De Grote Korg MS10 / MS20 / MS50 / SQ10 / MSmini Thread

Ik ben echt een fan v.d. MS reeks.........maar als je ziet wat je tegenwoordig voor een MS50 neer moet leggen.

Als je daar een stel MakeNoise, Wiard/Malekko, Livewire en een ms20 filterclone module modules voor koopt........heb je wellicht niet precies de MS50 sound.

Wat je dan wel hebt is een veel veelzijdigere modulaire synthesizer, met veel meer mogelijkheden, superuitbreidbaar ............en je mag het niet zeggen (want smaken verschillen) maar het klinkt ook nog ff veel beter ook, naar mij mening.

Maar ja ik ben ook wel helemaal om sinds ik WestCoast eurorack modules aan het sparen ben.

Zijn er ook mensen die ervaring hebben met het combineren van een MS-20 en modulaire synths?
of kom je dan in problemen met verschillende voltages of HZ/V?
Ik overweeg namelijk mijn MS20 en enkele andere synths weg te doen en over te stappen op modulair maar ik twijfel of het verstandig is om de MS weg te doen.

kan trigger omkeren door eg1 te gebruiken en de inverteduitgang daarvan
kan gewoon volt/ oct gebruiken via oscfreq in .
moet zeggen dat ik hem zelden koppel in het roland sys100m wat ik heb, meestal gebruik ik beiden apart. in prakrijk is het verschil in gebruiksgemak /stekkers/ range etc toch iets wat een beetje obstacle blijkt te zijn. het kan , maar nodigt wat minder uit.
maar de ms20 is zo'n synth die je eigenlijk altijd wel wilt hebben, dus kan je het financieel aan: houden. lukt het niet anders een systeem aan te schaffen : verkopen en laten misschien weer opnieuw aanschaffen als je hem mist?

Goeie beslissing. Wat mis je op de MS-20 en zou je door modulaire spullen willen aanvullen?

De mogelijkheden op de MS-20 zijn vrij basic. Ik wil eigenlijk een stapje verder gaan met wat meer exotische zaken. Ik weet nog niet precies wat, maar misschien heb je tips. Ik ben een man die van het experiment houd, dus..
Ik maak nu bv vaak vreemde ritmes op de MS-20.
Ik gebruik daarvoor m'n Spectral audio cyclus en m'n pro-solo.
door de cv en de aux van de pro solo toe te wijzen aan het LPF en de HPF van de Korg kun je ritmes maken. lijkt me leuk om hier wat verder mee te gaan. (clock-devider?)Zou ook mooi zijn als de LFO zou kunnen syncen, dat mis ik dan op de MS.

maar de ms20 is zo'n synth die je eigenlijk altijd wel wilt hebben, dus kan je het financieel aan: houden. lukt het niet anders een systeem aan te schaffen : verkopen en laten misschien weer opnieuw aanschaffen als je hem mist?

Ik ga hem dus ook gewoon houden.
Ik ga wat andere spullen verkopen en wil zo'n 1500 bij elkaar lappen om een leuk doepfer systeem te kunnen samen stellen.

Doe je zelf een lol en kijk vooral ook naar andere leveranciers dan Doepfer.
Niks tegen Doepfer, maar persoonlijk vind ik de VCO's poep. En van het grote aantal filter, weten er bij mij ook maar 2 te bekoren.
Utility modules zijn ze ster in.....

Doe je zelf een lol en kijk vooral ook naar andere leveranciers dan Doepfer.
Niks tegen Doepfer, maar persoonlijk vind ik de VCO's poep. En van het grote aantal filter, weten er bij mij ook maar 2 te bekoren.
Utility modules zijn ze ster in.....

Ik ben deze week bij Forumlid Slydog langsgeweest voor een demo van zijn grotendeels doepfersysteem (behalve inderdaad de VCO) Ik moet zeggen dat ik zijn waspfilter, z'n BBD module en de springreverb wel smaakmakers vondt!

