VIA chipsets,, wat is het alternatief,, HELLUP

Asus P4T533-C i850E P4 , Socket-478 ? 207,00 .

Je kunt wel dingen gaan downloaden, maar voor muziek is VIA gewoon niet zo goed als een intel chipset. Ik zeg niet dat het niet (redelijk) stabiel kan draaien, maar intel is echt veel stabieler. Ik heb zelf ook een pc met VIA chipset gehad, en ben op een gegeven moment zelfs terug gegaan naar mijn Atari !

Ik heb nu een asus moederbord met intel 850 chipset, en deze comp draait echt zeer stabiel !

anders ga morgen terug en zeg met een lief gezicht dat je alles gedownd en geprobeert hebt.

... vervolgens ruilen voor een intel mamaplank. kees kloost :bekdicht:

NVidia schopt zeer zeker kont, het is wel de kombi die de PC bruikbaar maakt... niet de mamaplank alleen.

Origineel geplaatst door bobaphat
Ik ben terug gegaan naar de winkel. Hij wil hem niet terugnemen voordat ik al die nieuwe drivers heb geinstalleer.
Hebben julie dat gedaan?? Die drivers installeren van http://www.viaarena.com/?PageID=2 ??
Best klote je moet dan een nieuwe servicepack downloaden en ik heb geen internet enzo.

Leuke winkel!
Athlon en MSI is een goede combinatie.

Zorg ook dat je audio kaart op Slot2 zit!
Of slot3 of 4.

Slot1 word meestal geshared met de AGP kaart.
Vaak ook slot5

Voor de rest heb je met MSI een live bios update die super werkt.

Cheers,
Rob

audio op je PC? neem dan een Intel moederbord, chipset & processor.
Paar tientjes duurder, veel minder problemen.

Ja, dat moet je doen. De laatste via drivers werden ook op een paar andere sites aangeraden ivm met audioproblemen.

Je kan ook je pc bij mij droppen en dan fix ik em wel. Lijkt me wel een leuke uitdaging.
Er is trouwens veel te vinden op het internet mbt tot delta/via chipset/logic/audio problemen.

Sander

Ik vind dit toch vreemd hoor. Ik ken genoeg mensen die probleemloos kunnen freaken met een amd, dus dat kan het probleem niet zijn en overstappen op pentium is voor mij geen optie want dan moet ik alles op nieuw kopen.

Ohja ik heb gecheckt voor die nforce 2, maar die heeft ook gewoon via chipsets, dus dat zal niet veel uitmaken.
ik voel me echt wanhopig nu :(

ik heb een nieuwe comp gekocht om lekker muziek te kunnen maken, nu blijkt dat alles nog kutter loopt dan op mijn oude celeron 300mhz 128ram=(

Ik draai zelf al bijna weer een jaar met een Asus A7v266-e en Athlon XP1700 en momenteel met de meest recente via-drivers. Geen ernstige audio-problemen.

Met die via chipsets is het natuurlijk wel oppassen voor compatibiliteitsproblemen met bepaalde audiokaarten, maar die zijn inmiddels dik 1,5 jaar algemeen bekend.

Origineel geplaatst door bobaphat
Ohja ik heb gecheckt voor die nforce 2, maar die heeft ook gewoon via chipsets, dus dat zal niet veel uitmaken.
ik voel me echt wanhopig nu :((

Dat bestaat niet. Je hebt een mobo met een VIA - OF - een Nvidia chipset.

Na deze post wil ik niks meer over VIA of Intel horen, oke? :)

Als je een Athlon XP hebt, dan heb helemaal niks aan een P4/Intel etc, etc. moederbord, omdat het gewoon NIET werkt.

De enige goede optie die je hebt is een moederbord met een Nvidia Nforce 2 chipset. Een goed voorbeeld is de ASUS A7N8X.

Mocht het ruilen niet lukken, dan nog geen paniek. Dat moederbord krijg je echt wel aan de praat.

euhh ja het kan wel hoor, vaak zie je een deel via en een deel amd of nforce qua chipset, maar het is dan het probleem wat niet de problemen veroorzaakt van de via chipset.

Het enige echte alternatief vind ik zelf Pentium :)

Ik heb nu zelf ook een VIA maar de volgende word toch weer een Pentium. De AMD processoren zijn heel goed. Helaas zijn er maar een paar van die knuppels die er moederborden voor maken.

Alleerst wil ik zeggen dat de verkoper WETTELIJK VERPLICHT is jou binnen twee weken je product te laten ruilen (mits in originele verpakking enz). Staat in het ALgemeen Burgerlijk Wetboek.

Verder heb ik zelf ook redelijk wat problemen gehad met via chipsets en ik zal je proberen uit de brand te helpen.

1. Stop je geluidskaart in het juiste pci-slot, één die geen irq deelt met een andere kaart.Ik heb het ff opgezocht voor je (pagina 1-9 van de manual) en je moet je geluidskaart in pci slot 2 stoppen.

