mijn Elka EM22/EK22 editor

cult45

011110111000
Elka6-build.gif

Gaat nog wel wat aan gesleuteld worden, maar ik wacht vooral op de max/msp update die elk moment kan gebeuren. Dan kan ik een degelijke interface maken en wat bugs aanpakken.

Hij leest de patches en neemt de waarden over. Preset 65 wordt als buffer gebruikt tijdens het editen. "write" en "read" zijn om patches als file weg te schrijven. eerst met de "select patch" gedeelte een beginpunt zoeken dan de knop ernaast klikken om de patch te dumpen naar preset 65 om te editten. Bug#1 is dat als je een file inleest je dan ook handmatig naar preset 65 moet gaan en dumpen voordat je die kan editten.

here is a standalone for OSX.

Which needs the free Max/MSP runtime to work.

and here is the original max patch. I can't build windoze standalones in osx. Maybe someone else can(or you can with the 30 day trial version).

Ben benieuwd. Ik ga het vanavond eens proberen. Kan iemand mij bevestigen dat de ELKA net even iets warmer in sound is dan de MATRIX 6? Ik heb ze beiden gehad en ben toch wel overtuigd van wel.

Mooi cult, als ik mijn ER-22 nog had gehad had ik misschien wel de moeite gedaan voor een M$ build.

Ik had ook een Matrix-6R René, en ik vond de ER-22 niet in de buurt komen van het 'warme' geluid van de Matrix. De Elka klinkt mij veel metaliger in de oren.

Blijft natuurlijk erg subjectief.

Hmm...welk is warmer? Nog niet bij stil gestaan. Heb hier een matrix-1000 ook staan waar ik helemaal weg van ben. De Elka lijkt iets onstabieler en misschien wat ruiger maar niet analoog ruig. Zeker een lekkere string/pad bak. Das zeker. Allebei naast elkaar dus! Duur zijn ze niet echt.

Hij trekt het trouwens om ge-edit te worden terwijl een sequence ook loopt. Geluid stopt wel en je hoort af en toe de vorige preset want ik kan hem niet laten updaten zonder presets heen en weer te switchen. In de volgende versie dus naar preset 66 met de edit-buffer en preset 65 helemaal stil maken.

Kan iemand mij bevestigen dat de ELKA net even iets warmer in sound is dan de MATRIX 6?

Nou, ik weet wel dat de Elka EK22 de opvolger is van de Synthex. En dat ie net iets beperkter is dan de Elka Synthex.

Trouwens, voor 175 euro neem ik hem van je over.

Nou, ik weet wel dat de Elka EK22 de opvolger is van de Synthex. En dat ie net iets beperkter is dan de Elka Synthex.

Trouwens, voor 175 euro neem ik hem van je over.

200

----

De ELKA is niet onstabieler. Heeft dezelfde "problemen" als de Matrix 6. Qua klank voor mij compleet overbodig, maar vind hem wel mooi. Het klavier is hetzelfde als dat van de MK55.

Met de golfvormen kun je veel kanten. Ook mengvormen zijn mogelijk waardoor je FM achtige klanken kunt krijgen. De programmeurs van ELKA hebben daar ook goed gebruik van gemaakt tijdens die DX7 periode (1986). Patch 64 is gebaseerd op Van Halen's JUMP. En dat is best goed gelukt.

200

Qua klank voor mij compleet overbodig

Ja dat is ook mijn probleem. Plus de module zou mij ruimtegewijs beduidend beter uitkomen. Ergo honderdvijfenzeventig. En dan alleen nog tot morgenmiddag 12: 00 uur :smeris: want kort daarna gaan er wat ebay termijntjes aflopen.;)

Ben benieuwd. Ik ga het vanavond eens proberen. Kan iemand mij bevestigen dat de ELKA net even iets warmer in sound is dan de MATRIX 6? Ik heb ze beiden gehad en ben toch wel overtuigd van wel.

Ik heb de Matrix 1000 en Elka ek22 naast elkaar gehad...
De Matrix klinkt voller en heeft dieper laag... ook gaan de synthesemogelijkheden op de Matrix een stuk verder.
Ik vond de elka mooi klinken voor pads en dergelijke maar voor andere dingen iets te dun...
De ek22 en de synthex zijn echt compleet andere synths....

Maar ik heb nu wel spijt dat ik hem weg heb gedaan nu ik deze software zie....

Ik kreeg gister een mailtje van een aardige fransman die deze thread had gevonden en mijn patch als basis voor zijn eigen (veel optimalere) editor heeft gebruikt. Vind het vooral een leuk verhaal en (waarschijnlijk overbodige) bewijs dat dit soort fora en het delen van werk iedereen ten goede komt. Zie links beneden voor download.

:alle onzin eruit ge-edit.

Laatst gewijzigd:
Ik kreeg gister een mailtje van een aardige fransman die deze thread had gevonden en mijn patch als basis voor zijn eigen (veel optimalere) editor heeft gebruikt. De editor is in Max5 gemaakt en ik ontdek net dat de runtime nog niet beschikbaar is dus ik kan nu alleen een plaatje posten. Vind het vooral een leuk verhaal en (waarschijnlijk overbodige) bewijs dat dit soort fora en het delen van werk iedereen ten goede komt. Hopelijk is de runtime binnenkort beschikbaar zodat wij standalone windows en osx editors kunnen posten.

Elka_editor.png

ziet er mooi uit

Wow te gek!!! Hier heb ik jaren op gewacht.

Ook al gebruiken de Matrix 1000 en Elka 22 dezelfde chips met wat programeerwerk klinkt de Elka op sommige fronten wel warmer imo...vooral door de "creamy compacte" chorus en stereo output en de sumblieme portamento (een van de allermooiste portamento's op een synth imo)...voor brede wollige strings en moogey bassen is de Elka toch wel een winnaar...en je kan 2 geluiden layeren natuurlijk dat is iets wat de Matrix 1000 niet kan, wel veel vinder minder modulatie mogelijkheden maar nog best exotisch voor een 2 oscie synth.

Dit is trouwens mijn Elka EK22 pagina met soundbytes:
http://www.xs4all.nl/~awolfe/studioElkaEK22.htm

Wow te gek!!! Hier heb ik jaren op gewacht.

Ook al gebruiken de Matrix 1000 en Elka 22 dezelfde chips met wat programeerwerk klinkt de Elka op sommige fronten wel warmer imo...vooral door de "creamy compacte" chorus en stereo output en de sumblieme portamento (een van de allermooiste portamento's op een synth imo)...voor brede wollige strings en moogey bassen is de Elka toch wel een winnaar...en je kan 2 geluiden layeren natuurlijk dat is iets wat de Matrix 1000 niet kan, wel veel vinder minder modulatie mogelijkheden maar nog best exotisch voor een 2 oscie synth.

Dit is trouwens mijn Elka EK22 pagina met soundbytes:
http://www.xs4all.nl/~awolfe/studioElkaEK22.htm

Helemaal mee eens. De ELKA maakt het net af waar de Oberheim wat te kort lijkt te komen.

Back