VIA chipsets,, wat is het alternatief,, HELLUP

Origineel geplaatst door bobaphat
Ik had mijn audiokaart al in slot 2 zitten. Ik heb eens even rondgeneust op het net. En een maat van me (sander met de Teisco) heeft me geholpen. Ik heb in DIOS de usb AANgezet en dit hielp op een of andere manier.
Vanaf stap 2 ga ik je volgen Skip,, bedankt.

Een andere gouden tip (werkt met de Matrox G550 grafishe kaart).

Zet in de settings [use busmastering] uit!

Helaas moet je heden ten dage ook systeembeheerder zijn naast muzikant.
Dit geld trouwens ook voor mac gebruikers.
Je zult even moeten tweaken om het optimaal te krijgen.

Ik ken zoveel mensen die met Athlon werken en de hedendaagse VIA chipsets.
Dat mag niet het punt zijn.

Ps. De vroegere problemen werden ook veroorzaakt doordat sommige geluidskaarten te langzaam waren en de bus snelheid niet aankonden (ten tijde van KT133). Dat word vaak niet vertelt!

Asus A7V8X/Lan/AGP8x/via KT400

Deze ga ik iig aanschaffen... redelijk goedkoop, Kan ik eventueel in de toekomst met DDR PC3200 upgraden (koop er nu PC2700 vanwege de lagere prijs), en kan ik qua processor nog upgraden tot de Athlon 2700+ zodra ze normaal geprijsd zijn. (neem nu een 2000+)

De onboard LAN is gigabit netwerk compatible...mooi meegenoemn misschien maar zou ook juist voor problemen kunnen zorgen. Dus als je toch geen netwerkkaart gebruikt kan je misschien beter voor een ander board gaan.

Deze mobo heeft ook nog onboard audio. Dat is voor mij handig omdat mijn huidige geluidskaart niet multifaced drivers heeft. Dan kan ik tijdens het editen met winamp mooi samples checken die ik daarna in battery kan importeren.

Ohw... en ik heb NOG NOOIT meegemaakt dat ik iets nieuws voor m'n computer kocht dat in 1 keer gewerkt heeft...echt NOG NOOIT. Soms is het echt defect...maar meestal een kwestie van tweaken de sooi.

Origineel geplaatst door bobaphat
Ik heb te vroeg gejuigd, ik ben weer terug bij af:stupid
Ik heb al een flinke rotschop tegen mij toetsenboard gegeven.

Die drivers kon ik nog niet installeren, dat moet dan maar morgen.

Ik heb nog een vraag:
Hoe kan het dat die kliks niet in LOgic voorkomen maar wel in Cubase terwijl de configs bijna hetzelfde zijn?????

Kheb niet alles gelezen hoor, maar heb je al eens Windows totaal opnieuw geinstalleert? En daarna natuurlijk al je software en drivers opnieuw?

Als het goed is krijg ik deze week een Dalta 1010LT binnen. Mijn moederbord heeft een VIA KT133A chipset (ja, die beruchte) Ik laat je wel weten wat ik ervan bak. Maar ik durf te wedden dat dat ding goed gaat draaien! :L

Origineel geplaatst door Svart Rose
Als het goed is krijg ik deze week een Dalta 1010LT binnen. Mijn moederbord heeft een VIA KT133A chipset (ja, die beruchte) Ik laat je wel weten wat ik ervan bak. Maar ik durf te wedden dat dat ding goed gaat draaien! :L

8) Houd ons op de hoogte.
Vergeet niet :koffie: tijdens het installeren

Zoek 7,

Rob

Maar ik durf te wedden dat dat ding goed gaat draaien! :L

Wat zet je erop! ;)

Laat ik me nou ook maar eens gaan bemoeien met deze discussie, alhoewel al eigenlijk teveel mensen dat doen, maar misschien kan ik als ex-computerzaakmedewerker nog iets voor de topicstarter betekenen.