2. Installeer de laatste via 4-in-1 drivers (www.viaarena.com).

3. Installeer de nu de meegeleverd drivers van je delta. Deze zijn stabiel en werken prima.

Mocht dit niet werken dan zit er niets anders op dan ACPI uit te schakelen. Op deze manier kun je een IRQ toewijzen aan je kaart ipv dat windows dat voor je doet.

Meer info kun je vinden op www.a7vtroubleshooting.com

Suc6, Skip

Ik had mijn audiokaart al in slot 2 zitten. Ik heb eens even rondgeneust op het net. En een maat van me (sander met de Teisco) heeft me geholpen. Ik heb in DIOS de usb AANgezet en dit hielp op een of andere manier.
Vanaf stap 2 ga ik je volgen Skip,, bedankt.

Jep, dat ben ik Sander van de Teisco :)

Normaal gesproken is het logisch om de USB uit te schakelen,
maar op 1 of andere manier was het in het geval van de VIA chipset in combinatie met
de Deltakaart en win2000 nodig om deze in de bios aan te zetten. Wel een beetje vaag,
maar ach het werkt. We hadden eerst de usb in win2000 gedisabled, pc gereboot en in bios
usb uitgezet. Het gevolg hiervan was nog meer hicks en problemen.
Vervolgens de boel weer aangezet en voila!!

Heb je de via (4 in 1 drivers) nog geinstalleerd?

En je kan inderdaad wat skipsel ook al zei effe checkken hoe het zit met de iterrupts (IRQ).
Er kunnen twee devices zijn die een zelfde IRQ kanaal delen. Dat kan problemen oplveren.
Ook kan er een confilicht zijn. Dan zie je zo'n gele uitroepteken voor je device staan. (in device manager).

Als extra's kan je je schijf regelmatig defragmenteren en het beste is om alleen je nieuwe snelle schijf
op een aparte controller te hebben en je ouwe langzame schijf en cdrom/brander op de 2de controller aan te sluiten.
Ook allerlei onnodige TSR's verwijderen en zo heb je nog duizend en 1 dingen die de boel verbeteren.
Je had geen grafische achtergrond toch? Zoja, uitzetten. Ook active desktop uitzetten. Gewoon zoveel mogelijk standaard/kaal.

Ik heb te vroeg gejuigd, ik ben weer terug bij af:stupid
Ik heb al een flinke rotschop tegen mij toetsenboard gegeven.

Die drivers kon ik nog niet installeren, dat moet dan maar morgen.

Ik heb nog een vraag:
Hoe kan het dat die kliks niet in LOgic voorkomen maar wel in Cubase terwijl de configs bijna hetzelfde zijn?????

Hmmm.... ik word niet gauw link maar bij dat soort verkopers......... dat hij door het dak mag vallen.

En boeien of dat mobo wellicht zal werken of niet. Als je gewoon zonder 'gezeik' de boel aan de praat krijgt door alles metteen in te pluggen dan moet het gewoon kunnen.

Als ik de keuze had zou ik gewoon voor dat Nforce2 moederbord gaan. (en laat die verkoper dat andere bord maar in z'n :kont: proppen)

En kijk ook goed de ASIO instellingen na. Het kan zijn dat Cubase met een lagere latency werkt dan Logic. De programma's zijn verschillend en als die ASIO latency nou net te krap staat dan gaat hij hikken enzo.

En BIOS instellingen en drivers en zelfs BIOS flashen of je videokaart flashen kan helpen. Maar dat zou ik doen met een setup die meer kans van slagen heeft dan wat je nu hebt. (Dat is trouwens ook het grote gebrek van die PC's dat de hardware een grote puzzel kan zijn om de boel goed draaiend te krijgen)

Het kunnen de 4 in 1 drivers zijn.
Het slot waar die kaart in zit.
De AGP snelheid van je videokaart. (ipv 8x, 4x of zo)
Instellingen van je geheugen in je BIOS

En jammer dat je er zoveel tijd mee kwijt bent, maar dat ding gaat draaien ja, al moet je hem in de wastrommel gooien. ;)

Ik heb flinke moeite gehad met het installeren van mijn kaart, maar uiteindelijk draaide alles om een IRQ. Ik hoefde zelfs geen 4-in-1 drivers meer te installeren (ik draai XP) .Welk OS draai jij eigenlijk? Ik heb goed de site van M Audio doorgespit en dit was uiteindelijk de oplossing voor mijn probleem (is bij hen bekend). Je kunt de toewijzing van je IRQ's zien in het apparaatbeheer en dan beeld, en dan bronnen naar verbinding ( weet het niet precies in het Nederlands).

@Cozko Dat bord heb ik nu ook en die gaat héél netjes met IRQ's om.

Of een IRQ.... kan ook.
Dat doet me denken aan die goeie ouwe Terratec tijd.

Was Intel niet zo eigenwijs geweest met hun IRQ's hadden we nu al die rot problemen niet gehad.
Maar veel andere. ;)

Back