Electribe-laptop midi vraag

danielvandrunen

Nieuwkomer
hallo,
ik heb een live opstelling waarbij ik op een laptop met ableton gebruik, welk geluid door een electribe MX en een KP3 naar de speakers gaat. nu hang ik aan de laptop een Edirol-UA 25 audio interface met midi in en out. nu is het noodzakelijk ableton en de electribe synchroon te krijgen, maar het lijkt(voor mij althans) niet goed mogelijk deze perfect uit te lijnen. nu vroeg ik me af of ik de laptop vanuit ableton niet elke 4 maten een midi signaal naar de electribe kan laten zenden, zodat deze automatisch synchroon blijft?
alvast bedankt.

Vraagje:
Wil je de Electribe gelijk laten lopen met Ableton of
Wil je Ableton gelijk laten lopen met de Electribe.

oftewel. Waar druk je op START???

Zover als ik weet pakken de electribes alleen de midi-clock tempo mee(in pattern mode iig). Geen song (of bar) position. Als je de Electribe op midi-clock "EXT" hebt staan zal die wel in de goede tempo lopen maar als de sequencer loopt en je ramt op play zal die niet de juiste bar alignment hebben. Wat ik me voor kan stellen is dat je al je patterns al klaar hebt en de Electribe in het begin start met Abelton(en dan niet meer stopt) en dan gewoon "muten" met de (virtuele)mixer of de ET zelf als je hem niet nodig hebt.

ik begrijp wat je idee is, maar dit werkt niet perfect aangezien ableton, ingesteld op bv 128 bpm, loopt de electribe een maat of 16 op gehoor synchroon, maar daarna lijkt het of de electribe langzaam af te wijken, ookal staat deze ook op 128.0 bpm.
maar zoals ik het begrijp is er dus geen mogelijkheid via midi de start knop aan te sturen?

je moet natuurlijk wel je sync settings in ableton goed doen, en de midi poort settings..

1 midi kabel nodig, van electribe out naar pc in

Back