De Grote Korg MS10 / MS20 / MS50 / SQ10 / MSmini Thread

metasonix osc (tm-3...en laat dit aub niet 't begin zijn van een zoveelste metasonix-haat-draad), is Hz/v ....volgens de manual:

1e oct : 0.0 tot 0.25 v, 2e oct : 0.25 tot 0.75 etc....

osc gat hoog, erg hoog als ik manueel ga, met't ms keyboard is't weinig subtiel, in blokken echt, en 1/2 vh keyboard levert niets

wel lachen die bak , ziekelijke geluiden

Van mij mag je hoor, hoe meer herrie hoe beter! Het is raar dat je met het wiel van de korg helemaal naar beneden (-5 Volt) wel wat krijgt en na de klik (0- +5V) niets als de module in Hz/Oct op positieve voltages reageert.

ik trek alles uit en doe't eens met de ms-20......idd vreemd, verder werkt dat keyboard normaal hoor.

Deze kerel (NL'er, volgens mij niet hier op t forum) maakt echt te gekke videos met z'n MS serie: http://www.youtube.com/user/Newueel

Verder nog maar een keer de vraag of er iemand al eens met de trimpots (van voren onder de rubber dopjes) van de MS20 (of 10) heeft zitten kutten?
Het is een beetje onhandig dat je niet goed kan zien wat de originele setting was.

Als ik op het plaatje sta, dan zie ik een vergrootglas verschijnen 8D
bij mij niet, ik moet dus meteen al scrollen (max size dus) maar enfin...

Random note generator!
mja bijna want er is geen sprake van een quantizer (qua note afronding)...
het is wel een beetje jammer dat ie de S&H out niet eerst ff naar de VCA (op het patchpaneel dus ook) heeft gedaan en dan het wheel op de level... was het mooi regelbaar geweest...

Vandaag weer 2 dingen ontdekt met m'n MS-50......beetje genant dat ik er zo laat achterkom, maar beter laat dan nooit zullen we maar zeggen :o:

Punt 1: de adding amplifier (mixer) is dus ook geschikt voor control voltages, en niet alleen maar audio. Geen idee waarom ik dat al die tijd dacht, maar okee.

Punt 2 heeft een beetje met punt 1 te maken: ik kan de MS-50 wel degelijk volledig integreren met bijvoorbeeld de M5, zonder dat ik daar een MS-02 interface voor nodig heb. Ik zat altijd met die gate / trigger, die afwijkt van veel andere spullen omdat hij als het ware omgekeerd (negatief) werkt. Dus in plaats van dat de gate opengaat van 0 naar 5 volt zoals bij de Macbeth, staat er bij de MS-serie altijd 5 volt op en als deze ineens terugvalt naar 0 volt gaat de gate open.

Dit is achteraf simpel op te lossen met de inverter en de adding amplifier :) De MS-02 die ik graag wilde hebben is niet meer zo nodig dus (nog wel handig hoor, maar je ziet ze bijna niet).

Het Hz/Volt verhaal is verder niet zo'n probleem bij de MS-50 omdat je bij deze tevens kan kiezen voor V/Oct.

Nou, hopelijk hebben meer mensen hier wat aan maar het kan ook zijn dat ik gewoon een beetje achterliep hiermee :dubbel:

Punt 1: de adding amplifier (mixer) is dus ook geschikt voor control voltages, en niet alleen maar audio.
uiteraard! ...je moest eens weten hoeveel VCA's er in een (willekeurige) synth zitten, bijv:

LFO depth naar OSC
LFO depth naar VCF
LFO depth naar PWM

enz... dus elk signaal dat gereguleerd dient te worden loopt via een VCA...

de meeste mensen denken bij VCA slechts ende alleen aan volume (aan het einde van het audiopad) :D

Laatst gewijzigd:
zo jammer he, veel geblaat maar geen mp3s in dit soort threads

:P

uiteraard! ...je moest eens weten hoeveel VCA's er in een (willekeurige) synth zitten, bijv:

LFO depth naar OSC
LFO depth naar VCF
LFO depth naar PWM

enz... dus elk signaal dat gereguleerd dient te worden loopt via een VCA...

de meeste mensen denken bij VCA slechts ende alleen aan volume (aan het einde van het audiopad) :D

Hehe.... nou, ter verdediging voer ik maar aan dat het op zich niet vanzelfsprekend is omdat zeker niet elke VCA geschikt is voor alle soorten signalen. Een audiosignaal is natuurlijk iets heel anders dan een stuurstroom van 5 of 10 volt. Sommige modulars hebben dan ook verschillende mixers voor audio en CV, en bij andere zoals bijv. Modcan en Serge maakt het allemaal niet uit wat je er in steekt.

