Nieuwe setup, graag even nakijken.

bazziman

Ouwe rot
Ik heb nu voor een redelijk bedrag de volgende set-up voor ogen.

Aopen Ax4pe 533 motherboard
P4 2,5 Ghz processor
512mb DDR 2700 Ram
Western Digital 80 GB 7200 8Mb cache
Gforce 4 ti 4200
Liteon 52x24x52 CD-Rewriter
Novita 17" TFT
Zacman CU 6500 silent cooling
Cordless Logitech mouse + KB

Alles uiteraard in stijlvol zilver en zwart. Zijn er redenen omwille van muziek dat ik bepaalde onderdelen *anders* zou moeten doen? (ik heb ooit een VIA moederboard gehad in de tijd dat VIA klote was voor geluid) Voor redelijke geluidskaarten hou ik me ook aanbevolen.

SCSI etc. haal ik allemaal uit mijn oude compu.

Opmerking over HD:
Koop voor audio liever een aparte HD (7200 rpm).
dus koop bijvoorbeeld een 30GB voor je systeem en een 60GB voor je audio, zo voorkom je dat je HD 2 dingen tegelijk moet doen als je aan het HD-recorden bent (windows doet nogal eens onverwachte dingen op je schijf...)

Waarom een zn dikke video kaart ? en het merk hd
btw wat voor behuizing ga je het in doen want als je zn hele goed kopenkast neemt moet er eigelijk een verband trommel bij :)

Laatst gewijzigd:
Over videokaarten: sommige mensen vragen zich nogal eens af waarom een dikke videokaart? Ik denk dat sommige mensen meer doen dan alleen audio, en als je de boel een beetje goed configureert, dan kun je zo'n PC ook makkelijk gebruiken voor gaming.
Bovendien hebben de Geforce 4 Ti kaarten een goeie beeldkwaliteit. Maxtor is daar nog net wat beter in, maar als je een goeie compromis zoekt waarmee je ook kunt gamen, dan is dit heel goed.

Als het puur voor muziekmaken bedoeld is, zoek dan een kaart zonder ventilator, als de Matrox G550 (of was het 450:confused: )
Ik heb zelf een pc waarvan beide harde schijven in Silent Bays zitten, De gehele binnenbehuizing bewerkt is met speciale geluidsdempende rotzooi, een stille voeding en een stille cpu cooler. Rarara wat er nu nog herrie maakt: de videokaart. En als die ouder wordt gaat hij bij net opstarten nog een beetje ratelen ook. Als je spellen speelt, heb je helaas geen keus behalve dan een kaart met standaard fohn te kopen :kroon:

Origineel geplaatst door Dr. RiPsaw
Opmerking over HD:
Koop voor audio liever een aparte HD (7200 rpm).
dus koop bijvoorbeeld een 30GB voor je systeem en een 60GB voor je audio, zo voorkom je dat je HD 2 dingen tegelijk moet doen als je aan het HD-recorden bent (windows doet nogal eens onverwachte dingen op je schijf...)

Dat "onverwachte" is de swop file (virtueel geheugen) als je dit uitzet is er nix aan de hand.

Hmmm.... hij neemt toch z'n scsi over. Ook nog een paar HD's erbij?

Maar zelf pas nog een maxtor 80Gb gekocht met liquid bearing en die zijn lekker stil en snel.
En laat ze maar lekker miepen. Zo'n schijf met 8Mb cache en Ultra DMA5 mode schopt behoorlijk :kont: Wel tbv fragmentatie zou ik meerdere partities nemen.

En waarom een GF4 en geen Radeon 9500 of zo?
Ati heeft een mooier beeld en Radeons zijn ook sneller als je wilt gamen.

swapfile moet je NIET uitzetten..
je moet het minimaal van je normale geheugen nemen, en het dubbele als maximum.. dat geldt vanaf 192MB of hoger

verder moet je je pc instellen als SERVER ipv DESKTOP computer
eeh .. write behind caching uitzetten..
video acceleration ook zo veel mogelijk uitzetten!

dat is de grootste prestatie verhoging

Maxtor diamond max Plus schijf kopen

Maxtor diamond max Plus schijf kopen

en een FIXED swap file van rond de 512, of ter grootte van je werkgeheugen mocht je meer werkgeheugen nemen

Gooi er dan metteen 1Gb geheugen in. :)

Met alle respect, maar volgens mij heb ik ergens gelezen dat je vanaf 512 mb systeemgeheugen rustig je swap file kan uitschakelen. Windows zal dan niet bepaalde bestanden even naar en van je harde schijf knallen. Tijdens een audio-opname kan dit namelijk de opname vern$&ken.
En in de praktijk heb ik die swapfile ook nog niet nodig gehad. M'n P4 systeem staat als een huis

:biertje:

vaste swapfile is ZEKER aan te raden.. ook al heb je veel geheugen!

