Weinig laag op monitoren

LeBonTon

DoubleClicker
Ik heb een nieuw setje KRK P8's gekocht. In de winkel klonken ze erg dik, maar nu ik ze thuis heb aangesloten klinken ze anders. Ik heb ze ze via een Behringer XENYX 1204 aangesloten. Er zit erg weinig laag in het geluid dat ze produceren.

Mijn vraag is hoe komt dit en (hoe) moet ik dit aanpassen?
(is dit gewenning omdat ik hifi-speakers gewend ben?, moet ik ze anders opstellen?, moet ik de sub erbij kopen?, moet ik equalisen voordat het signaal naar de monitoren gaat?)

Muziek maken doe ik al een tijd....maar op het gebied van monitoren en mixen ben ik een noob.

Hoe is de akoustiek in de ruimte waar ze staan?

De akoestiek in de kamer is ok. Vrij grote kamer (32m2) met aan één kant een schuin dak. Enig minpunt is in mijn opinie de houten vloer.

Misschien is de akoestiek niet 100%. Maar het geluid heeft echt erg weinig laag.....kan een slechte akoestiek zoveel verschil maken?

Ik heb mijn monitoren opgesteld zoals aangegeven in de handleiding

Laatst gewijzigd:
Ik heb ze aangesloten op de XLR ingang op mijn monitoren en op de control room out van mijn mixer.

-edit- T zijn XLR naar TRS kabels.

Laatst gewijzigd:
THX voor de reacties. Heb net al wat info ingewonnen over akoestiek hier op SF en ben met mijn monitoren aan het schuiven as we type. T verschil is nog niet echt dramatisch te noemen.

Ik hoor wel iets meer laag als ik op de sweetspot zit....maar heb nog steeds de neiging om een er een paar db bij te draaien.

Het duurt ook vaak even voordat je aan je nieuwe monitors gewend bent.
Komt nog eens bij dat je geluidskaart ook de zwakke schakel in je setup kan zijn.

Het duurt ook vaak even voordat je aan je nieuwe monitors gewend bent.
Komt nog eens bij dat je geluidskaart ook de zwakke schakel in je setup kan zijn.

Ja dat dacht ik ook al....ik heb het zonder geluidskaart nog eens geprobeerd en het probleem bleef.

Ik heb vervolgens de monitoren 20 cm hoger gezet....dit lijkt als veel te helpen. Ik denk dat mijn probleem idd een questie is van gewenning én akoestiek. Alhoewel ik uit de dingen die ik over akoestiek heb kunnen lezen mijn kamer zich toch wel redelijk zou moeten lenen voor een goede akoestiek.
Ik ga ff worstelen met de materie en geef het even om te laten wennen.

Hoe dan ook, bedankt voor de reacties!

als je veel verschillen merkt als je door de kamer loopt (alle hoeken) is het duidelijk 'n akoustisch prob. En wennen moet je idd ook, had ik ook toen ik mijn hele setup 90 graden draaide in de studio.

Ja dat dacht ik ook al....ik heb het zonder geluidskaart nog eens geprobeerd en het probleem bleef.

Ik heb vervolgens de monitoren 20 cm hoger gezet....dit lijkt als veel te helpen. Ik denk dat mijn probleem idd een questie is van gewenning én akoestiek. Alhoewel ik uit de dingen die ik over akoestiek heb kunnen lezen mijn kamer zich toch wel redelijk zou moeten lenen voor een goede akoestiek.
Ik ga ff worstelen met de materie en geef het even om te laten wennen.
Het kan ook dat ze in de winkel met de eq hebben geknoeid. Dat is wat ik tenminste in zaken heb meegemaakt. Ze schroeven alles zodanig op dat het lekker klinkt. Heb ik meegemaakt, totdat ik zei dat ik het neutraal wou horen.

Wat ook kan zijn is dat als er andere luidsprekers in de ruimte stonden, dat die passief gingen meetrillen. Hierdoor zou je laag ook vetter klinken.

Je moet experimenteren met de afstand van luidsprekers tot de muur en met de afstand tussen je oor en de afstand tot tweeter in relatie tot woofer.
Hoe dichter tegen een wand des te meer het laag wordt geaccentueerd.
En de afstand van je oor tot tweeter moet iets langer zijn dan de afstand tussen je oor en woofer; dit kan ook bijdragen tot fase problemen en verschil in intensiteit tussen lage en hoge tonen. Zorg ervoor dat je oren iets lager dan de tweeter zijn, als de luidspreker verticaal staat.

En dan de akoestiek van de ruimte zoals anderen al zeiden. Is een zeer onderschat deel.
Succes.

Wat Yoonchi zeg zou kunnen.
Punt is om veel referentie tracks te luisteren om eraan te wennen.

Je zou evt ook terug kunnen gaan binnen binnen 8 dagen na aankoop als je spijt hebt van je aankoop.

Ik heb een nieuw setje KRK P8's gekocht. In de winkel klonken ze erg dik, maar nu ik ze thuis heb aangesloten klinken ze anders. Ik heb ze ze via een Behringer XENYX 1204 aangesloten. Er zit erg weinig laag in het geluid dat ze produceren.

je bedoelt rp8 neem ik aan? die hebben opzich genoeg bass dus aan de monitors ligt t niet

je bedoelt rp8 neem ik aan? die hebben opzich genoeg bass dus aan de monitors ligt t niet

Ja sorry typo, maar het lag dus voornamelijk aan de akoestiek. Ik heb mijn monitoren nu dus 20 cm hoger staan en dichter tegen de muur aan. Dit scheelt aanzienlijk. Ook heb ik nog eens gemeten en er voor gezorgd dat er een "perfecte" gelijkzijdige driehoek is ontstaan.

T klink iig een stuk beter...en ik denk dat ik voor de rest dus nog moet wennen.

Ik heb ze zelf tegen de muur staan omdat ik niet anders kan, maar ze mogen eigenlijk minimaal een meter van de muur staan met de achterkant..

je krijgt idd meer bass als je ze naar de muur zet maar als je een eerlijk beeld van je mix wil hebben moet je dat dus eigenlijk vermijden

Back