Hogeschool Hamburg:mp3 geluid geeft gehoorschade

klopt Olaf, volgens mij zelfs wereldwijd ! maar ik kan me daarin vergissen :D
In iedergeval is dat trouwens ook 1 van de manieren geweest die de amerikaanse overheid gebruikt heeft als propaganda methode en brainwash methode (heb ik ergens gelezen of gezien)

[ :geslaagd: offmode aan]
Almer maakt hier trouwens een wezelijke fout die veel mensen maken !
een theorie is wel altijd bewezen of zeer zwaar onderbouwd, wat jij bedoeld is een hypothese !
Hypotheses zijn nooit algemeen bewezen of dusdanig onderbouwd dat het een theorie mag heten :D
je miste hierbij 1 deel van wat er stond n.l. "tenzij men het tegendeel kan bewijzen" !!!!
men denkt dus aan de hand van de resultaten van een onderzoek dat iets zo en zo is gelopen en dit wordt onderbouwd door verdere resultaten. hoe zit t met de relativiteits theorie en de genetische overdrachts theorie, beiden kunnen niet worden tegen gesproken en alle onderzoeken bevestigen deze theorieen!maargoed daar gaat deze discussie niet over !
[ :geslaagd: offmode uit]

b.t.w. ik had t niet over het onderzoek van die gehoorbeschadiging, maar op dat van die coca cola dinges !
Immers die gehoorbeschadiging is leuk onderbouwd maar ik zie (in de fluchtige read) niet echt verwijzingen naar resultaten of literatuur. ik heb de testresultaten opgevraagd en gevraagd waar het onderzoek is gedaan, indien hij hier geen gehoor (woordspeling) aan geeft verwacht ik eerlijk gezegd dat het allemaal een geloofsovertuiging is die deze personen schijnen te hebben !

Laatst gewijzigd:
(nog ff offtopic omdat mijn naam wordt genoemd)

Mstudio1...no offence maar ik heb het toch echt altijd anders aangeleerd gekregen hoor!

Zo is de evolutie theorie misschien wel zeer zwaar onderbouwt, heel voor de hand liggend en erg logisch maar het is nooit bezwezen. Het is wel vaak zo dat veel 'onderdelen' van de theorie zijn bewezen maar niet het geheel.

Een hypothese neem je aan als veronderstelling dat iets waar is (ookal is er totaal niets onderbouwt bijv.)

Enkele theorieen van Enstein staan tegenwoordig bijv. al op hun voetstuk te wankelen vanwege nieuwe theorien die die van Einstein weer tegenspreken. Als Einsteins relativiteits theorie was BEWEZEN, dan had die tegenstrijdigheid nooit meer kunnen bestaan. Maar we kunnen theorien natuurlijk heel praktisch inzetten over het algemeen. Anders hadden we nu niet kunnen forummen ;)

Alleen als je zegt dat theorien bewezen zijn heb je het toch echt fout naar mijn mening.

Babylon: "theory: coherent group of general assumptions, body of principles belonging to a certain object; speculation, hypothesis"

(/nog ff offtopic omdat mijn naam wordt genoemd)

duh.. waarom begon iedereen ineens over "van leven ga je dood" en al dat? :D

maarre... het artikel ging over gehoorsbeschadiging, en nu moet ik eerlijk zeggen, liever dood dan doof. echt wel.

<ot>
Enkele theorieen van Enstein staan tegenwoordig bijv. al op hun voetstuk te wankelen vanwege nieuwe theorien die die van Einstein weer tegenspreken. Als Einsteins relativiteits theorie was BEWEZEN, dan had die tegenstrijdigheid nooit meer kunnen bestaan. Maar we kunnen theorien natuurlijk heel praktisch inzetten over het algemeen. Anders hadden we nu niet kunnen forummen :)

lol... als we over einsteins theorieen beginnen kan ik er nog wel een paar omver lu- eh, praten. een deel van de relativiteitstheorie zie ik als een frisse en logische kijk op zaken, maar wat die gast heeft gezegd over tijdreizen spoort van geen kant. maargoed...
</ot>

Re: Hogeschool Hamburg:mp3 geluid geeft gehoorschade

ik weet wel dat ik digitaal geluid niet lekker vind klinken
daarom heb ik allemaal anologe synths, luister ik naar een ouderwetse walkman, draai teepjes in de auto en draai ik verder alleen vinyl... oja, en ik heb geen CD speler (behalve dat onding in mijn PC).

anoloog ruled!! :D

Origineel geplaatst door cadra
maarre... het artikel ging over gehoorsbeschadiging, en nu moet ik eerlijk zeggen, liever dood dan doof. echt wel.