Er is een optie in winXP/win2k die veel problemen kan veroorzaken bij geluidskaarten (en hij is al een keer voorbij gekomen in de discussie, maar niemand heeft er wat mee gedaan), namelijk de ACPI functies (neemt o.a. de IRQ-toedeling over van je bios). WinXP en win2k worden standaard geinstalleerd als een ACPI computer, check maar eens:
Configuratiescherm > Systeem > Hardware > Device Manager > Computer - ACPI PC.
Bij win98 staat in bijna alle gevallen: Standard PC.

Ik heb al diverse keren meegemaakt bij verschillende computers met win2k of winXP dat geluidskaarten (de SBlive is daar ook zo lekker gevoelig voor) veel pops/clicks geven, of zelfs erger en niet goed willen werken (crashes etc), en dat ondanks de meest recente Via 4in1 drivers of uitgeschakelde USB etc. Op het moment dat de PC's werden ingesteld als Standaard PC i.p.v. ACPI PC waren de meeste problemen weg.

Hoe installeer je je PC als Standaard PC i.p.v. ACPI PC? (ik doe dit even uit m'n hoofd, bij gebrek aan een winxp omgeving in de buurt; kan dus net even iets anders heten)
ga weer naar: Configuratiescherm > Systeem > Hardware > Device Manager > Computer - ACPI PC.
ga naar Driver > Update driver > Choose specific hardware from list (je kunt nu zelf uit een lijst de juiste hardware kiezen, soms is het nodig om de optie 'show all ...' aan te zetten) > kies voor Standaard PC (fabrikant: Microsoft). Rond de installatie af en laat de PC rebooten.
Op het moment dat je geboot hebt zal windows een groot deel van je hardware opnieuw detecteren (jaja, de ACPI grijpt nogal diep in op het systeem), zoals videokaart, geluidskaart, netwerkkaart etc. Hou er rekening mee dat je misschien sommige hardware opnieuw moet installeren, dus het meest verstandige is om dit te doen bij een schone installatie. Nadeel van Standaard PC in winXP/win2k: bij het afsluiten van windows wordt de PC meestal niet meer automatisch uitgezet, dus je zult je powerknop moeten indrukken.

Ow, en nog ff over de weer oplaaiende discussie over Intel vs. AMD/Via (zie ook andere threads):
De meeste mensen hier delen de conclusie dat Intel-chipsets over het algemeen de minste risico's geven op problemen. Bij Via chipsets loop je gewoon iets meer risico, maar het is niet gezegd dat er problemen zullen optreden. Echter veel fabrikanten geven al aan dat er vaker problemen mee optreden, en dus niet de volledige garantie bieden voor hun geluidskaarten i.c.m. Via chipsets. Je bent met Intel duurder uit, maar je loopt minder risico, zeker voor mensen die liever niet al te veel willen tweaken.
Over de nForce moederborden: er zijn nog te weinig gegevens over de nForce chipsets en prof. audio bewerking (zeker van de nForce2 is nog weinig bekend). De verwachting is dat ie het goed zal doen, maar aangezien nog bijna geen enkele fabrikant van goeie geluidskaartener iets over te melden heeft, is het gewoon nog ff afwachten. Je kunt al je geld er op zetten, maar of het dat nou ook echt waard is... straks moet je alsnog opzoek naar een wat duurder Intel moederbord omdat de nForce toch niet zo goed was als gedacht, dan kun je beter gelijk Intel kopen (mijn mening omtrent de nForce is neutraal, aangezien ik nog weinig gegevens gezien heb; maar ik zou in dit geval kiezen voor het bekende, en niet voor het onbekende.)

Laatst gewijzigd:
Dr. Ripsaw,

Als het goed is hoeft ie ACPI niet uit te schakelen omdat z'n geluidskaart in een slot zit dat z'n IRQ niet deelt. Zolang er geen raid op je bord zit gaan die nieuwe Asusbordjes in samenspel met windows best goed met de IRQ's om. Niet alles wordt meer automatisch op IRQ 9 gezet zoals vroeger met de kt133(a) chipset met die nare southbridge.

je oud-collega,

Skip.

