thuis studio.

stef05

Nieuwkomer
hallo,=)

even klein verhaal, ik ben nu al een jaar bezig met het intensief maken van muziek (zeker om de dag zit ik er wel weer aan) natuurlijk is dit alleen als hobby. maar omdat ik nu toch wel iets wat proffessioneler wil gaan werken wil ik een kleine studio op mijn kamer gaan planten. Ik werk met FL Studio het meest, en soms ook Cubase.

Ik wou zoieso een midi keyboard aan gaan schaffen en 2 monitor speakers actief. maar mijn budget ligt niet heel hoog vanwegen dat het nogsteeds hobby is. (ongeveer 200 voor de monitors.) Heeft iemand enige tips van wat voor monitors ik zou kunnen kopen, en wat ik eventueel nog meer nodig zou kunnen hebben?

dank u :okdan:

Laatst gewijzigd:
Hallo!

Op vlak van monitors zou ik, mocht ik van jou zijn kijken naar de KRK RP5. Dit zijn actieve speakers met een frequentiebereik van 53 Hz tot 20 kHz en een vermogen van zo'n 75 watt. Verder zien ze er ook niet slecht uit (eigen mening), dus dat is mss ook wel mooi meegenomen. Als ik het goed heb kan je ze nu kopen voor rond de 150 euro. Let goed op, als je naar "nog" goedkopere monitors gaat dat de klant er niet onder gaat lijden. 200 euro voor 2 monitors (of was het per stuk?) is niet bepaald veel.

Succes!

Mvg,

Geoffrey

hey! oh ok :D

en bedankt voor het welkompje :P

ik heb een(Dell), draai op windows vista, AMD athlon 64x2 dual core 4400+ 2.30 GHZ processor
1 gig RAM DDR
Mijn geluids kaart is van sigmatel, maar het enige wat ik er verder over kan vinden is dat het een geintegreerde 7.1 kanaals high-definition audio kaart is, geen bepaald type ofzo.

wat mijn kamer betreft niet erg groot ik gok 4 meter breed en 3 meter diep (vanaf positie waar ik de monitors wil gaan plaatsen gezien)

als je nog meer info nodig hebt,

feel free to ask :D

Mijn geluids kaart is van sigmatel, maar het enige wat ik er verder over kan vinden is dat het een geintegreerde 7.1 kanaals high-definition audio kaart is, geen bepaald type ofzo.

Je computer lijkt me prima, maar als je echt aan de slag wilt met cubase en/of FL studio is een geluidskaart met ASIO ondersteuning geen overbodige luxe.
Zeker omdat je ook met een midi-klavier wilt gaan werken, en goede ASIO ondersteuning verminderd de vertraging (dat is in dit geval de tijd die tussen de aanslag op het klavier en het moment waarop je het geluid van de software synthesizer in Cubase of FL Studio hoort).

Ik zou dat persoonlijk zwaarder laten wegen dan goede monitoren.

Een betaalbare geluidskaart met goede ASIO drivers is bijvoorbleed de M-Audio Audiophile 24/96, EMU 0404 of ESI Juli@.

Er zijn ook midiklavieren waarbij een geluidskaart ingebouwd zit, dit zou ook een optie voor je kunnen zijn.

200 euro voor 2 speakers is niet een heel ruim budget. Maar het belangrijkste is denk ik dat je een budget vaststelt en de monitoren die daarbinnen vallen eens in de winkel beluistert. Het is heel persoonlijk namelijk wat je goed en minder goed vindt klinken. Let er daarbij wel op dat het erom gaat dat je alle verschillende onderdelen van je muziek wilt kunnen horen, niet alleen dat je veel bas hoort omdat dat nou eenmaal lekker klinkt. Ik zou zelf voor actieve speakers gaan, maar passief is ook een optie als je al een goede versterker hebt staan waarvan je bijvoorbeeld de bass/treble instellingen kan omzeilen (vaak dmv een source-direct knop of iets in die richting).

Ik zou echt proberen te investeren in echt heel goed spul. Uiteindelijk wordt muziek niet beter dan dat jij kunt horen, dus de geluidskaart en de speakers zijn het belangrijkste. Belangrijker nog dan een MIDI controller/keyboard.

