Sample Ethics

ArtsMusic

Ingeburgerd
Hoi mensen,

Ik heb het idee dat er hier een hoop verschillende soorten producers zitten... ieder met eigen werkwijzen etc... ikzelf ben veel bezig met sampling en soms het combineren van samples met live ingespeelde instrumenten.

Nou ben ik wel eens geinteresseerd (gewoon vanuit mezelf, maar ook eventueel voor een onderzoekje voor m'n opleiding):

Heb je regels waar je je aan houdt bij het maken van sample-based music? Dingen die je noooit zou doen omdat ze tegen je principes ingaan? Hou je rekening met de wet qua sample-clearance?

eventueel
- Gebruik je alleen dingen van voor een bepaald jaartal?
- Sample je van vinyl of ook van mp3/iets anders?
- Hoe sta je tegenover het samplen van een bron die ook al samplede (bijvoorbeeld een snare van een Pete Rock plaat halen, ik noem maar wat)

Ben benieuwd waar jullie grenzen liggen... en vooral ook het waarom. Om maar een voorzetje te geven: ik zou nooit een sample pakken van een track waarbij ik weet dat die track ook dmv sampling gemaakt is. Maar waarom precies.... dat weet ik niet meteen

Let me know!

Interessante vraag, zal vast een heetgebakerd debat op gaan leveren :D Persoonlijk gebruik ik het liefst zelf gemaakte samples, en download ik af en toe drumkitjes ed van internet. Ik ben geen voorstander van (her)gebruik van muziek of sounds uit bijvoorbeeld films. Wat ik dan wel weer leuk vind is door tv kanalen zappen, het geluid daarvan opnemen en dan een willekeurig zinnetje of een paar woorden pakken uit de brei. Hierbij heb ik een voorkeur voor niet-Engelse en niet-Nederlandse samples.

Leuke job voor clearance, want in 9 van de 10 gevallen weet ik niet eens om welke zender het gaat, laat staan het programma! Maar zolang ik (nog) niets commercieel uitbreng maak ik me daar niet zo'n zorgen om.

Ik verwacht ook een heetgebakerd debat, dus daarom vermijd ik zoiets liever, na eerdere confrontaties.
Want ik beschouw elke aangeleverde bron van geluid in m'n omgeving als potentiele sample.
Ongeacht lengte zelfs.

Zelf gemaakte samples bestaan eigenlijk per definitie niet. Of je moet zelf de bytes gaan editen.
Het is altijd een stuk van een opname van een geluids-bron.
Of de bron een download is, het afspelen van een cassette, of een microfoon-opname, doet niet zozeer ter zake.
Je kunt wel spreken van zelfgemaakte samples, als er niet slechts iets klakkeloos gekopieerd wordt,
maar er werk in is gestoken om het ruwe materiaal te maken tot wat bruikbaar is voor de compositorische bedoeling.

Laatst gewijzigd:
Dit onderwerp is al zo vaak aan bod geweest.
Zoek die maar eens na.

Constrained art can be interesting, constrained thinking isn't.

- Gebruik je alleen dingen van voor een bepaald jaartal?
Leeftijd en kwaliteit zijn volgens mij alleen bij sterke drank met elkaar gerelateerd.

- Sample je van vinyl of ook van mp3/iets anders?
Wat is er op dat moment beschikbaar?

- Hoe sta je tegenover het samplen van een bron die ook al samplede (bijvoorbeeld een snare van een Pete Rock plaat halen, ik noem maar wat)
Om maar een open deur in te trappen: je gebruikt het geluid wat je wil of wat je nodig hebt omdat dat het voor je "doet".

Als het origineel dat niet doet en Pete Rock's versie wel omdat er nog van alles over zit, dan is het antwoord heel simpel :).

Grenzen? Als dingen heilig bleven en nooit veranderd mochten worden was er geen innovatie. Met samples is een hele hoop te doen dat niet gedaan wordt omdat men zichzelf bewust afsluit voor de mogelijkheden.

Zelf gemaakte samples bestaan eigenlijk per definitie niet. Of je moet zelf de bytes gaan editen.
Het is altijd een stuk van een opname van een geluids-bron.
Of de bron een download is, het afspelen van een cassette, of een microfoon-opname, doet niet zozeer ter zake.
Je kunt wel spreken van zelfgemaakte samples, als er niet slechts iets klakkeloos gekopieerd wordt,
maar er werk in is gestoken om het ruwe materiaal te maken tot wat bruikbaar is voor de compositorische bedoeling.

Wat ik bedoel met zelfgemaakte samples is dat ik iets opneem dat uit mijn eigen apparatuur komt. Bijvoorbeeld: ik speel een harde kick uit mijn Airbase 99, deze distort ik op de tafel en haal ik door de Sherman Filterbank 2 en dit neem ik op in de PC. Daarna stop ik deze in mijn Akai S5000 zodat mijn Airbase en Filterbank weer vrijkomen.

Of ik sla met een pen tegen een colablikje aan, op verschillende plekken en verschillende velocities. Dit knip ik vervolgens op en stop ik in de sampler (al dan niet gepitched). Ik heb op deze manier al een aantal drumkits gemaakt.

Verder denk ik dat samplen een kwestie is van creativiteit en een beetje gezond verstand. Mensen moeten maar lekker doen wat ze willen met samples, zolang ze zich maar aan de regels houden. Als mensen van mij samplen vind ik dat prima, maar dan wil ik wel de credit ervoor. En als ze er op willen verdienen lijkt een vergoeding me ook niet meer dan normaal.

Ligt er wat mij betreft ook helemaal aan hoe je het gebruikt. Ik heb zelden dat iets gesampled wordt en ook zo in een eigen nummer zit. Maar eigenlijk vind ik dat alles kan en mag.

Back