Zou geen WD kopen, zijn na verloop van tijd net frituurpannen (maw ze maken herrie). Betere keus is IBM of Seagate (Barracude IV bv.)

IBM EN WD zijn meestal dezelfde schijven.

verder zou ik NOOOIT een geforce 4 ti kopen. koop dan idd een Radeon. veel betere filters. dus beter beeld en ATI is in 2d stukken beter dan nvidia [en cubase/logic is 2d idd :)]

je kunt ook voor 2 schijven gaan die je in RAID 0 zet. dubbel zo snel!
MSI 845PE of 845E halen met onboard Promise RAID 133 Controller en klaar is kees. :)

Maar je setup zoals ie daar staat is ook goed hoor... dit zijn gewoon mijn bedenkingen.
en nu ga ik naar bed :D
mw

btw die WD schijf met 8mb cache gaat ongeveer zo snel als een 10.000 rpm heb ik eens gehoord...

Tussen WD en IBM zijn wel degelijk verschillen maar dat even terzijde.

* Wil je kwaliteit voor cubase/logic ed...., kies dan wat mij betreft voor een matrox 'G' serie met dual head (2 monitor- uitgangen), één voor je sequencer en één voor je plugins, ideaal!!!!! Gforce is interessant als je veel gamez speelt maar anders zou ik voor een alternatief kiezen.

* Raid is inderdaad snel maar aangezien de harde schijven tegenwoordig al rond 120gb liggen denk ik dat het niet zeer noodzakelijk is om een raid te maken in jouw geval.

* Neem een mobo met een nieuw SiS of Intel Chipset.

* Over keuze geluidskaarten zijn hiier op synthforum genoeg threads te vinden, denk je niet ?!?!? ;)

gr. Mario

Processor, geheugen en HD zijn ok. Ik zou alleen misschien wel zoals Dr. Ripsaw zei een tweede hd nemen voor je programma's. Aangevuld met een Dualhead kaart van Matrox. G450 16mb voldoet prima, of je moet er spellen op willen spelen. Verder zou ik geen Lite-on cdrw nemen, maar een Plextor of Yamaha-F1. deze merken hebben keer op keer bewezen de meest gelijkende kopien te maken (lees files/audio coreect op cd branden). Monitor merk heb ikzelf nog nooit van gehoord (en ik ken er toch een boel). Ga gewoon naar het scherm kijken en vooral vergelijken met andere merken. Met Zacman cooling bedoel je neem ik aan Zalman cooling, helemaal af niets meer aan doen.
Vergeet alleen de voeding niet, veel mensen gaan hier te gemakkelijk aan voorbij. Een goede voeding moet stabiel en stil zijn. Goede merken zijn enermax (duur) of bijvoorbeeld Fortron. Kijk ff hier http://www.tomshardware.com/howto/20021021/powersupplies-15.html . Die Verax FSP300-60ATV die als beste uit de test komt is bij Paradigit te koop als Fortron FSP300-60ATV.

Voor meer silent onderdelen kun je ook 's kijken op www.silentpc.nl .

OK dus, de gemiddelde DSF'er is gewoon meer een computeriemand dan een muziekinstrumenten iemand. ;)

Maar ik heb zelf ook een G450 maar gamen erop gaat niet goed hoor. Koop dan een goedkopere Radeon, want je zegt dat je wilt gamen.

Re: Nieuwe setup, graag even nakijken.

Origineel geplaatst door bazziman

Aopen Ax4pe 533 motherboard
P4 2,5 Ghz processor
512mb DDR 2700 Ram
Western Digital 80 GB 7200 8Mb cache
Gforce 4 ti 4200
Liteon 52x24x52 CD-Rewriter
Novita 17" TFT
Zacman CU 6500 silent cooling
Cordless Logitech mouse + KB

hehe Toevallig heb ik gisteren juist dezelfde onderdelen besteld behalve dat TFT scherm. Lijkt me wel geschikt voor audio...

Origineel geplaatst door Skipsel
Verder zou ik geen Lite-on cdrw nemen, maar een Plextor of Yamaha-F1. deze merken hebben keer op keer bewezen de meest gelijkende kopien te maken (lees files/audio coreect op cd branden).

Sja, LiteOn CDRW's worden in de zelfde fabriek als Plextor gemaakt hoor. Nog niks slecht over Liteon gehoord...

behuizing = aopen 6000b (mooi zwart dus) en ik heb nog een half jaar oude 40MB 7200 rpm schijf liggen in mijn studio (uit de oude compu)

De oude PIII gaat naar mijn zusje en die heeft aan 13 gig en een Gforce 440mx wel genoeg. ;)

En ja, ik ga ook af en toe een spelletje zitten spelen. ;) Alsof julie dat nooit zouden doen. (Daar zijn toch multibootsystemen voor!)

Back