieuw gemaakt... :D

:biertje:

Salut Erathus !

Laat je inspireren door het volgende:

voor elk liedje (muziekje / track / song) ;) , zowel in je triton als in je virus een MULTI te maken... deze MULTI als basis gebruiken voor je song. Dus: je hebt op de triton & virus een MULTI genaamd "Erathus01" met daaronder ieder 16 kanalen / patches vastgesteld. Vanuit hier eventueel met de methode zoals ik de vorige posts beschreven (bank / program change) wijzigingen TIJDENS het spelen maken vanuit je sequencer (gebruik je daarvoor je triton?)...

Tips: Als je dus een song af hebt, dump je het hele geheugen van de virus (bulkdump all sysex), zo kan je later de situatie exact namaken voor het opnieuw bewerken / opnemen van je soundtrack...(dus ook over -tig jaar)... mijn ervaring leert dat je wel eens een heel bijzonder geluid waar je 2 avonden op hebt zitten pielen, er niet meer tussen zit, omdat je die pardoes het overschreven... :stupid ... het gaat wel eens fout met ZOVEEL patches (1024 op de virus?)... ook handig is het om je zelf gemaakte patches te bewaren in een eigen bank... probeer zoveel mogelijk (waar mogelijk) alle liedjes gebruik te laten maken van 1 geheugen... DUS: begint gij met een nieuwe song, maak een nieuwe MULTI met daarbij horende patches, maar laat de zelfgemaakte patches en multis van de vorige liedjes wel intakt (niet overschrijven)... als je ooit nog eens live gaat optreden, is het HEEL handig als je niet elke keer een BULKDUMP moet maken voor elk liedje... dat werkt natuurlijk niet realtime...

Bovendien: de virus bewaart per MULTI instelingen zoals tempo en effectinstellingen per patch, dus je hoeft niet voor elke patch een apart tempo in te stellen tijdens programmeren.

dit is zoals ik al 9 jaar werk ;) , iedereen werkt anders, maar voor mij werkt het goed zo ! misschien geeft dit een interessante kijk op jouw case ;)

ik zie nu ineens dat ik misschien hier en daar off topic ben... maar goed...

groetjes aan mijn zuiderbuur !
en geeft de virus een kusje van mij...

Hee ! Thanx die tutorial is echt super interessant. Die had ik nog niet gevonden.

Thanx

Hi!!

Thx voor de tips!!

Zal deze avond de groeten aan de virus geven ok? :-)

Leuk dat dit forum bestaat!!!

:duivels:

Back