Gain settings (mixer & dynamics)

shortwave

Vintage lid
Dit forum leek me de juiste, om deze te posten:

Hoe hebben jullie de gains ingesteld op jullie mengtafel en outboard FX en Dynamics?

Het is mijn goede gewoonte om alle kanalen op de mengtafel even te PFL'en (zeker als er een eindmix gemaakt gaat worden) om alles op ongeveer 0db binnen te laten komen. Daarbij stuit ik op het volgende probleem:

De meeste inputs (eigenlijk alle) zijn line-outs van synths en samplers. Die laat ik dus op de bekende -10dBv binnenkomen, omdat je anders te weinig gain hebt. Daarbij heb ik standaard de mainvolume van synths e.d. op 75% (3 uur) staan. Ik weet ook niet zeker of dat handig is?

Maar op de inserts en op de aux/sends van de mengtafel komt het signaal op +4dBu binnen omdat ik de apparaten zo heb ingesteld. (De +4 / -10 switch die de meeste FX-modules enzo wel hebben.) Hoewel ik denk genoeg headroom te hebben enzo, en hoewel bijvoorbeeld een compressor op een channel-insert keurig op de juiste aantallen dB's plinkt, klopt het voor mijn gevoel toch niet helemaal....

Hoe hebben jullie deze settings staan? Hebben jullie een standaard set-up hiervoor? Of doen jullie de gain-settings telkens opnieuw?

Ik zou graag alles in één keer goed instellen, dat ik het zo kan laten. Is dat mogelijk? Veel vragen, hè?

Wát klopt er volgens jou dan niet helemaal? Ik destileer geen probleem uit jouw verhaal, eerder wat onzekerheid ;)

Ik heb standaard het volume op de synths gewoon voluit staan en de gain op m'n mengtafel zo ingesteld dat ieder kanaal op zich niet in het rood komt.

...eerder wat onzekerheid ;)

Ja, dat klopt wel. Want ik weet niet zeker of ik de boel zo wel handig heb op gezet. Dus jij ziet geen probleem, als ik deze ruwe settings behoud als "default"?

En verder ben ik gewoon benieuwd hoe anderen hun gain settings hebben gedaan!

:engel:

Ja, dat klopt wel. Want ik weet niet zeker of ik de boel zo wel handig heb op gezet. Dus jij ziet geen probleem, als ik deze ruwe settings behoud als "default"?

En verder ben ik gewoon benieuwd hoe anderen hun gain settings hebben gedaan!

:engel:

Je hebt de boel netjes staan hoor, mooi uitgangspunt.
Mijn "default methodiek" is vrij simpel, als de synth niet overstuurt op standje 10 dan komt ie op dat nivo binnen, en anders zo hard voordat ie distort. Dit om het signaal zo optimaal binnen te laten komen. Gain afregelen naar 0 en gaan.

Verder heb ik een tip die ik van mijn leermeester 15 jaar geleden heb gekregen: if it sounds good, it is good!
:okdan:

Back