De Grote Korg MS10 / MS20 / MS50 / SQ10 / MSmini Thread

hmm ja, maar voor die prijs heb ik wel een behoorlijk uitgebreid modulair systeem. Ik weet het, ben een zeikerd, maar ik hoop eigenlijk al tijden dat er iemand is die dit ook een gemis vindt en er een oplossing voor heeft gevonden.

Een gemodde x911 lijkt me ook wel wat. Er was er hier laatst een te koop voor 350, wat op zich een nette prijs is, maar ja dan moet ie nog gemod worden...

Ik denk dat een x911 een vrij omslachtig klusje wordt.
350,- plus alle tijd en modificatiekoste is denk ik ook nog eens een duur grapje.

Een Ms50 is duurder, maar als je de aanschafprijs deelt door het aantal modules dat je er voor krijgt...dan zit je niet zo gek ver van doepfer prijzen...

en misschien is er wel iemand die een extra cv input naar de ms20 lfo kan maken?
er staan wat reparateurs op het forum vermeld, neem er eens contact mee op ?

Ik heb zelf nog niks met vactrols geprobeerd, maar die lijken me deze truc eenvoudig te maken? LFO speed pot vervangen door/parallel verbinden met vactrol met CV input.

Doepfer A-101-9 module kopen, even een paar draadjes solderen, klaarrrrr! Tenzij de weerstandswaarde van de LFO pot van een MS enorm afwijkt van die van de vactrols...Edit: vactrol bereik Mohms, dus dat zou geen enkel probleem mogen zijn.

Ik zit er zelf aan te denken om ooit zo'n A101-9 (of gewoon losse vactrols, dat maakt het wat eleganter) te kopen om een paar Formant LFO's CV controlled te maken. Wel even checken of die maar 2 pinnen van de pot gebruiken, anders wordt het lastiger.

Nog eens even zitten pielen met Volta.
Heb nu eindelijk ontdekt hoe ik met een trigger sequencer van Volta de sq10 kan syncen. Dus syncen aan een 808 met midi gaat nu ook. :)

Ik heb het net opgezocht, en Formant LFO's werken met een potmeter als spanningsdeler. Dat is niet zo eenvoudig met een vactrol om te bouwen voor CV controle. Als het bij de MS10 ook zo gebouwd is, zullen we dus iets creatiever moeten zijn. :)

en misschien is er wel iemand die een extra cv input naar de ms20 lfo kan maken?
er staan wat reparateurs op het forum vermeld, neem er eens contact mee op ?

Heb ik aan zitten twijfelen, maar besloten dit niet te doen. Ik wil m'n ms20 origineel houden. Maar wellicht dat ik het ooit toch wil doen.

Ik denk dat een x911 een vrij omslachtig klusje wordt.
350,- plus alle tijd en modificatiekoste is denk ik ook nog eens een duur grapje.

Een Ms50 is duurder, maar als je de aanschafprijs deelt door het aantal modules dat je er voor krijgt...dan zit je niet zo gek ver van doepfer prijzen...

Hier ( http://home.swipnet.se/~w-49485/x911.htm ) staan mooie plaatjes van een X-911 die helemaal modulair gemaakt is (stiekum een van de redenen waarom ik er laatst ook een gekocht heb). Helaas doet de link het niet meer sinds kort.

Hhm, jammer, ik heb de foto nooit opgeslagen, wel die van zijn studio.

Maar ik had hetzelfde in gedacht Vinnie. Alleen wie kan dit, hoe lang duurt het en gaat zoiets kosten?

De MS-911 staat rechts bovenaan.
attachment.php

Attachments

• Korg Studio.jpg
    Korg Studio.jpg
    104,5 KB · Bekeken: 99
Toch nog een closeup:

attachment.php

This is a Korg X-911 that I have re-built to a modular synth. The original X-911 Guitar Synth actually contains much more than is obvious on the front panel:

# 1 pre-amp, dist unit, P-V converter and envelope follower/trig detector
# 1 multi-waveform, multi-octave output MS-20-style VCO with both lin and log CV
# 1 MS-20-style VCF
# 3 MS-10-style VCF:s (discrete KORG35) used by the Bass, Tuba and Trumpet presets.
# 8 VCA:s
# 9 simple EG:s

I have made most of these modules accessable at the front panel and layed out like a modular synth. The synth is then packed into a chassis that fits nicely in my MS-rack. The modules are pre-patched like the original 911. VCF 3 and 4 also have a LPF/HPF switch. The modules are:

# 1 x External Signal Processor: Input level, Range, Portamento knobs. Input, Dist out, Env out, Trig out, Hz/V out jacks.
# 1 x VCO: Octave, Coarse, Fine, CV1, CV2, 8" PWM, 16" PWM knobs. Hz/V, V/oct, CV1, CV2, 8" PWM, 16" PWM inputs, 16" sqr, saw, pulse, 8" sqr, saw, pulse, 4" sqr, saw output jacks.
# 4 x VCF: Cutoff, Resonance and Env CV knobs. LPF/HPF switch on VCF 3 and 4. Input, output, Env and CV jacks.
# 2 x Active filter: Tone knob, Input and output jacks.
# 6 X VCA: Input and output jacks.
# 2 x AR Envelope: Attack and Release knobs, Trig in, output jacks.
# 3 x D Envelope: Decay knob, Trig in, ouput jacks.
# 1 x 8 input mixer: Level knobs, input jacks.
# 1 x Output module/VCA: Volume and CV knobs, CV in and ouput jacks.

