Roland MC 307 of Roland SH-32

emiliano

Stamgast
hallo,

ik kan beide toestellen (MC 307 en SH 32) kopen voor dezelfde prijs, maar weet niet goed welk ik moet kopen. Ik wil zoveel mogelijk mogelijkheden hebben om het toestel te programmeren (sequencen) en ook live kunnen tweaken. Ik zoek geen commerciële (house, techno,...) maar de eerder underground/experimentele/minimal sound.

kunnen jullie me verder helpen?

Of is er een ander toestel tweedehands rond de € 200 dat veel beter is?

'k heb een MC307 (dus geen SH-32),
(Is't trouwens geen Roland SH-32?)

Maar kan mss wel wat vertellen over m'n 307 ervaringen...

De Synth Sounds vind ik minder dan die v/d MC303,
(de drums sounds zijn wel veeeel beter dan de MC303)
maar de 307 gebruiken als toestel lukt wel,
(Terwijl ik de MC303's alleen maar als sound module gebruik)
En al duurt het wel een tijdje om de instellingen op te slaan bij de 307,

De sounds zijn wel te editeren, maar via een sound editor
heb ik alleen weet van de SoundQuest driver...

De step en realtime sequencer zijn ook wel duidel'ker te gebruiken
(tov de MC303)

Mss dat een Electribe EMX wel wat leuker is 'om mee te spelen',
die heeft een VA engine naast (drum) samples,
de 307 gebruikt enkel Samples,
en ik vindt ze ni zo overtuigend dan de MC303..

Verder moet je maar eens op SOS magazine gaan kijken voor een uitleg.

Dacht dat de SH-32 een VA was,
(dus ni met samples werkt)...

Het is inderdaad de Roland SH-32 :). Voordat je nog meer opmerkingen krijgt in plaats van antwoorden, ik heb even de titel aangepast :).

De SH-32 is geen VA maar sample-based; biedt echter de niet zo vaak gevonden optie van oscillator sync. Golfvormen zijn afgeleid van de Techno expansion.

Voor 200 euro krijg je niet echt superveel. Ik denk dan dat je toch meer aan een 307 hebt. Later kun je dan overwegen om er eventueel een sampler bij te halen; die breid je mogelijkheden veel verder uit dan de interne geluidenkit. De low-end modellen (ESI4000, A4000, etc.) kosten niet veel meer, maar ze doen uit zichzelf niks van sequencing.

hey,
dank je voor de antwoorden hoor! Misschien had ik toch wat duidelijker moeten zijn. Ik werk voornamelijk met akoestische gitaar, electr. gitaar en bas, piano (via midi synthesizer) in cubase. Nu is het ergens wel leuk om een 'drum' erbij te hebben, maar dan bedoel ik niet echt een gewone drum, die kan ik makkelijke sequencen in cubase. Ik wil eerder iets dat ongewone geluiden produceert, van noise tot glitch tot weird assymmetrische electro-drums...

zijn de yamaha rm1x of de Jomox Xbase 09 iets voor mij?

Misschien helpt dit kader jullie wat vooruit om me verder te helpen. Budget kan eventueel uitgebreid worden naar € 400.

Allemaal moeilijk in te schatten voor jullie natuurlijk, maar proberen en suggesties kunnen nooit kwaad

De analoge (modular) sequencers lijken me nog steeds mijn ideale sound, maar hebben bedragen die ik niet kan betalen... leve vintage! :stupid

...enne... dank je voor jullie antwoorden he!!

Laatst gewijzigd:
zijn de yamaha rm1x of de Jomox Xbase 09 iets voor mij?
't Beste is een beetje de tijd te nemen om zelf te zoeken...
bv. op You-tube of ander videoclips site!

misschien toch nog een vraagje:
ik heb de kans om de rm1x tweedehands voor 15O euro te kopen. Ik heb veel gelezen over dit toestel en veel youtube filmpjes bekeken en beluisterd. Maar ik zoek voor een 'drum- en noisemachine'. Is dit een goede keuze? Ik zoek niet echt een sequencer voor melodieën...

Of toch beter voor iets anders gaan?

Of toch beter voor iets anders gaan?
'k zou zeggen,
eens je met een synth of module hebt gewerkt
weet je zelf wel na een tijdje of 't je werkel'k ligt...
En als't ni zo is,
dan kun je die rm1x nog wel verder verkopen denk 'k!

Ikzelf heb de Roland SH-32 en ben er zeer tevreden van (ideaal voor een eerste kennismaking met een synth, mijn opinie). Maar als je op zoek bent naar weirde drumgeluiden dan is het zeker niet aangeraden om de Roland SH-32 aan te schaffen. Er zit wel een standaard 808/909 drumkitje in maar ik denk niet dat je dat zoekt. Ik denk dat je het best gaat zijn met een Electribe R. Jammergenoeg niet meer nieuw te verkrijgen maar wel tweedehands te vinden voor zo'n 100 à 150 euro.

Zelf zweer ik echt bij de 307; echt een heerlijke bak :okdan:
Heb soms nog weleens spijt dat ik deze destijds van de hand heb gedaan.
De SH-32 ken ik niet echt, dus kan ik niet over oordelen.

Ik zou de RM1x niet pakken voor drum & noise machine. De RM1x heeft een hele goede sequencer, maar de geluiden die erin zitten zijn echt niet geweldig. Ook een Xbase/Airbase zou ik afraden, want ook al zijn de drums fantastisch, qua vervorming en smerig maken zijn ze stand-alone naar mijn idee te beperkt. Gezien jouw interesses heb je naar mijn idee meer aan een sampler en een effectenbak en deze aansturen via Cubase. Eventueel zou je de RM1x kunnen gebruiken als je per se wilt sequencen zonder PC, want het is een goedkope en goede oplossing.

Back