Emu 1616m PCI + Optical = ?

ferrybeer

Stamgast
Ik heb de Optical kabel aangesloten op mijn optical out op mijn E-mu 1616m PCI geluidskaart zelf. De kabel is vanuit daar aangesloten op mijn externe receiver ( logitech ).

De receiver zegt : No Digital Data.

Als ik m vanuit de dock op de reveiver aansluit krijg lukt het opzich wel maar dan alleen in stereo.

Iemand enig idee hoe ik dit instel in de patchmixer ? Vanuit de optical out van de geluidskaart naar de logitech receiver. ( ook in 5.1 )

Mijn dank is groot ! :)

Het is me opzich gelukt, maar krijg er in geen mogelijkheid 5.1 sound uit...
Iemand een idee?

Ramoonus,

De E-MU 1616m Kan duidelijk wel tot 7.1 channels aan.
Alleen het lastige is de patchmix waarmee je alle kanalen handmatig moet toewijzen.

Bij muziek productie lijkt het me niet zo moeilijk.
Track 1 Toewijzen naar WAVE 1/2 , WAVE 3/4 Enz...

De vraag is alleen hoe je dat doet tijdens afspelen van een DVD?
Het afspelen van een DVD pakt hij alleen WAVE 1/2, of in dit geval de Optical.

ik dacht dat je je 1616m verkocht had

over optisch kan de 1616m ADAT aan
en adat werkt niet icm een huis-tuin-en-keuken versterker

Jouw Logitech 5.1 setje verwacht een Dolby Digital 5.1 (AC3) stream. En NO WAY dat jouw EMU 1616m dat uitstuurt! Dan zou er namelijk een Realtime Dolby Digital Encoder aan boord moeten zitten en NO WAY dat dat zo is!

Jouw 1616m kan 8 kanalen audio via ADAT (optical) uitsturen, maar dat is even heel iets anders dan Dolby Digital 5.1 (of 7.1).

Ik zou zeggen, ga je eens verdiepen in de wondere wereld van Dolby Digital, DTS, 5.1 enz... enz...
Genoeg website's, Wikipedia's, Forums etc. over te vinden dacht ik zo!

Dat klopt.

Ik was het van plan, maar ik heb besloten om het toch maar zelf te houden en door te zetten met mijn zomerproject.

Heb sinds Maandag mijn Midi keyboard binnen ( E-mu Xboard 61, verbazend goed voor zijn prijs! ) en nu nog even beslissen tussen de AKG Perception 200 of 400.

Toch wel zielig dat er van die h*fters bij zaten die even €100,- bieden op een nieuwe E-mu 1616m van €450,- en daarnaast nog gaan twijfelen.

Cheers :biertje:

ik dacht dat je je 1616m verkocht had

over optisch kan de 1616m ADAT aan
en adat werkt niet icm een huis-tuin-en-keuken versterker

Klopt niet. Je kan de optische in- en uitgang gebruiken voor zowel ADAT (2, 4 en 8 kanaals) als S/PDIF. Waar je dit precies moet instellen weet ik niet, ik heb nl zelf geen Emu kaart, maar het kan ergens binnen de PatchMix instellingen ingesteld worden. Dit is waarschijnlijk ook al gelukt, aangezien de TS wel stereo van zijn 1616m naar zijn receiver krijgt.

Jouw Logitech 5.1 setje verwacht een Dolby Digital 5.1 (AC3) stream. En NO WAY dat jouw EMU 1616m dat uitstuurt! Dan zou er namelijk een Realtime Dolby Digital Encoder aan boord moeten zitten en NO WAY dat dat zo is!

Jouw 1616m kan 8 kanalen audio via ADAT (optical) uitsturen, maar dat is even heel iets anders dan Dolby Digital 5.1 (of 7.1).

Ik zou zeggen, ga je eens verdiepen in de wondere wereld van Dolby Digital, DTS, 5.1 enz... enz...
Genoeg website's, Wikipedia's, Forums etc. over te vinden dacht ik zo!

Op mijn oude creative audigy platinum zat de optie AC3 passthrough. Hiermee kon je dan AC3 signalen doorgeven via S/PDIF. Je gebruikt dan de externe decoder van bijvoorbeeld je receiver als ik het goed begrepen heb.

Voor zover ik weet is die optie helaas niet aanwezig in PatchMix, dus ik denk inderdaad dat het niet mogelijk is.

Best wel wicked allemaal.

Ik heb nooit echt met SPDIF gespeelt, dus weer er opzich ook niet veel vanaf. Maar het leek me gewoon even leuk en mooi om sommige muziek DVD's in 24/92 te beluisten.

AC3 Filter haalt ook niet uit, of ik gebruik het verkeed?

De ac3 filter plugin inderdaad.

Ach, ik ben blij zo, ik weet wel hoe ik tracks kan toewijzen naar alle kanalen.
Komende week ga ik een AKG Perception 400 kopen :biertje:

aangezien het meer een technisch + driver probleem is zal ac3filter weinig uit maken

Aansluitend bij bovenstaande en om eventuele verwarring te voorkomen;

AC3Filter is iets anders dan datgene wat ik bedoelde met AC3 passthrough. Dit laatste is een optie in de driversoftware, om meerkanaals geluid via S/PDIF te versturen (sommige geluidskaarten ondersteunen op die manier ook DTS of Dolby passthrough). AC3Filter is echter een stukje software dat ervoor zorgt dat je computer geluid met AC3 compressie kan 'lezen' en weergeven.

De topic starter moet eigenlijk een Surround ENCODER hebben.
In je versterker zit de bijbehorende decoder die het weer uitsplitst in de verschillende kanalen.

Back