Kijk zo mag ik het horen!

Lekker stringetje

Lekker stringetje

De theoriëen van Einstein wankelen niet, ze worden aangevuld
door de superstring theorie. Net zoals Einstein nooit de zwaarte-
krachttheorie van Newton omver heeft geworpen alleen maar aange-
vuld voor zeer grote snelheden, massa's en energieniveau's.
Einsteins theorie over de zwaartekracht was op de subatomaireschaal van
de quantummechanica niet compatibel met de aldaar gevonden data
& optredende effecten.
Na de unificatietheorie van de drie krachten (electromagnetisch, zwakke & sterke
kernkracht) lukte het nooit de zwaartekracht in een Grote Theorie van Alles
onder te brengen. Met de superstring- theorie meent men daar wel een weg naar toe
te hebben gevonden. Om dat het hier om wezenlijk kleinere objecten (Planck-lengte)
gaat zal het erg moeilijk worden voldoende energie te ontwikkelen ter verkrijging
van analyseerbare data. Je krijgt er overigens een hoop (niet waarneembare) dimensies
bij, allemal gratiesj! Wat dus niets kost.

Nog een vruchtbare zondag allen,

ISPdeRuiter

P.S. Einsteins theorie werd tijdens de zonne-eclips van 1919 voor het eerst
met experimentele data gestaafd (=bewezen) en op 7/11/1919 werd dit in
de Londense Times wereldkundig gemaakt) en daarna zijn nog vele experimentele
bewijzen m.b.t. vele aspekten van zowel de speciale als de algemene relativiteitstheorie
aangedragen.

<meer offtopic>
ehrm... ik weet wel 1 ding, einsteins theorie die zegt dat je terug in de tijd gaat als je sneller dan het licht reist is onzin; het enige wat je dan doet is het licht inhalen dat je zelf voortbrengt zodat wat je ziet van het verleden is. je zit zelf niet in het verleden, maar het licht van het heden op de plaats waar je vandaan kwam moet je nog inhalen. net als de geluidsbarriere, waarbij je je eigen geluid inhaalt. toch benieuwd wat voor 'knal' de lichtbarriere met zich meebrengt... :D
</offtopic>

grappig hoe zo'n forum opeens over iets heel anders gaat,
ik wil totaal niet betweterig of eigenwijs overkomen maar kan je zeggen dat de zinnen die ik heb gegeven juist door alle tegenspreek pogingen worden onderbouwd en er zelfs met andere woorden vaak precies hetzelfde wordt gezegd !!! lees alles nou eens goed :D neemt niet weg dat uiteraard slechte theorieen verouderd kunnen worden naarmate men beter kan analyseren e.d. zo was er ooit een theorie dat de aarde plat was, immer kon je er niet vanaf vallen dus was t bewezen of in iedergeval voldoende onderbouwd om als een algemeen beschouwde theorie kon worden beschreven, totdat t tegendeel bewezen werd en t een bijna bolletje bleek :D

Hmmm ik kan me toch echt een onderzoek herinneren waarbij men met deeltjesversnellers heeft bewezen dat een deeltje sneller kan gaan dan licht en daarmee terug in de tijd ! het signaal werd waargenomen nog voordat t uitgestuurd werd ! (welliswaar ontiegelijk kort van te voren, maar toch!) Laten we hopen dat niet alle theorieen van einstein waar zijn, anders ziet de verre toekomst er erg slecht uit !

back to da subject !!!!!
:okdan:

waar het in het kort op neer komt is dat je oren constant kalibreren (althans, de hersenen doen dat).
digitaal gecompressed geluid is iets dat in de natuur niet voorkomt en als je continu zulk geluid zou horen is het gevolg hoe de hersenen daar op reageren onbekend. Nou is het onmogelijk om 24 uur per dag digitaal geluid te horen dus ik zou me er maar niet al te druk om maken.

neemt niet weg dat we steeds vaker zwaar gecompressed digitaal geluid zullen gaan horen en of je daar blij mee moet zijn...

Ja maar kom nou... ookal is het synthetisch geluid waar je naar luistert, het geluid wordt simpelweg door luchtdrukgolven naar je oren vervoerd...Alle digitale 'fouten' worden automatisch gecorrigeerd door de analoge omzetting via je boxen. Door de compressie vallen verder hooguit bepaalde frequenties weg. Daardoor zal het eerder minder slecht voor het gehoor zijn.

Sjah en daarnaast zouden we allemaal al doof zijn van onze synths want echt; een mp3 speler bijv. is niets anders dan een synthesiser die op elke nodige frequentie sinusjes weergeeft!

