Wavestation SR kraak / spooknoten

ditmer

Ouwe rot
Net een 2e hands Wavestation SR gekocht blijkt ie niet helemaal 100 % te zijn (was bij de vorige eigenaar wel het geval).
Bij bepaalde performance (vooral op piano en gitaar gebaseerde patches) kraakt hij zo nu en dan en geef soms "spooknoten".
Natuurlijk al van alles geprobeerd: ander keyboard, andere midikabel, geinitialiseerd en presets weer teruggezet, maar het probleem blijft terugkomen. Ook een nieuwe batterij is niet de oplossing.
Weet iemand raad?

Spooknoten hebben ze volgens mij allemaal wel last van.
Met dat kraken was ook iets maar ben vergeten wat het was.
Het zou wel iets met de FX te maken kunnen hebben. Dat de send te hard staat of zo.

Aan de FX ligt het in ieder geval niet, want als die uitgeschakeld is (in het Global-menu) kraakt ie nog steeds :bekdicht:

Ik heb even een opname gemaakt. Daarbij sla ik één akkoord aan (piano) en luister (en huiver) wat er dan gebeurt: spooknoten. Ook is de kraak een beetje te horen, al moet ik zeggen dat die in het "echt" iets beter te horen is.
Ik ben er nu achter dat het ongeveer een half uur duurt voordat die spooknoten over zijn. Dan werkt ie weer normaal.
Wel lastig natuurlijk dat je eerst een half uur voor je wilt muziekmaken die Wavestation aan moet zetten .......

Attachments

• kraak_en_spook.mp3
    208,6 KB · Bekeken: 97
Ik heb even een opname gemaakt. Daarbij sla ik één akkoord aan (piano) en luister (en huiver) wat er dan gebeurt: spooknoten. Ook is de kraak een beetje te horen, al moet ik zeggen dat die in het "echt" iets beter te horen is.
Ik ben er nu achter dat het ongeveer een half uur duurt voordat die spooknoten over zijn. Dan werkt ie weer normaal.
Wel lastig natuurlijk dat je eerst een half uur voor je wilt muziekmaken die Wavestation aan moet zetten .......

dats vervelend zeg :( is dit een veel voorkomend probleem bij de Wavestation???

Het lijkt meer alsof je keyboard hapert. De spooknoot is inderdaad een gewone accoordnoot, dus probeer eens een ander keyboard op de SR...

Niets aangesloten op je midi ingang?
En staat wave sequence sync uit?

Op de midi ingang zit natuurlijk mijn keyboard aangesloten :)
Wave sequence sync kun je volgens mij niet utizetten: staat op "INT" (bij mij) of op "MIDI". Beide opties geprobeerd maar spooknoten blijft.

Het lijkt meer alsof je keyboard hapert.....dus probeer eens een ander keyboard op de SR...
Ik had ook al een ander keyboard geprobeerd (en natuurlijk een ander midikabeltje) maar ook dat helpt dus niks. Trouwens, bij andere soundmodules werkt het allemaal wel goed.
Op de Wavestation brandt ook een lampje als ie midi-informatie ontvangt, maar bij de spooknoten brandt dat lampje niet. Het moet dus wel iets intern in de Wavestation zijn.

Vreemd blijft dat na een poosje de Wavestation wel goed werkt (zonder spooknoten). Zo nu en dan lichte ruis/kraak blijft, maar dat schijnt zo te horen bij de Wavestation...

Iemand anders dergelijk (opstart)problemen met een Wavestation?

Ik heb totaal geen ruis/kraak bij m'n wavestation EX en moet zeggen dat de hier beschreven problemen mij totaal niet bekend voorkomen.
Ik snap dus ook niet dat fuse beweerd dat ze allemaal wel last van spooknoten hebben, dit is dus niet waar

Probleem is opgelost: de verkoper heeft het geld teruggestort (inclusief verzendkosten) en ik stuur de Wavestation weer naar hem terug. :slotje:

He Ditmer zit die verkoper ook toevallig op SF? Of kan hij jouw op de hoogte brengen wat het was? Is misschien wel interessant om te weten wat het nou was......ook voor toekomstige Wavestation gebruikers.

De verkoper zit (nog) niet op synthforum, maar weet wel van het bestaan af.
Ik mag de Wavestation van hem nu terugsturen, maar ik mag hem ook houden voor de helft van de prijs ....... twijfel, twijfel, wat zal ik doen?

ik heb hem toch gehouden (voor een vriendenprijsje) dus oplossingen mogen nog steeds aangedragen worden

Laatst gewijzigd:
Ik heb ook een Wavestation SR en had 'm nog niet zoveel gebruikt (de eerst presets klinken echt ruk....). Totdat ik interessante dingen over de Waldorf Blofeld las en toen dacht dat ik toch nog maar 's wat meer naar dat wave dingie van mij moest gaan luisteren.

Ben eigenlijk best onder de indruk van de sounds en de architectuur (SoundDiver laat 't allemaal mooi zien :-)

Maar bij sommige presets dus inderdaad best wat gekraak op de uitgangen (ook de koptelefoon uitgang...). Online heb ik daar de volgende info over gevonden, moet het nog wel zelf uitproberen:
http://www.danphillips.com/wavestation/ws_faq.htm#ws_gain_structure

Hopelijk is dat de goede tip en heb jij er ook wat aan.

Groeten,
Bram

Back