Ableton 7 & Macbook

MATT

Stamgast
Hoi allemaal,

Ontzettend blij ben ik met mijn nieuwe Ableton Live 7 Suite. Ik gebruik de software op mijn iMac G5 zonder externe geluidskaart en dat gaat perfect. Op mijn nieuwere MacBook 1.83 GHz Intel Core Duo van ongeveer anderhalf jaar oud krijg ik helaas alleen maar vreemd geluid (haperend storend geluid). Heeft iemand hiermee ervaring? Is het bij de MacBook noodzakelijk een externe kaart te gebruiken? Alvast bedankt voor jullie ideeën!

Externe audio interface is altijd aan te raden maar zou geen noodzaak moeten zijn aangezien Core Audio gewoon goed zou moeten presteren.

Vermoedelijk gewoon een configuratie issue. Ken meerdere mensen die onboard zonder problemen gebruiken.

Staat je buffersize niet extreem laag? Met onboard zou ik toch een minimum van 256 samples aanhouden.

Bedankt voor je hulp! Ik heb even met buffer size zitten spelen, maar het lijkt niets uit te maken.Ik heb trouwens maar 2 * 512mb werkgeheugen. Zou dat het probleem kunnen zijn? Het vreemde is wel dat alleen de testtoon al hapert..

1 GB werkgeheugen zou op zich echt niet zo'n probleem moeten zijn.

Als de tetstoon al hapert op een buffersize van 512 samples is er toch wel iets aan de hand vrees ik. Helaas is het vaak lastig te achterhalen wat dat dan kan zijn.

Heb je eventueel een kennis met een externe audio interface zodat je dat even kunt testen?

Mijn broer heeft een externe geluidskaart, dus ik ga dat eens checken. Thanks!

Ik ben vorig jaar naar een 365mag-workshop van ableton 6 geweest. Daar zeiden ze dat veel werkgeheugen en een hoge diskspeed (Rpm) van je harde schijf toch wel essentiël waren om Ableton soepel te kunnen laten draaien. Nu is Ableton 7 iets geavanceerder maar volgens mij heeft je Mac Book een Rpm van 7200 (In ieder geval hoger dan 5000). Je Mac Book zou dit dus makkelijk aan moeten kunnen. Vaak hapert Ableton op een laptop als het een illegale kopie is maar ik heb niet de indruk dat je een crack in je bezit hebt.

Buiten dat is het sowieso raadzaam om je Mac Book tot het maximale vol te pompen met werkgeheugen. Werkgeheugen kost vandaag de dag bijna geen drol meer en zeker niet als je kijkt hoeveel soepeler je Mac ervan gaat lopen. Ik geloof dat er max. 4 Gb in kan. Even die 512 Mb kaartjes vervangen dus voor 2x 2 Gb. Dan loopt het ook veel soepeler als je meerdere programma's hebt openstaan.

Verder sluit ik me aan bij Acidfever: "Een externe audio interface is altijd aan te raden"

Succes! En als het je lukt, veel plezier! :okdan:

Weet iemand toevallig of je ook iets moet instellen in je core-audio van je macbook pro als je met logic en/of ableton gaat werken? Uiteraard met een audio interface...
Ik heb daar nl. problemen mee!

Op mijn nieuwere MacBook 1.83 GHz Intel Core Duo van ongeveer anderhalf jaar oud krijg ik helaas alleen maar vreemd geluid (haperend storend geluid). Heeft iemand hiermee ervaring? Is het bij de MacBook noodzakelijk een externe kaart te gebruiken? Alvast bedankt voor jullie ideeën!

Staat je Airport draadloze netwerk aan? Zo ja: uitzetten. Klinkt gek, maar bij mij werkte het.

Edit: D'oh - startdatum van 't draadje niet gecontroleerd... Nuja, wie weet heeft iemand er nog iets aan.

Back