Philicorda: paar toetsen heel zacht

PluueeR

Nieuwkomer
Afgelopen week een Philicorda GM754 op de kop getikt voor 35 hele eurootjes :P Vandaag bezig geweest om een verloop te solderen, zodat ik jack uitgang heb. Dat is gelukt, wat opzich een wonder genoemd mag wonder daar mijn soldeer kunsten niet veel voorstelt.

Nu ontdekte ik vandaag dat in het laagste octaaf een paar toetsen zitten die veel zachter klinken. Ik heb hem opengemaakt en onder te toetsen gekeken, het lijkt alsof de 'draad' waar de naalden onder de toetsen verbinding moeten maken voor het geluid heel vies is op die plaats. Hoe kan ik dit euvel het beste oplossen?

eerst de contacten voorzichtig schoonmaken meestal lukt dat door heel vaak, snel op dezelfde toets te blijven spelen, als dat niet helpt, dan wat contactspay
spuiten.
groeten,
jeroen

Niet schoonmaken met wasbenzine op een watenstaafje ofzo? Dat heb ik namelijk al geprobeerd en daar kwam een partij zwarte bagger vanaf waar je u tegen zegt. Contactspray zal ik zo even kopen, thank god that het koopzondag is :)

Ik weet niet hoe die philicorda contacten er uit zien.
Maar als het met zo'n centraal stangetje van zeker 1 mm dik is ,en onder de toets een veertje/plaatje/stripje is kun je het centrale stangetje zelfs met een stukje dun schuurpapier of scotchbrite schoonmaken als het er hardnekkig op zit.
Dus wasbenzine is nog 1 van de softere aanpak methoden :)

Laatst hadden ze het op het forum over dat vloeibare zilverpoets.
Dus zo'n bakje met doorzichtige vloeistof waar je juwelen in dompeld om deze schoon te maken.
Met een wattenstaafje aanbrengen.

Kijk dat zijn antwoorden waar een mens op de vroege zondag middag blij van wordt :)

wasbenzine is ook prima, schuurpapier niet.
er zit een klein laagje zilver op de strips en contacten, (vandaar dat het zwart is)
als je gaat schuren dan haal je de contactlaag weg, niet doen dus.
groeten,
jeroen

wasbenzine is ook prima, schuurpapier niet.
er zit een klein laagje zilver op de strips en contacten, (vandaar dat het zwart is)
als je gaat schuren dan haal je de contactlaag weg, niet doen dus.
groeten,
jeroen

O.k ...oppassen dus ;)

Laatst op een gem die ik hier had staan, zat een slecht werkende koperen centraal stang.
Op een siel, een tijd geleden, zat ook een zwaar geoxideerde zilveren.
Dus kan het materiaal afwijken.

Als je twijfeld, probeer je gewoon op een zijkant wat toch niet gebruikt word.

Kennelijk is het zilver laagje voor die specifieke toetsen minimaal of zelfs in een geval helemaal verdwenen, wat kan ik op het stangetje smeren zodat hij weer goed contact maakt?

Vaseline geprobeerd, maar dat geleid dus niet. Ik las op internet dat er van Bison een lijm is met zilver delen. Het heet Bison Elektro. Wordt o.a. gebruikt om defecte achterruit verwarming van auto's te repareren. Maar ook voor andere dingen, om electriciteit te laten geleiden. Afstandsbedieningen etc.

Iemand ervaring met dit soort spul?

hoi,
gewoon goed schoonmaken, moet in principe voldoende zijn om zelfs de meest dooie toetsen weer tot leven te wekken.
het laagje zilver (of ander contactmateriaal) is best wel hard en verdwijnt niet zomaar.
vaseline lijkt mij niet zo'n goed idee.
je kunt wel de contactveer even tegen de busbar duwen om te kijken of er uberhaubt (wat een kutwoord) wel geluid uitkomt.
(de veer een beetje tegen de bar laten schurer)
dat is ook het idee van dit soort contacten, ze zijn zolang erop gespeeld wordt een soort van zelfreinigend.
groeten,
jeroen

Heen en weer schuren helpt niet. Die ene plek is echt zwart, al het zilver is daar eraf en door de wasbenzine heeft het rubber een lekkere doffe kleur gekregen.

Even een update.

Elektrolijm geprobeerd om een zilver laagje aan te brengen, dit hielp slecht gedeeltelijk. Toen maar besloten om de busbar te vervangen door een nieuw stuk koperdraad. Vanavond erin geplaatst en gesoldeerd. Werkt uitstekend. Alle toetsen even hard en allemaal doen ze het.

Morgen komt mijn H&K Rotosphere binnen. Ben heel benieuwd hoe die gaat klinken i.c.m. deze Philicorda.

Ik weet niet hoe het met de 754 zit, maar de 751 werkt met stangen die uit geleidend rubber gemaakt zijn. Geen metaal-met-iets, maar dus plooibaar rubber.

Als dat voor de 754 ook geldt, lijken de meeste methodes die hier gegeven zijn me redelijk dodelijk voor die rubber stangen...

Wat ik gedaan heb, maar geheel op eigen risico: beetje contactspray op die rubber stangen, half uurtje ofzo laten inwerken, en dan heel goed de spray weer verwijderen. Anders kunnen je rubber stangen wegsmelten.

Ik zeg het maar voor degenen die met de originele rubberstangen verder zouden willen doen en dus een gezonde reinigingsmethode zoeken.

Hallo,

Zelf ben ik geen toetsenspeler (maar bassist), en ik heb me na wat zoeken hier aangemeld om te kijken of ik antwoord kan vinden op een vraag over een Philicorda 754. Ik gebruik daar dit draadje maar even voor.
Mijn vader heeft een tijdje geleden een Philicorda 754 gekocht (met schuifpotmeters, begreep ik van hem). Sinds enige tijd treedt het euvel op dat er een toets (ik weet -nog- niet welke) blijft hangen.
Kent iemand dit type en het bijbehorende probleem? Aan mijn bassen durf ik wel te sleutelen, maar deze apparaatjes zijn voor mij volslagen onbekend.
Is zoiets redelijk eenvoudig zelf op te lossen of ben ik aangewezen op een kenner die dat kan repareren? Hoe los ik het op of wie kan dat voor ons doen?
Alvast bedankt voor de hulp!

Hier een fotootje van het apparaat:
Foto-H7PPBS8S.jpg

Groeten,
Hans

Laatst gewijzigd:
gebruik toch gewoon wat parfum ofzo. Reinigt prima en het ruikt lekker nadien. Huge Boss selection ;)

Ik zou contactspray achterwege laten.

zou ik ook doen, maar ik gebruik toch liever een goeie contactpray of pure alcohol, als dat ik ga experimentere met allerlei andere zooi.
en dan wel ernstig met mate.
niet zomaar een beetje in de richting spuiten en al helemaal niet in potmeters en schakelaars.
maar zoals met een metalen busbar en toetscontacten,...
spuit een beetje op een wattenstaafje en daarmee schoonmaken.
het is dus geen wondermiddel.
en neem een goed merk, geen goedkope troep.
een geleidend rubber busbar dus niet met contactspray, neem dan een droog wattenstaafje, gaat net zo goed.
en neem de tijd, een kapotte phillicorda opknappen, of welke andere synth of orgel dan ook, kost relatief veel tijd om het echt goed te doen.
laat het ramwerk maar aan de chinese industrie over.
zet um op.
groeten,
jeroen

Back