Attachments

• ms911.jpg
    ms911.jpg
    19 KB · Bekeken: 98
Hhm, jammer, ik heb de foto nooit opgeslagen, wel die van zijn studio.

Maar ik had hetzelfde in gedacht Vinnie. Alleen wie kan dit, hoe lang duurt het en gaat zoiets kosten?

De MS-911 staat rechts bovenaan.
attachment.php

een vdlekkerste stuuds ooit
alle beatys
cs60/80
taurus
sh5
ms wall
ems synthie en korg ps serie bak

z1 hebkook ! hehe

Tsja, ik denk niet dat 'ie de hele X911 gesloopt heeft. De boards mounten hier en daar een baantje doorsnijden draadje trekken. De kast zal het meeste werk zijn denk ik. Ik heb van hem de schema's voor een aantal mods voor de CS15. Ik kan 'm eens vragen naar de X911 (hoeveel werk, beschikbaarheid schema's/mods, aanpak). Aan de andere kant: wat levert het op?

# 1 pre-amp, dist unit, P-V converter and envelope follower/trig detector
# 1 multi-waveform, multi-octave output MS-20-style VCO with both lin and log CV
# 1 MS-20-style VCF
# 3 MS-10-style VCF:s (discrete KORG35) used by the Bass, Tuba and Trumpet presets.
# 8 VCA:s
# 9 simple EG:s

Ik heb al een MS20 en een MS50 dus het meeste is wel gedekt. Erg fijne bak hoor die X911

ik wordt altijd misselijk en ziek bij het horen/lezen van Korg X911

ik had er ooit een gekocht voor 300 gulden....ik zag het toen voornamelijk als een beetje mislukte gitaarsynth.
in 2002 heb ik hem door geldnood met pijn verkocht, en durfde niet meer dan 150 euro te vragen..

:-(

heb ik allang gedaan.....hij vertelde me dat er niets meer aan te doen is, en dat ik gewoon een stomkop ben geweest.

maar......: ik heb wel weer iemand heeel erg blij gemaakt met die X911.
dat maakt mij ook weer ontzettend gelukkig!

Zal eens kijken. Eerst eens zien hoe dat moet, sounds posten. Hij klinkt erg goed, en trackt ook prima. Zeker met een basgitaar, dan raakt -ie niet zo in de war van de boventonen.

foto

Attachments

• korg.jpg
    korg.jpg
    71,1 KB · Bekeken: 106
('leaky') integrator

('leaky') integrator

Op pag 11 en 12 gaat het over synthesizer-module INTEGRATOR:

