roland sh 201 via usb aansluiting werkt niet goed

dj isolater

Nieuwkomer
hallo ik heb gister een roland sh 201 gekocht en na lang lopen klooien en paar uurtjes slaap heb ik hem nog steeds niet aan de praat op me computer ;{

mijn plugins in cubasse en fruity loops ken hij wel aansturen maar alleen in de editor van roland zelf daar komt geen geluid uit!

ik heb windows vista home premium en heb gister ook de driver gedownload daarvoor op de roland site!

als ik aan de knopjes draai draaien die wel mee in de editor en soms hoor ik wel een zacht piano geluidje maar als ik dan aan de knopjes draai blijft dat geluid hetzelfde maar als ik een koptelefoon aansluit op de roland verandert het geluid wel maar dat is ook logisch!

bij de editor setup ken je verschillende combinaties invoeren ik zet ze even op een rijtje want mischien ligt het hier wel aan dat ik daar wat fout doe!

dan doe ik setup>> setup midi devices en dan ken je de volgende combinaties maken:

sh 201

input:
roland sh 201
(none)

output:
microsoft gs wavetable synth
roland sh 201
(none)

trough

input:
roland sh 201
(none)

output:
microsoft gs wavetable synth
roland sh 201
(none)

ik heb ook al met emu 404 usb geluids kaart geprobeert (die heb ik nu weer afgesloten want dat lukte ook niet )

ik hoop echt dat iemand van jullie een oplossing weet diegene ben ik echt superdankbaar!

alvast bedankt

grtzz fredje

het "zachte pianogeluidje" lijkt erop te wijzen dat je luistert naar de standaard mickey$oft gs wavetable synth.

nou weet ik niet of de SH201 audio output door de USB weer terug naar je PC gestuurd kan worden maar als dat zo is, zul je die extra input moeten activeren in je Windows geluidsmixer zodat-ie ook in je output kanalen te horen is

Je moet onderscheid maken in midi (aansturing) en audio (geluid). Alles gaat inderdaad via die USB-kabel.
Via midi stuur je de plugins aan. Kies dan bij de midi-input bij Cubase of Fruity Loops voor midi-in van de SH201. Wil je de audio vervolgens sturen naar de SH201 kies dan bij [B]audio-output [/B]voor de SH201
Ook de editor van de SH201 werkt via midi. Volgens mij is het niet mogelijk om ook audio via die editor te horen; hij wordt alleen gebruikt voor instellingen van de SH201. Geluid invoegen in Cubase of Fruity Loops is wel mogelijk als je bij deze programma's als audio-in kiest voor de SH201.

Ik gebruik de SH201 naast natuurlijk als gewone synth ook als midicontroler: ik stuur via midi VSTI's aan en laat het geluid (audio) terugkeren naar de SH201. Dat alles dus alleen via de USB-kabel.
De SH201 fungeert dan als een externe geluidskaart (met lage latency!).
De knoppen van de SH201 kun je bij een aantal VSTi's zelf definieren. Ik gebruikt bijvoorbeeld de 9 schuifjes van de Filter Env en AMP Env op de SH201 als virtuele drawbars voor de B4 VSTi. Wel moet je dan natuurlijk het geluid van de SH201 (als klankborn) zelf uitzetten zodat je dan alleen de VSTi hoort.

okey thanx man ik heb al die instellingen in fruity en cubase zo gezet en heb ondertussen me emu 0404usb geluidskaart ook weer aangesloten alleen weet jij mischien hoe ik dan die instellingen in die editor van roland zelf moet hebben staan!

setup>> setup midi devices en vanaf daar weet ik het niet meer ken zoveel combinaties maken en ik begrijp er echt niks van

thnx fredje

Als je de editor wil je gebruiken om de SH201 in te stellen en je gebruikt de USB-kabel kies je bij de editor voor Midi-in: SH201 en Midi-out: SH201. Maar waarom wil je die editor gebruiken? Ik edit gewoon op de SH201 zelf (zitten genoeg knopjes op).

ik dacht dat ik die editor juist nodig had!

ik wil gewoon zelf geluidjes kunnen maken met me roland zonder plugins en die dan gewoon in fruityloops bijvoorbeeld in de pianorol kunnen zetten dit moet toch mogelijk zijn alleen ben dr nu een dag meej bezug heb echt alles geprobeert en echt alles lukt maar alleen niet geluid uit me roland krijgen wel door de plugins heen maar wil het ook gewoon via de roland zelf kunnen !!

