De Grote Korg MS10 / MS20 / MS50 / SQ10 / MSmini Thread

MS-50 VCA's
Omdat ik nooit klanken maak met een statisch volume heb ik de eerste VCA van de MS-50 nooit als modulatie-VCA gebruikt. Het zal er wel mee te maken hebben dat de eerste VCA maar +3V aan kan.

Met twee VCA's en een inverter kun je de MS-50 dynamisch stereo maken.

Wat ook niet werkt, is de Integrator als LPF gebruiken.

Eric G is druk bezig geweest met het modden van zijn MS-20:

MS-20
1. Input jack for PWM added.
2. VCO ext CV trimmable to 1V/oct.
3. Vibrato switch added.
4. Cut-off slider added.
5. Filter overdrive added.
6. VCF keyboard track.
7. Audio bandwidth, bass and treble, increased.
8. VCF sustain level not locked to 0 Volts.

De input jack voor PWM zit zo te zien naast het KORG merk, om zo ook het laatste stukje kale frontpaneel te gebruiken :okdan:

eric the arp guy or?
leuke mods eens even deze draad wers doornemen staan genoeg ms roddels hehe

ATOR schreef:
De input jack voor PWM zit zo te zien naast het KORG merk, om zo ook het laatste stukje kale frontpaneel te gebruiken
dan moet ie er dwars door de tekst heen... is niet echt mooi ende jammer te noemen...
6. VCF keyboard track.
die is standaard ook wel te verwezelijken door gebruik te maken van het patch paneel,

CV OUT naar VCA (op paneel) IN
VCA LEVEL IN = kybd scaling
VCA OUT naar LPF IN
3. Vibrato switch added.
is ook standaard te doen,

LFO OUT --> VCA IN
KNOB OUT --> VCA LEVEL
VCA OUT --> PITCH

maar uiteraard zijn beide zaken niet tegelijk mogelijk ivm 1 VCA module nutuulk...

Laatst gewijzigd:
je kan ook gewoon KBD CV rechtstreeks naar de VCF ext sturen en dan LFO => VCA in, WHEEL=>Control Input en VCA OUT => VCO
(of met de knob, maar dan moet je wel ng eerst langs AR gaan)

heb je filter track en vibrato :)

Cutoff slider heb je niet nodig, overdrive kastje kan je erachter hangen, eq ook en een kenton kan de MS evengoed aansturen op Hz/V als op v/oct

niet modden om te modden zeg ik :okdan:

IK heb ondertussen 2 x een MS20, 1 x MS10 en een MS50 en ik ga geen van allen weg doen.
De MS10 klinkt imho toch wat rauwer en harder dan beide MS20's, terwijl één daarvan hetzelfde filter heeft.

Om te patchen is het leuk om meerdere te hebben. Je kan er ook hele brede soundscapes mee maken, door ze middels hetzelfde keyboard aan te sturen en flink te detunen.

Los van het verschil in geluid is het toch gewoon leuk om extra modules te hebben?
Extra envelope, extra oscillator enz enz.
Met een MS20 en MS50 heb je drie osc, als je er vier wilt kan je dat probleem oplossen door een MS10 bij te kopen.

Stel je hebt een MS-20 en MS-50. Wat is dan nog de toegevoegde waarde van een MS-10?
Kan de MS-10 iets dat niet met MS-20 of MS-50 kan?
die waarde valt dan idd behoorlijk te verwaarlozen...
als je zowel een MS-20 als MS-50 hebt is de serie toch qua synthese mogelijkheden redelijk compleet ende af...

is bekend vanaf welk serienummer de KORG35 ic niet meer gebruikt is?

Ik heb gister de linker wang losgedraaid en zag het zelfde als wat er op deze foto is te zien.

Side6.jpg

Klopt het verhaal dat op
http://old.nabble.com/MS20-Korg35-Chip---the-definitive-guide-p3079424.html
te lezen is?

Het serienummer van mijn ms20 lig in 141XXX.

cheers, Jeroen

Als je geen extra printplaatje ziet zitten in het midden van de synth waar de filter pots zitten dan heb je een IC35. Op de foto zie je ook geen printplaatje zitten.

Ook erg leuk uit deze familie is de Korg EM-570 mixer. Komt uit 1979 en heeft dezelfde knoppen als de MS serie en een mooi VU metertje zoals op de SE-500 en SE-300.

Deze mixer heeft een analoge BBD delay die lekker donker klinkt en goed over zijn nek kan gaan. De delay heeft een rate, volume en feedback knop.
Verder 5 kanalen met volume, treble en bass. Jammer genoeg geen aparte send voor de delay, alleen maar een on/off knop. Het vijfde kanaal heeft extra inputs voor bijvoorbeeld een platenspeler.

Verder een interne amp om de bijbehorende speakers aan te sluiten en één line out voor naar een andere mixer o.i.d.

Van de week maar eens opschroeven wat er nu precies voor een delay in zit. Er is weinig te vinden over deze mixer :?

attachment.php

Attachments

• em_570_korg_echo_mixer.jpg
    em_570_korg_echo_mixer.jpg
    75,6 KB · Bekeken: 97
Als je geen extra printplaatje ziet zitten in het midden van de synth waar de filter pots zitten dan heb je een IC35. Op de foto zie je ook geen printplaatje zitten.

Ook erg leuk uit deze familie is de Korg EM-570 mixer. Komt uit 1979 en heeft dezelfde knoppen als de MS serie en een mooi VU metertje zoals op de SE-500 en SE-300.

Deze mixer heeft een analoge BBD delay die lekker donker klinkt en goed over zijn nek kan gaan. De delay heeft een rate, volume en feedback knop.
Verder 5 kanalen met volume, treble en bass. Jammer genoeg geen aparte send voor de delay, alleen maar een on/off knop. Het vijfde kanaal heeft extra inputs voor bijvoorbeeld een platenspeler.

Verder een interne amp om de bijbehorende speakers aan te sluiten en één line out voor naar een andere mixer o.i.d.

Van de week maar eens opschroeven wat er nu precies voor een delay in zit. Er is weinig te vinden over deze mixer :?

attachment.php

Dat is inderdaad een leuk ding :)
Vooral als je meerdere korgjes op elkaar gestapeld hebt.
Alhoewel er in de MS50 ook een mixertje zit (3 channels).

Back