Ik ben gisteren avond/nacht effe bij de meneer in kwestie langsgeweest en ik heb heel veel zooi uitgeschakeld
en de 4 in 1 drivers geinstalleerd. ACPI heb ik in device manager verwijderd en in bios uitgezet.
Na booten werden er inderdaad opnieuw om drivers van audiokaart, etc gevraagd.

Ik heb inmiddels van bobaphat te horen gekregen, dat de clicks na nog maals wat klooien en audiodrivers op nieuw te hebben geinstalleerd verdwenen zijn.

Dus nu maar hopen dat ze echt wegblijven.

Even voor de duidelijkheid: asus moederborden zijn erg makkelijk naamgegeven.

beginnen ze met een A, dan zijn ze voor Amd. A7 = Athlon
beginnen ze met een P, dan zijn ze voor Pentiums. P4 = pentium 4

de letter die erna komt staat voor de chipset

V = Via
N = nForce
I = Intel
etc.

daarna volgt meestal nog de agp snelheid (bijvoorbeeld 8x)

zo is de A7N8X dus een Athlonbord met een nForce(2) chipset en een 8x AGP bus.
dit is tevens ook het beste bord (IMHO) wat je op dit moment voor een AMD processor kan kopen.

ik heb de laatste tijd hier ook flink wat onderzoek naar gedaan, omdat ik mijn eigen systeem wilde updaten, en er is niet veel te vinden over audio op moederborden met een amd processor. mijn eindconclusie was dus ook de a7n8x

Origineel geplaatst door sander
Ik ben gisteren avond/nacht effe bij de meneer in kwestie langsgeweest en ik heb heel veel zooi uitgeschakeld
en de 4 in 1 drivers geinstalleerd. ACPI heb ik in device manager verwijderd en in bios uitgezet.
Na booten werden er inderdaad opnieuw om drivers van audiokaart, etc gevraagd.

Ik heb inmiddels van bobaphat te horen gekregen, dat de clicks na nog maals wat klooien en audiodrivers op nieuw te hebben geinstalleerd verdwenen zijn.

Dus nu maar hopen dat ze echt wegblijven.

Dus toch de ACPI ;)

ACPI was volgens mij niet de oplossing. Het zal meer een combinatie van diverse dingen zijn.
Misschien dat we vanavond of zo nog effe Service Pack 3 kunnen installeren.

Als het niet lukt geef ik mezelf een nieuw moederbord. Als het wel lukt dan geef ik mezelf 150 euro. ;)

Is goed, als het maar niet uit m'n eigen zak komt. :)

Origineel geplaatst door Almeros
Als je voor het installen van XP direct je BIOS van ACPI afhaalt, installeert XP dan direct als Desktop computer?
Scheelt me weer een handeling dan binnekort!

Nee, ik denk dat je ACPI (Advanced Configuration and Powermanagement Interface) verward met de APIC (Advanced Powermanagement Interface Controller). De APIC kun je idd in de bios regelen, maar de ACPI is een onderdeel van windows. De APIC is volgens mij wel deels gestuurd door de ACPI, maar het uitschakelen van de APIC in de bios heeft voor zover ik weet geen invloed op het wel of niet geinstalleerd worden van de PC als ACPI. Ik heb het in ieder geval nooit gemerkt dat het uitmaakt bij de installatie van winxp of win2k.
Ik moet toegeven dat het erg verwarrend is met die termen, ze lijken erg veel op elkaar (ik weet nou al niet eens meer of ik de volledige termen van de afkortingen echt juist heb ;))

Behoorlijk verwarrend inderdaad, Blijf het toch wel door elkaar halen ebn ik bang :( ... Kwam eigenlijk door wat Sander zei.

Origineel geplaatst door sander
ACPI heb ik in device manager verwijderd en in bios uitgezet.

Kheb gelukkig al wat documenten gespot over het optimaliseren van XP voor audio applicaties. Zal eens kijken wat ik hier kan posten!!!

Back