Roland D20, chip vervangen

wfvisser

Nieuwkomer
Ik heb een Roland D20 waarvan het toetsenbord niks meer doet. Alle andere functies werken prima. Ik heb schema's en ik heb volgens mij het probleem kunnen traceren tot een IC wat het toetsenbord aan de microprocessor bus interfaced, namelijk IC7. Dit is een 'gate array', type MB63H149. Klopt het als ik denk dat het hier gaat om een custom-geprogrammeerde chip, zoiets als een cpld, fpga, PAL, etc? Zoja, hoe vervang ik zo'n chip? Is er een verkrijgbare equivalent die ik kan programmeren?

heb je gekeken op de eerste hit in google als je "MB63H149" intikt?!

hij staat wel in de lijst daar misschien even mailen of je hem kan bestelleN!

De eerste hit in Google is inmiddels een bericht van TS zelf :D

Senso heeft ook diverse MB63H149 te koop (http://www.vintageplanet.nl/), maar net niet voor de D20. Maar het zou kunnen dat een van de andere hetzelfde masker heeft, misschien weet Senso dat wel. Die toetsenborden verschillen natuurlijk niks, dus mogelijk heeft Roland overal dezelfde programmering gebruikt.

En nee, een gewone gate array kun je niet zelf programmeren, die moet zo uit de fabriek komen. Zelf programmeren kan alleen met een Field Programmable versie (FPGA dus). Overigens schat ik de kans ook niet zo hoog dat je de code van Roland zou krijgen als je het wel zelf zou kunnen.

heb je gekeken op de eerste hit in google als je "MB63H149" intikt?!

Ja, heb ik gezien, maar hij staat genoemd als "MB63H149 ROLAND JX-8P KEYBOARDS", dus nou weet ik niet zeker of wel de goede is voor een D-20. Misschien zelfde chip, geprogrammeerd met andere code? Ik mail ze wel, misschien weten zij meer. Jammer dat er niet meer info over deze chip is. Het is wel erg lastig troubleshooten zo. Ik zou het liefst eerst echt even zeker weten dat deze chip inderdaad het probleem is voor ik hem voor veel geld ga vervangen, maar het valt niet mee om te zien of hij nog werkt of niet als je niet eens precies weet wat hij -hoort- te doen.

Hoe komen leveranciers aan dit soort onderdelen? Kun je ze ook gewoon bij Roland bestellen?

Back