hoe maak je een krakende bass

Welke dan? 'k ben nog op zoek naar een (paar) goede...

Predahtom (spel ik dit goed?) van ohmboyz en camelcrusher (gratis) vindt ik zelf best goed..

Ohmicide binnekort ook eens checken

maar goed, zelf gebruik ik vooral hardware distortions, software vindt ik saai.. t leeft niet

Kraken ? Distortion ? Dit is een kwestie van je filter open zetten en compressie. En een dikke bron natuurlijk.

Misschien toch eens andere speakers kopen kerel :D

Lekker achterhaalde uitspraak ;) Er zijn atm. héél erg dikke software distortions, die veel meer , veel bruter, veel dikker, veel gecontroleerder kunnen dan alle (vintage) pedaaltjes/19"-ers die ik hier bijelkaar heb liggen.

Dan heb je niet de goede pedaaltjes dan want ik heb er hier een aantal wat software echt niet kan heeeee...

Men pakke enne 909 met de overstuuringsmod of een Airbase 99. Uitkomende signaal opleuken met een Qaudraverb GT /Akai MFC-42 of voor de mensen met nog zo een .... een analoge mengtafelt geeft ook een mooi randje vervorming aan het schone 909 kicksignaal, alles natuurlijk lekker laten pompen met een behringer of alesis compressortjeh, het nadeel van mengtafeldistortion is een enorme bak ruis en brom, niet dat je dat direct hoort met hardkoor maar als je die fader open laat staan klinkt het eigenlijk ook best wel leuk.. een eechte hardkoor plaat begint met de bekende overstuur achtergrondruis :maffia: dbezzzzzjmjzzhzzzzzzizjhihzjjjzjzjzBAMBAMBAMBAMBAMBAMBAMBABAMBWAHUUMBAMBAM etc etc

Bij mij begint ie altijd te kraken wanneer ik dat juist niet wil :stupid

Als je Hydra (Soft synth) hebt, gewoon een standaard kickje pakken. Distortion layeren met bass en evt clap of iets anders dat voor extra percussie zorgt en dan extra mixer effecten erop en hoppa ... succes :)

(zo doe ik het met FL)

Koop een Boss DR-202, instant kraak als je hem te hard zet.

Heb zelf altijd zitten klooien met distortions filters enz. Maar ben er achter gekomen dat je door gewoon je output onwijs te oversturen (ook distorten dus) je vaak gaaf resultaat krijgt.

Ik hoorde dat ik dacht pendulum een stuk papier voor hun box plakte. Door dat deze ging schueren en kraken krijg je ook een mooi randje.
Vond het wel hele originele manier om je bass gelikt te laten klinken :-)

Highpassfilter met wat resonantie over je bassound en hem zo laag draaien dat het resonantiepunt je 'kraak' versterkt. Krijg je een helder strak en knetterend basje van. Evt kun je hem parallel zetten aan het originele signaal.

-C-

een nummer met een goeie melodie zal nooit worden opgemerkt als de klanken ni zo fel doorkomen
Het probleem van dit is overigens dat als iedereen dit denkt alles harder wordt gezet en je hit dan ook niet meer tussen de massa opvalt.

Wat ook helpt is om nog eens een keer naar de bron te kijken - in plaats van gewone basisgolfvormen eens een leuk 4-op FM-synthje of zo gebruiken. De bas daaruit kan ook aardig schoppen, maar deze dingen worden vaak over het hoofd gezien.

tjongejonge, een krakende bass is gewoon een zaagtandgolfvorm lekker laag gespeeld

De truuk is een zaag en noise als oscillatoren. Dan een endje saturation, EQ, Compressie. Klaar!

Mocht je echter nog verder willen gaan dan is een bitcrusher send een optie.

Heb zelf altijd zitten klooien met distortions filters enz. Maar ben er achter gekomen dat je door gewoon je output onwijs te oversturen (ook distorten dus) je vaak gaaf resultaat krijgt.

Overstuur je dan alleen je DIST layer ? En moet je alles terug Compresson, of.. ? snap even niet hoe. ligt aan mij ; - )

Output distortion is niet aan te raden bij digitale apparatuur, die vindt dat niet echt lief. Zelfs bij gewone analoge mixers is het niet altijd verstandig, omdat je de kans loopt dingetjes te mollen door overbelasting.

Input distortion werkt ook - smijt de gain open van het kanaal maar zet het eigenlijke volume (fader) zodanig dat het geluid nog binnen de perken blijft.

Compressie vlakt volumepieken af. Distortion doet dat ook - alleen bij elke cyclus van de golfvorm, dus attack en release spelen niet echt mee.

Gewoon het signaal dat je hersenen afgeven bij het over nadenken van dit probleem versterken.

Haha geintje uiteraard. :)

Back