Ik ging er dus ten onrechte van uit dat op die oude MS-50 alleen maar een audio mixer zat. Nou ja, een prettige verrassing dus :eureka:

home-made controller pedaal voor de Korg ms-10, 20. 50

home-made controller pedaal voor de Korg ms-10, 20. 50

misschien niets nieuws, maar ik heb een controller voetpedaal gemaakt voor de Korg,
en het werkt prima!

ik tap de VC af van de mod.wheel-uitgang. het wiel zet ik in principe op max- output stand.

met een split naar twee jacks op het pedaal, gaat de ene naar de wheel-uit en de andere naar wat dan ook (totaal-ingang bijv.).

ik doe het met een Roland V-5 pedaal, en die heeft nog een pot.meter om het bereik te regelen. voor verschillende voltage-outputs geschikt dus.

de Korg is nu o.a. een super wah-wah pedaal voor mijn gitaar!

:-)

als iemand het schema nodig heeft van de Roland EV-5..dan roept ie maar!

Attachments

• korgpedal.jpg
    korgpedal.jpg
    923,8 KB · Bekeken: 128
Laatst gewijzigd:
Hier!

tekst uitleg:

Roland EV-5 Volume Pedal Schematics
Circuit disassembled and traced by Kenji Rikitake
Last Update: October 10, 1998

Disclaimer
The author is not liable to any kind of damages caused by referring to the information contained in this document.

Notice
The values of variable resistors are obtained by measurement with a circuit tester, so not necessarily accurate.

Usage
Plug-in the phone plug into the instrument (at "EXP PEDAL" jack on XP-10, your mileage may vary). Determine the minimum level by setting the Minimum Volume Knob while depressing the pedal to the lowest-volume position. The maximum level is always the same. The author assumes on how this device works as follows: the instrument applies stable voltage between the RING-Shield circuit and measures the voltage of TIP to determine how the pedal is depressed. The higher the measured voltage, the higher the measured value.

Schematics

The pedal is connected to a cable with a 1/4" (6.35mm) stereo phone plug on the other end. The metal plate at the bottom of the pedal is grounded and connected to the shield of the cable.

VR1 is a 10kohm linear-curve (curve B) variable resistor, connected to the Main Volume Pedal. It determines the RING-TIP resistance and the value changes from 0 ohm to 10kohm as the pedal depressed from the lowest to the highest volume positions.

VR2 is a 50kohm linear-curve (curve B) variable resistor, connected to the Minimum Volume Knob. It determines the minimum value of the pedal when it is at the lowest volume position. The value changes from 0 ohm to 50kohm as the knob is turned from the position "0" to "10".

Copyright (c) 1995-1998 by Kenji Rikitake. All Rights Reserved. Unauthorized reproduction prohibited.

Attachments

• EV-5scheme.jpg
    EV-5scheme.jpg
    40,9 KB · Bekeken: 124
voor de split gaat de tip en ring naar de twee verschillende jackpluggen. De shields gaan naar beide plugs....

Daar!

Als ik op het plaatje sta, dan zie ik een vergrootglas verschijnen 8D
dat komt omdat je in jouw'n browser de optie hebt aangevinkt dat ie een plaatje altijd passend moet maken aan de browser resolutie... maar da's dus niet bij iedereen het geval...
zo jammer he, veel geblaat maar geen mp3s in dit soort threads

:P
genoeg te vinden op internet hoor, ga maar eens ff zoeken...
Een audiosignaal is natuurlijk iets heel anders dan een stuurstroom van 5 of 10 volt.
waarom dan? :)

Back