=(

roland sh 201 geluid opnemen in cubase

roland sh 201 geluid opnemen in cubase

hallo ik heb gister een roland sh 201 gekocht en hij werkt perfect opzich me plugins stuurt hij nu allemaal wel goed aan enzo dus dat gaat allemaal goed samen alleen ik krijg geen geluid uit me roland zelf !

ik heb me roland via usb aangesloten op me computer en ik heb een emu 0404 usb externe geluidskaart!

heb wel de driver ervoor geinstalleert maar wil nu zegmaar geluid wat ik met me roland maak opnemen in cubase alleen ik hoor niet eens geluid laat staan dat ik het op kan nemen!

ik hoop dat iemand hier een oplossing voor weet want ik heb echt alles al geprobeert!

alvast bedankt

grtzz fredje

Niet om 't een of ander, maar is één topic over de problemen met je SH-201 niet voldoende?

ik kreeg een prive bericht van een jongen en die zei tegen mij dat ik beter bij synth software>> sequencing een topic kon aanmaken omdat het een vraag voor me sequencer was dus toen heb ik dat gedaan!

ik ben hier ook best nieuw en begrijp het ook nog niet helemaal dus sorry hoor!

maja als iemand een antwoord heeft voor mij graag want ik heb nog steeds geen geluid uit me roland gekregen hij stuurt nu wel me plugins aan in cubase maar wil gewoon eigen geluiden kunnen maken met me roland en die opnemen in cubase maar hoe dat moet heb vanalles geprobeert maar kom dr gewoon niet uit!

thnx fredje

je weet al wel wat het verschil is tussen MIDI en Audio
en hoe je sequences werken?

ja, sorry was mijn fout van die 2e topic. Volgens mij had het namelijk niks te maken met de SH201, maar meer hoe je audio van een extern apparaat in Cubase krijgt.

(ben ik de enige die zich afvraagt hoe iemand nou een sh201 en flstudio en cubase aanschaft, terwijl die niet weet hoe die moet opnemen?)

je weet al wel wat het verschil is tussen MIDI en Audio
en hoe je sequences werken?

ik weet wel hoe cubase werkt ja en werk ook al erg lang met fruity alleen nog niet met een synthesizer dit is de eerste die ik heb gekocht namelijk is dat zo erg?

midi is toch gewoon over me plugins heen? (dit gaat perfect)

en audio is toch gewoon via me synth zelf (dat lukt me dus niet)

grtzz

half ..

midi is notenschrift tussen apparaten

en audio het daadwerkelijke geluid

je speelt je noten in in MIDI, deze gaan naar de VSTi en zo naar de SH201 dacht ik
hoe dat precies met audio zit bij een sh201 weet ik ff niet

Ik zit het nou eens te lezen allemaal. Twee dingen:

1. Hoe heb je nu alles PRECIES aangesloten? Kabels enzo, alles...
2. Ik neem toch aan dat je niet verwacht dat het geluid van de SH201(USB)--->PC--->EMU--->speakers loopt, toch? Want dat kan niet.

Heb je een mixer waar je dingen op aansluit? Daar zou je namelijk het signaal van de EMU en de SH op moeten laten samenkomen en vandaar dan naar je monitors? Of is dit je probleem niet?

ik heb me emu 0404 usb op me computer aangesloten! (usb)

dan heb ik me boxen krk rp6 op me emu aangesloten!

me roland heb ik via usb aan me computer aangesloten!

zal vast wel weer wat fout hebben gedaan want is ten slotte ook me eerste synth :P

is dit genoeg info en wat doe ik fout }:|

In principe kun je ook audio uit de SH-201 via USB je pc in krijgen, maar wat verwarrend kan zijn is het toewijzen van de SH-201 aan een kanaal in je sequencer.

Ik weet niet hoe dat ik Cubase werkt, maar in Tracktion (waa rik mee werk), moet ik de audio interface instellen op de SH-201.

Kleine toevoeging....
Het is dan OF de emu OF de SH-201 die je als audio interface gebruikt. Allebei tegelijk is zover mijn kennis reikt, niet mogelijk.

groet

Tom

Back