tr606 synthese nabootsen

Ik ben wat aan het rondzoeken naar informatie van de oude roland doosjes. Ik ben in Ableton Live een tb303 cloon aan het maken, met wisselend succes, maar dat maakt niet uit. Ik doe het vooral voor het plezier, niet omdat ik zo per sé de originele klank moét hebben.

Nu las ik over de analoge tr606 en over de digitale 'opvolger' tr626 met samples, en dat zette me aan het denken...

Is het mogelijk om de synthese na te bootsen met VST's (al is het zeer rudimentair) van de tr606, en waar vind ik info over hoe de verschillende geluiden te synthetiseren. Ik las dacht ik eens ergens dat het speciale ligt in het feit dat veel geluiden dezelfde noisebron gebruiken, daardoor dat het met samples van de tr606 helemaal niet hetzelfde klinkt... hoe is dat dan bv op te lossen...

Op het gehoor is ook maar zozo, en ik weet best wel hoe ik een kick en een snare moet maken met een VA synth (vst of hardware), maar er moet toch ergens specifiekere informatie te vinden zijn?

Iemand constructieve ideeën, webpagina's of tips?

Drumsynthese is zeker mogelijk; en nog stukken complexer ook, want de eerste bakjes zijn vrij eenvoudig. Waar 'm de kunst vaak in zit is dat een drumbak snellere envelopes heeft met een exponentiële volume/pitch-curve.

Kijk anders maar eens bij deze plugin: http://www.e-phonic.com/plugins/drumatic3.php

Verder ook nog dit document, erg leerzaam:
http://www.waldorfmusic.de/assets/files/products/attack/docs/attackdrumsounds.pdf

Dit zit overigens ook op de Ion - probeer 'm maar eens in het menu de envelopes op exp- te zetten ipv linear. Door dan decay op 0 te draaien krijg je een heel "venijnig" geluidje dat al veel meer percussie-achtig aandoet.

Voor een hoop trucjes is een ietwat modulaire synth niet verkeerd; vaak kun je dan net wat extra geintjes uithalen (de "crack" generator voor analoge claps te maken is een LFO die door een envelope heel snel omlaag wordt gebracht in snelheid).

Dat zien er echt handige artikels uit. Ik had op sound on sound ook wat info gevonden, maar dat is nogal technisch en daar komen ze dikwijls tot de conclusie dat het niet met eender welke synth te doen is, zelfs niet de vrij eenvoudige geluiden, omdat er vaak meerdere filters aan te pas komen en dergelijke...
Ik ga het eens uitdiepen...
Wat ik me nog steeds afvraag hoe het mogelijk is om dat effect te krijgen dat je maar 1 noise bron hebt voor zowel de kick als de hihats... ik had dat ergens gelezen, dat zou dat gruizige effect geven van de tr808 en tr909 dat je niet kan nadoen met samples...

Edit:
Die drumatic-plugin maakt eigenlijk een verdere zoektocht overbodig. Die doet wat ik zou proberen zelf te maken.

Ik ga dat op de Ion zeker eens proberen, dan kan ik mss eens wat eigen kicks gebruiken ipv altijd maar diezelfde internet-samples te gaan recycleren...

Laatst gewijzigd:
Een enkele noise-bron gebruiken is heel makkelijk - want ruis heeft geen toonhoogte. Je hoeft in feite alleen maar het volume te regelen. Dus, als je twee drums tegelijk gebruikt die allebei noise nodig hebben maar verschillende envelopes hebben (bij een kick bijv. maar een kort tikje en bij een hihat iets wat langer doorgaat), dan kun je gewoon de envelopes bij elkaar optellen; verschil hoor je dan niet meer. Je hebt dan wel 2 envelope generators met 2 aparte gates.

ik raad het programma DKS Pro D-Hammer van Araldfx aan.

Kan je allerlij drumsounds meemaken, je kan er 606 achtige geluiden zeker mee doen, is misschien een beetje ingewikkeld in het begin, omdat het echt synthese is, maar als je het doorhebt is het vrij simpel.

een 606snare maak je door een Noise OSc en Sine golf te combineren bijv. met een pitchmodulatie op de Sine osc. De noiseOSc moet je dan bij env type 2 kiezen en release naar smaak aanpassen en niet filteren.

2 verschillende envelopes zoals Yoozer aangeeft werkt goed hiervoor idd. De Sinegolf wat korter dan de Noise golf.

Demotje is er ook wel te vinden. PC/Mac
http://www.araldfx.com/dks/

leuk onderwerp
zelf drums fixen
ik vindt zelf bv de waldorf attaack helemaal niet soo 808/909 achtig klinken
maar je hebt daarin wel erg veel parameters die je goed kan instellen en synced laten mee bewegen
div timing opbv de ruis van hats das leuke drum modulatie

leuk programma om veel bewegende drums mee te doen ...ala boards of canada/ cylob achtige pret electro

Allemaal zeer nuttige info hier.

Maar ben er nog steeds niet uit.

Als ik bv kick wil maken gebruik ik een softsynth naar keuze, en als ik een hihat wil maken gebruik ik nog een softsynth (mss dezelfde, maar toch een andere sound). Dan zijn dat dus zogezegd twee verschillende synths, met élk hun noize bron e.d.
Hoe is het mogelijk om meerdere geluiden te laten putten uit dezelfde noise bron, en dergelijke, zoals het bij de gruizige analoge versies is (naar ik zegens gelezen heb...)

Ik zou nog wel graag wat info hebben over hoe de verschillende sounds gemaakt worden, zoals Patat Met info gaf, rekening houdende met het feit dat ik van die schema's echt niks begrijp. IK ben zeker dat er veel mensen die schema's kunnen 'lezen', maar wss evenveel mensen helemaal niet...
Op sound on sound zijn hier en daar wat artikels over drumsynthese, maar allemaal zeer omslachtig, en niet to the point.

Het "lezen" van schema's is ook omslachtig ;).

Je kunt per instrument een softsynth pakken. Wil je echter dezelfde ruisbron gebruiken, dan kom je al snel bij een modulaire synthesizer uit. Voor drums is dat sowieso geen overbodige luxe, want de modulaties die worden uitgevoerd zitten vaak niet op zo'n manier op een reguliere synthesizer.

Het trucje met de ruis is eerder een kwestie van bezuinigen dan iets anders. Kans is wel dat je bij de virtuele versie van het verhaal phasing krijgt, omdat een filter ook verwerkings/propagatietijd heeft, en een signaal dat door een filter gaat terwijl dit niet bij het andere gebeurt komt dus wat later aan.

Analoge versies worden over het algemeen niet direct gruizig genoemd - hun 8-bit en 12-bit sample-based broertjes wel ;).

HOi,

hele interessante thread dit. misschien kan je ook eens kijken bij:

http://www.cim.mcgill.ca/~clark/nordmodularbook/nm_percussion.html#bass

ik ben ook op zoek naar schema's van 606, 707, 808 kicks, snares en claps. weet iemand waar ik hier meer over kan vinden? ik wil t een en ander gaan na proberen te maken in MAX-MSP.

veel dank voor alle informatie! als ik patches of andere info vind post ik t hier. en natuurlijk geluidsmateriaal.

Back