@ reddread: Ik gebruik mijn MS-20 (en MS-50 + SQ-10) o.a. samen met de Macbeth M5. Gaat prima hoor, en het vult elkaar qua sound goed aan dus dat alleen zou al een reden kunnen zijn om het niet weg te doen. In mijn geval is het handig dat het allemaal te patchen is met grote jacks. Nadeel is inderdaad het verschil in CV en gate signalen. Gelukkig is dit met de MS-50 erbij goed op te lossen; deze kan ook worden aangestuurd met V/Oct en heeft o.a. een invert module. Maar je kunt dit allemaal zoals gezegd ook omzeilen door aan elk "systeem" een eigen converter te hangen - ben je natuurlijk ook klaar, en dan kan je de rest van de stuursignalen en je audio gewoon allemaal patchen.

Ik kan natuurlijk niet voor jou spreken, maar ik blijf de MS-20 toch wel een leuke synth vinden en zou hem niet snel verkopen. Klanktechnisch is het geen kwaliteitssynth, maar hij heeft nu eenmaal karakter :luv:

Ik ben al een tijdje op zoek hoe de mannen van soulwax hun licht doffe geluid crëeren.

te beginnen van 5.32

Zou er iemand de settings weten op deze lead line te kunnen spelen?
Ik heb nog niet zolang mijn korg ms 20 ik vroeg me ook af welke toffe dingen de ESP kunnen doen. Ik heb al wat videos gezien op youtube maar ben nog niet overtuigd.

Bedankt alvast ik heb al enorm veel geleerd van jullie via dit forum!

Op hun DVD hoor je die klank nog beter :okdan:
Het is gewoon een square vco met wat lowpass op, cutoff rond de 6 a 7 en peak ook zoiets.
en een beetje portamento (1 a 2). Ze gebruiken ook dikwijls springreverb op hun synths, maakt de klank ook wel een beetje doffer.

Ik gebruik de ESP soms om een stem of gitaarsolo te dubbelen in de mix.
Gewoon je opgenomen geluid erin steken en nat. CV out aan de CV ingang en trig out aan trig in. Kan soms wel leuk zijn

Op hun DVD hoor je die klank nog beter :okdan:
Het is gewoon een square vco met wat lowpass op, cutoff rond de 6 a 7 en peak ook zoiets.
en een beetje portamento (1 a 2). Ze gebruiken ook dikwijls springreverb op hun synths, maakt de klank ook wel een beetje doffer.

Ik gebruik de ESP soms om een stem of gitaarsolo te dubbelen in de mix.
Gewoon je opgenomen geluid erin steken en nat. CV out aan de CV ingang en trig out aan trig in. Kan soms wel leuk zijn

wat is esp. of is dat een gitaarmerk

in die video zie je wel een Korg VC-10 een ms-20 yamaha cp70

wat zien jullie nog meer? een moog prodigy

ik heb ze daar gezien in parijs ze hebben de korg vc10 2 korgs ms 20

(vroeger was het maar 1 en stefaan gebruikte dan een microkorg maar volgens mij voor enkel midi)

en de yamaha ben ik niet precies zeker.

bedankt orson je brengt me in de goede richting alhoewel ik er nog niet helemaal ben, of voegen ze mss iets toe van effect?

Ik ga hem dus ook gewoon houden.
Ik ga wat andere spullen verkopen en wil zo'n 1500 bij elkaar lappen om een leuk doepfer systeem te kunnen samen stellen.

myn mening is datje voor die 1200a1400 die jer tegenwoordig voor krijgt aardig wat leuke modules kan kopen
kben nu ook rackies 2x stuks aan t bouwe
voeding ff bekijken nog ,....

kzit zelf te denken aan mf b modules ook ..

Soulwax... pas in Doornroosje gehad. Wat 'n RUK band zeg. Kapsonus Belgen waar zo'n 15 man op af kwam.

Back