---------------------------------------------------------------------------------
MarsMusica
integrator ongeveer het omgekeerde van een sample & hold:
...maar de integrator heeft twee punten nodig en zet daar tussen een mooie curve neer van nieuwe voltages..hoe kan dan? hoe weet hij wat de volgende voltage is? het tweede punt wat er nog niet is. dat is in de toekomst kijken toch? en dat kan niet! :-(
raaar allemaal..ik begrijp niet hoe dat werkt dan...
---------------------------------------------------------------------------------
6_trak
als je boel ff vanuit een abstract point of view bekijkt (en da's nooit verkeerd) dan werkt een integrator/slew limiter als een soort van LPF, de scherpe kantjes worden er dus van af gehaald...
MarsMusica
de integrator doet dat wel, en past zich steeds aan, en dat is knap:
je kan namelijk niet in de toekomst kijken, en dat is nou juist wat een integrator wel doet. ...
6_trak:
de integrator kijkt in het heden en laat dan het signaal later aankomen,
dat heeft niets met de toekomst te maken...
MarsMusica
ja, ok, als het signaal later komt ,dan kan ik het ook! ik dacht dat het real-time werkte.....!
sorry, meneer de professor 6 trak. inderdaad geen curve te zien in de handleiding van de MS-50. en verder is portamento linear.of niet natuurlijk..misschien is dat ook wel een curve. of misschien wel, of misschien niet...pfffffff........
ik doe niet meer mee aan dit geblaat. vermoeiend ego-gedoe...........
MarsMusica:
ok, ik heb genoeg aangegeven hier, maar niemand kan of wilt het zien blijkbaar.
de grafiek van Korg klopt niet helemaal..verschillende looptijden van de integrator en dat kan NIET!.het is namelijk een vaste instelbare tijd..en dat zie je wel, of zie je niet. de rest is 1 + 1 = je weet wel!
MarsMusica:
integrator heeft maar een variabele, en dat is de snelheid waarmee hij van punt A naar punt B gaat. deze is linear, want er treed geen versnelling of dergelijks op. waarom er een curve gebruiklt wordt bij de Korg grafiek is dan vreemd. Verder is deze snelheid ook af te lezen in de hoek die het verloop maakt. die hoek is dus altijd constant zolang je de 'time constant' niet veranderd.
dan kan dus nooit, zoals op de grafiek van Korg is af te lezen, het verloop van het eerste blokje precies van A naar B lopen. zoals ook gebeurd in de latere blokjes (een halve periode van een blokgolf). die latere blokjes zijn wel allemaal even groot.
er moet verschil zijn tussen de blokjes met verschillende pulsen. anders is deze grafiek dus onzin.
of de integrator is meer dan intelligent en kan ik de toekomst kijken!
dus dat lijkt me niet te kloppen. en ook niet die curve....
Lezend Lid:
Die korg curve is het verloop van een RC netwerkje: een condensator die wordt opgeladen door een weerstand. Hoe hoger die weerstand, hoe langzamer dat opladen gebeurt.
Dit is een benadering van een integrator. Een echte integrator, zou weldegelijk rechte lijnen geven. Deze kosten echter wat meer onderdelen om te maken.
Die snelheid is aan te geven met de RC-tijd, de waarde van de R maal de waarde van de c. Verder is het verloop van de uitgangsspanning met een stapspanning als input te schrijven als Veind-(Veind-Vstart)*exp(-t/RC)
Waarbij Veind de eindwaarde is, Vstart de beginwaarden en exp(x) de exponent is van x ("e tot de macht x")
Dit zorgt voor het exponentiele verloop dat te zien is. Het mooie van dat exponentiële verloop is dat, onafhankelijk van Veind en Vstart, de eindwaarde min of meer wordt bereikt na een vaste tijd. (Wiskundig gezien wordt ie nooit gehaald, maar elektronisch gezien is hij zo goed als bereikt na 5*R*C)
Stop je er een grotere spanning in, dan zal stijghoek dubbel zo groot zijn, terwijl de eindwaarde dus binnen de zelfde tijd wordt bereikt. De hellingshoek is dus afhankelijk van de grootte van het ingangssignaal.
Kort samengevat, je stelt in hoe lang ie erover doet om de eindwaarde te bereiken, en niet de hellingshoek.
Ik ben het verder eens met MM dat die grafiek niet klopt. De eerste stap is duidelijk korter dan de rest. Bij alle andere stappen is ie zo ingesteld dat ie precies het einde haalt aan het einde van de stap. Omdat de eerste stap korter is, zou ie het einde niet kunnen halen.
Tenzij het circuit extra onderdelen bevat. Met zenerdiodes over de weerstand kun je bijvoorbeeld zorgen dat ie sneller reageert op grote stappen. Zijn er ergens schema's online van die integrator? Dan is dat na te gaan.
Oorspronkelijk geplaatst door vinnieq
Wat MM niet ziet is dat de tijd van de integrator zo kort is dat dat snel genoeg is voor alle getoonde overgangen. De curves allemaal een andere vorm hebben is wiskunde. Een lineaire integrator maakt geen rechte streepjes tussen de overgangen, kennelijk.
Die eerste zin klopt dus niet, als ie de eerste op tijd haalt, zou ie 'te vroeg' met de rest klaar moeten zijn, of hij haalt de andere precies, en is te laat voor de eerste. De vorm is het zelfde, het is slechts een schaalfactor (Veind-Vstart) die verschilt. En een echte lineaire integrator zou dus wel degelijk rechte lijnen hebben.

Belangrijkste punten:
(1)
Een INTEGRATOR hoeft niet, zoals MarsMusica meent, in de toekomst te kunnen kijken. Het is, net zoals elke ander onderdeel in een synthesizer, een CAUSAAL systeem, d.w.z. het "schreeuwt niet voordat het geslagen wordt".
(2)
6_trak oppert dat een integrator een Low Pass filter is. Klopt!
(3)
Lezend Lid eindigt de discussie met een correcte beschrijving van het electronische circuit van een integrator, maar komt met een verkeerde conclusie. Een 'lineaire' integrator bestaat net zo min als een 'exponentiele'. Beide termen zeggen iets over de flanken en die zijn nu juist niets anders dan INTEGRATIES van de flanken van het inputsignaal! Wat een integrator doet is namelijk niets meer en minder dan wat het belooft te doen, nl. integreren! Dat is het gemakkelijkst uit te leggen voor discrete ("gesampelde", niet-continue) signalen. Daar spreek je dan niet van integratie, maar van accumulatie of sommatie. Meer hierover t.z.t. in SynthWiki. Hieronder alvast een plaatje van een computersimulatie van een zg. 'leaky' integrator.

Attachments

• leaky integrator.jpg
    leaky integrator.jpg
    70,8 KB · Bekeken: 102
Back