De KRK RP5's (heb ze zelf ook) zijn het absolute minimum, en heel eerlijk gezegd zou ik zelf misschien toch liever een paar kleine Emes speakers gehad hebben.

Ga in ieder geval niet voor groter = beter, de RP6 en RP8 klinken niet beter dan de RP5's.

Probeer qua geluidskaart RME of Motu te kopen, ik merk nu toch wel met een 'goedkope' geluidskaart (marc 8 midi) dat ik wat begin te missen als ik opgenomen heb. Omgekeerd geldt dat natuurlijk ook bij het afspelen.

Let op dat je er een neemt met 1/4" balanced jacks, en liefst een externe kaart zodat je zo weinig mogelijk last hebt van ruis en interferentie.

Als je nu goed spul koopt dan heb je daar jaren plezier van. Zeker van goede speakers.

kijk dat is nog is snelle reacties :okdan:

en ik gaat zeker even voor die geluids kaart kijken. het probleem is dat ik geen idee heb naar wat ik moet kijken bij het kopen van monitor speakers. evt. zou ik meer uit kunnen geven maarja ik ben ook maar een doorsnee student 8~ dan maar paar dagen extra werken tog? maar als iemand monitor speakertjes weet met een goede prijs kwaliteit verhouding?

en PS: ik heb thuis neit zo 1,2, 3 een versterkertje liggen i.v.m passieve monitors.

zijn er eventueel nog andere dingen waar ik aan moet denken?

Waar woon je?

Voor Eindhoven e.o. heb je i4 musique, daar kun je luisteren en voelen wat voor jou het beste is. Plus een ongeneesbare infectie met het hardwaresynthvirus vanwege de Prophets, Moogs en Korgs die ze daar ook hebben :)

Volgens mij hebben ze daar zowel Emes als KRK monitorspeakers, waar ik het al eerder over had.

''Let op dat je er een neemt met 1/4" balanced jacks, en liefst een externe kaart zodat je zo weinig mogelijk last hebt van ruis en interferentie.''

kan er iemand zo een noemen op budget prijs?

Ik heb de KRK's RP6 al keer gehoort en die klonken zeer netjes. Ik zit op school in rotterdam dus kan ook zo op een tripje naar de feedback winkel daar.

at is het verschil tussen de RP5 en RP6?

gelukkig zijn er nogsteeds perfectionisten :halleluja ik weet wel dat je het zo schrijft maar, het was toch begrijpbaar? toch heb ik het even voor jouw veranderd.

''Let op dat je er een neemt met 1/4" balanced jacks, en liefst een externe kaart zodat je zo weinig mogelijk last hebt van ruis en interferentie.''

kan er iemand zo een noemen op budget prijs?

Ik heb de KRK's RP6 al keer gehoort en die klonken zeer netjes. Ik zit op school in rotterdam dus kan ook zo op een tripje naar de feedback winkel daar.

at is het verschil tussen de RP5 en RP6?

De RP5 heeft een 5" woofer en de RP6 een 6". Zelf ben ik van mening dat de RP5 de betere keus is van deze 2 opties. De RP6 geeft misschien net iets meer laag, maar ik vind 'm gelijk ook iets minder transparant. De RP5 is gewoon in z'n prijsklasse een erg leuke monitor. En hij heeft balanced ingangen! (om nog een vraag van je te beantwoorden.. :))

Hmm, Vista en 1GB geheugen, ik zou er totaal niet mee uit de voeten kunnen, dus misschien dat je daar iets aan kan doen?

Deze tip wil ik je nog even geven: ga niet nu proberen op een zo extreem mogelijk goedkope manier wat beter spul te kopen... ik zou even wat geld gaan sparen en zorg ervoor dat je straks met zo'n €500 tot €800 op zak naar Feedback kan gaan bijvoorbeeld. Dan haal je zo'n leuk RP5 setje, een goeie audio interface, benodigde kabels en een klein mixertje zodat je je monitor speakers niet rechtstreeks op je audio interface hoeft aan te sluiten.

Dan kan je los! (als je ondertussen je computer wat meer geheugen hebt gegeven.. want ik blijf er bij.. 1GB is weinig voor een DAW, maarja.. hangt er ook van af wat je precies doet met muziek..)

Succes!

Back