Inrichten Yamaha PSR 3000 Delta 1010LT, Cubase SX, EMU Xtreme Lead-1 en mackie mixer

Remko

Nieuwkomer
Inrichten Yamaha PSR 3000 Delta 1010LT, Cubase SX, EMU Xtreme Lead-1 en mackie mixer

Hallo!

Ik ben weer eens begonnen met het inrichten van mijn gear dat ik nog op zolder had staan. Ik heb in het verleden nooit alle mogelijkheden benut die ik kon gebruiken.

Ik wil met mijn Yamaha PSR 3000 de Delta 1010 aansturen in Cubase SX. Daarnaast wil ik de geluiden van de PSR 3000 ook gebruiken als audio in Cubase.

Ik heb op internet al wat speurwerk verricht maar ik kom er niet helemaal uit. Ik denk dat mijn PSR 3000 een Thru-aansluiting ontbeert. Op dit moment heb ik de OUT van de PSR op de IN van de Delta 1010 en de OUT van de Delta 1010 op de IN van de EMU.

Maar hier red ik het niet mee!! Is er, zonder een Midi thru-aansluiting, toch enige kans op het recorden van audio in cubase?

Voor wie de moeite wil nemen om me te helpen: alvast bedankt!

Ehm, volgens mij haal je een aantal dingen door elkaar.

Je spreekt over het opnemen van audio en op een ander moment heb je het over MIDI. Voor de duidelijkheid, dit zijn twee verschillende datastromen!

Audio is het geluid dat je vanuit je PSR (audio out) naar je Delta (audio in) wilt hebben.

MIDI is een protocol dat uit de begin jaren 80 stamt en zorgt voor muziek data, dwz, noot aan, noot uit, zeg maar het daadwerkelijk opnemen van je keyboardaanslag (letterlijk). Dit kun je in Cubase weer gebruiken om andere geluidsbronnen te activeren of je kunt later een ander geluid uit je PSR selecteren.

Voor wat algemene info:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=67701

http://www.tweakheadz.com/guide.htm

Succes met de routing!

He Daan,

Bedankt voor je reactie. Ik haalde inderdaad een aantal zaken door elkaar. Dat komt omdat ik door de bomen het bos niet meer kon zien.

Ik heb twee problemen.

1)
Ik heb op diverse sites gezien dat het keyboard OUT naar de Delta IN gaat, de Delta OUT naar het keyboard IN en dat het keyboard THRU naar de EMU IN gaat. Er wordt dan gesuggereerd dat alle output die via midisignalen uit het keyboard komt op de EMU IN binnenkomt.
Mijn keyboard heeft echter geen MIDI THRU. Ik heb dus de keyboard OUT op de Delta IN en de Delta OUT op de EMU IN. Dit werkt ook.
Zitten er nog nadelen aan deze setup ten opzichte van de setup die ik zojuist heb beschreven, buiten het feit dat er geen tweede extern apparaat kan worden aangesloten op deze wijze?

2)
Ik heb nu ook de geluiden van mijn keyboard in Cubase opgenomen. Ik heb hiervoor de AUDIO OUT (L+R) aangesloten op de AUDIO IN (L+R) van de Delta.
Mijn probleem is echter dat het geluid dat ik opneem erg zacht wordt opgenomen (erg makkelijk te corrigeren met Normalize) en dat ik tijdens het spelen het geluid niet hoor via de Delta. Ik moet dus het geluid van mijn keyboard zelf ook aanzetten.
Ik neem aan dat ik een instelling verkeerd heb staan in Cubase maar ik weet niet welke.

Help!!

Hoi Remko, welkom op dit forum!

Er zijn een aantal dingen die je even zou kunnen checken:
Staat de line in in de mixer van je soundcard helemaal open? Staat het volume van je keyboard open? De volumeschuif van je keyboard bepaalt namelijk niet alleen hoe hard het uit de speakers komt, maar ook hoeveel signaal het keyboard via de audio out stuurt.

Voor wat betreft het midi verhaal:
Begrijp ik goed dat je twee verschillende klankbronnen wilt aansturen via midi? (de psr3000 en de e-mu). Als de psr3000 geen midi thru heeft, zou je eraan kunnen denken een eenvoudige midi interface te kopen met meerdere outs, zoals een midisport 2x2 of 4x4, of een m4u, maar er zijn heel veel verschillende opties. Met zo'n midi interface kun je één midi input (bijvoorbeeld de midi aansluiting van je psr3000) via cubase gebruiken om meerdere outputs aan te sturen.

Los daarvan loont het denk ik de moeite even wat bij te lezen over midi. Als je het principe eenmaal door hebt, kom je een heel eind, maar in het begin kan het heel verwarrend werken. De links die hierboven gegeven worden zijn denk ik een mooi startpunt!

Succes! :okdan:

Hallo Remko,

Vraagje: Heb je de meest actuele drivers voor de Delta geïnstalleerd?

http://www.m-audio.com/index.php?do=support&tab=driver

In de voor zover mij bekend laatste versie van deze driver, krijg je een mixer te zien met je ins en outs van de Delta. Hier dient dan (logischerwijs) de input van je PSR op een redelijk niveau te staan. Anders zal idd je input in Cubase niet toereikend zijn.

Zoals dumdum al aangaf is een investering in een midi interface wel een overweging waard. Je zou als korte termijnoplossing kunnen gaan voor een USB-MIDI interface. Je kunt dan bijvoorbeeld de module via die interface op een USB-poort pluggen en die via een routing (in Cubase) zo instellen dat je deze via de PSR kunt aansturen/bespelen.

Er is zeker veel veranderd, veel mogelijkheden zijn erbij gekomen. Dit maakt het voor een leek/beginner/herintreder niet gemakkelijk. Tip 1 daarom: houdt je setup zo simpel als mogelijk in het begin en krijg eerst Cubase (of andere sequencersoftware) door in relatie tot je huidige klankbronnen. Als je dat hebt doorgrond ben je al een heel eind.

Deze link kan ook handig zijn, er zitten hier en daar ook links tussen naar sites in het Nederlands:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=93504

Succes en denk eraan: het gaat ook om de lol, dus vandaar mijn credo:

Ik heb dus de keyboard OUT op de Delta IN en de Delta OUT op de EMU IN. Dit werkt ook.
Zitten er nog nadelen aan deze setup ten opzichte van de setup die ik zojuist heb beschreven, buiten het feit dat er geen tweede extern apparaat kan worden aangesloten op deze wijze?

Er is één nadeel, je kunt met deze setup je ingespeelde midi-data (vanuit je PSR) niet gebruiken om een ander geluid uit je PSR te activeren, daarvoor dient dus je MIDI OUT(Delta) naar je MDI IN(PSR). Dit hoeft geen ramp te zijn, hehalve dat je wat minder flexibel bent qua gebruikte geluidsbronnen/instrumenten.

PS zit er op de E-MU een Thru? Dan zou je die op je IN van je PSR kunnen zetten om toch vanuit Cubase je PSR te kunnen aansturen als "module"(voor een andere klank).

Ik hoop dat je hier wijs uit wordt ;)

daan

Back