Origineel geplaatst door Almeros
Ja maar kom nou... ookal is het synthetisch geluid waar je naar luistert, het geluid wordt simpelweg door luchtdrukgolven naar je oren vervoerd...Alle digitale 'fouten' worden automatisch gecorrigeerd door de analoge omzetting via je boxen. Door de compressie vallen verder hooguit bepaalde frequenties weg. Daardoor zal het eerder minder slecht voor het gehoor zijn.

Dit is nou een erg goed punt! Ik kon me t al moeilijk voorstellen dat t werkelijk gehoorbeschadiging zou opleveren maar kon maar niks verzinnen waarom, dit is toch wel een goede reden waarom het niet zou zijn !
Ik geloof niks, ik vertrouw alleen op testresultaten :D B.t.w. de bron van het stuk is trouwens niet echt betrouwbaar !!!!
"teachmaster of LOGOLOGIE - the first cyberage-religion!" hoe bedenken ze het !

Origineel geplaatst door Mstudio1
Hmmm ik kan me toch echt een onderzoek herinneren waarbij men met deeltjesversnellers heeft bewezen dat een deeltje sneller kan gaan dan licht en daarmee terug in de tijd ! het signaal werd waargenomen nog voordat t uitgestuurd werd !

Zeg... en bewijs dan ook even dat de meting zelf geen invloed heeft uitgeoefend op het te meten effect :duivels: Ik heb wel een schoolbord hangen hier :) Nee we stoppen maar. Niet te academies gaan doen, straks gaan we nog op taalfouten letten! Vingers aan de knoppen, tel af en dzoeeeeng daar komt weer een hit, Einstein dood of levend! :engel:

Hmmm ik kan me toch echt een onderzoek herinneren waarbij men met deeltjesversnellers heeft bewezen dat een deeltje sneller kan gaan dan licht en daarmee terug in de tijd ! het signaal werd waargenomen nog voordat t uitgestuurd werd ! (welliswaar ontiegelijk kort van te voren, maar toch!) Laten we hopen dat niet alle theorieen van einstein waar zijn, anders ziet de verre toekomst er erg slecht uit !

hmm ik wist niet dat de tachyon theorie ooit bewezen was?
maargoed, toch vind ik het bizar. ik bedoel, met logisch nadenken kom je er toch achter dat je alleen je eigen licht inhaalt en dus niet de tijd zelf... brrr...

enne, wat die gehoorsbeschadiging betreft... nooit over nagedacht... ik weet wel dat als je de originele l3enc mp3 encoder gebruikt, en een stereo geluid met links hetzelfde geluid als rechts maar dan ge-invert (surround dus), en je encodeert het daarmee in joint stereo mode (ik ben een nerd ja), dan hoor je een heel vreemd geluid (dit is een soort van bug in l3enc - andere encoders doen dit niet en in simple stereo mode doet l3enc het zelf ook niet), en dat is het geluid van mp3 compressie... dat hoor je dus eigenlijk constant als je naar mp3 muziek luistert, zonder dat je het door hebt. maar of je oren daar kapot van gaan betwijfel ik ten zeerste.

ik heb overigens ooit dat geluid op de een of andere sneaky manier opgenomen (niet precies op deze manier overigens) en een zieke techno-track gemaakt die er zo ongeveer uit bestaat... stel nou dat die theorie klopt, dan krijg ik misschien nog wel problemen :confused: :biertje:

Het artikel is niet echt overtuigend gebracht maar de gedachte die mij al langere tijd bekruipt is dat geluid zo erg verminken en kapot maken op een een of andere manier niet ongestraft kan gaan. ik heb al moeite met 16bit 44 kHz.
Tijd zal het leren :geslaagd:

ehm die werken ook werkelijk ! dat is wetenschappelijk bewezen!!!
in een onderzoek is bijvoorbeel televisie laten zien, daarbij werd in het geluid (of beeld = ander onderzoek!) een verborgen stem (of frame) geplaatst hierdoor gingen mensen een ander consumptie gedrag vertonen.
als men cocacola reclame achtige teksten erin plaatsten wilde men cocacola drinken , was t iets over melk dan werd t zuivel en als men iets gebruikte waarbij gezegd werd dat men honger kreeg , kreeg men ook zin om te eten.

Dit is een typisch broodje aap verhaal, dat allang geleden is ontkracht. Als beelden of
geluiden te kort of te zacht zijn om te worden opgemerkt, kunnen ze ook geen invloed
hebben op je handelingen.

Origineel geplaatst door bounce
ik heb al moeite met 16bit 44 kHz.

Onlangs hebben we een update gehad en zitten we nu op 44.1 kHz :geslaagd:

Back