Ableton 8 beeeep audio dropout probleem

smackos

Gepokt en gemazeld
Ik heb een obscuur probleem met Ableton 8 en de MOTU ultralite MK3 hybrid als het een tijdje aan het werk is stopt het geluid abrupt en komt er een hoge wazige bieeeeeeeeeeeeeeep in plaats ervoor. Het is geheel random lijkt het waneer dat gebeurd...soms loopt ableton uren en gebeurd er niks en soms gebeurd het na een uurtje.

Het is een Macbook 2.2 Intel Core Duo met 4GB met dus de MOTU ultralite MK3, 2 controllers op de USB en de MOTU is aangesloten via Firewire. Er zit ook wat Ilok 2 spul in Ableton maar als dit gebeurd is de ILOK 2 niet aangesloten ivm met USB poorten tekort, kan het daar mee te maken hebben

Iemand een idee? Als ik de MOTU op USB ipv van Firewire aansluit?

Kan vanalles zijn, misschien oververhitting? Ben geen mac expert, maar zou in eerste instantie checken of het geen hardware probleem is (temperatuur van de CPU, harddrives).

Kan ook kapot geheugen zijn, met een progje om je geheugen te testen kun je dit checken.

Als dat het probleem niet is, dan misschien een driver probleem? Heb je het probleem ook als de ILOK WEL is aangesloten?

Ik heb een obscuur probleem met Ableton 8 en de MOTU ultralite MK3 hybrid als het een tijdje aan het werk is stopt het geluid abrupt en komt er een hoge wazige bieeeeeeeeeeeeeeep in plaats ervoor. Het is geheel random lijkt het waneer dat gebeurd...soms loopt ableton uren en gebeurd er niks en soms gebeurd het na een uurtje.

Het is een Macbook 2.2 Intel Core Duo met 4GB met dus de MOTU ultralite MK3, 2 controllers op de USB en de MOTU is aangesloten via Firewire. Er zit ook wat Ilok 2 spul in Ableton maar als dit gebeurd is de ILOK 2 niet aangesloten ivm met USB poorten tekort, kan het daar mee te maken hebben

Iemand een idee? Als ik de MOTU op USB ipv van Firewire aansluit?

hey wat nu?
jij was toch juist van alles analoog en bandrecorders? :)

Bij mij gaat het geluid in Ableton na een tijd ook naar de klote. Ik hoor dan metalige artefacts door mijn geluid. Als ik een keer in de preferences van Asio naar MME of no sound ga en weer naar Asio dan is het weg. De geluidskaart heb ik laatst 2 weken uitgeleend om te kijken of het zich ook in cubase voordoet, maar geen problemen daar. Kan natuurlijk ook iets met mijn PC zijn.

Bij mij gaat het geluid in Ableton na een tijd ook naar de klote. Ik hoor dan metalige artefacts door mijn geluid. Als ik een keer in de preferences van Asio naar MME of no sound ga en weer naar Asio dan is het weg. De geluidskaart heb ik laatst 2 weken uitgeleend om te kijken of het zich ook in cubase voordoet, maar geen problemen daar. Kan natuurlijk ook iets met mijn PC zijn.

Je geluidskaart uitlenen doet helemaal niets tenzij deze echt helemaal kapot is. PC's zijn namelijk zo persoonlijk qua instellingen en configuratie. Misschien kun je Cubase op je eigenlijk PC installeren en kijken of dat helpt?

Een van de eerste dingen die je doet met troubleshooten is het bekijken van de IRQ configuratie en kijken of er geen conflicten zijn. Voor de meeste PC toepassingen maakt het tegenwoordig niet zoveel uit (vroeger wel, vandaar dat ik nog steeds check), maar voor Audio kan het wel uitmaken. Ook dingen zoals onboard audio uitschakelen, windows eigen audioinstellingen spelen allemaal een rol.

Dit is van de redenen dat ik een aparte windows partitie heb die ik echt alleen voor audio gebruik.

Ok te vroeg gejuiched weer een abrupte hoge piiiiiiiiiiiiiieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeep en geen audio. Extra info: outputs gaan via L/R en als dit gebeurd zie ik die balkjes op de MOTU 1 en 2 ook plots uitslaan, naar beneden gaan en dan niks meer op de MOTU.

Als ik naar de interne Apple geluidskaart schakel is er audio zonder problemen...

Maar als ik dan terugschakel naar de MOTU niks, alleen restarten helpt het is dus echt de MOTU volgens mij...doet het ook met die ILOK

Als het in mijn geval misgaat, is het geluid in Ableton naar de mallemoeren maar als ik Ableton afsluit en met dezelfde geluidskaart in Windows iets afspeel (zonder te herstarten) dan is het geluid wel gewoon goed. Is dat bij jou ook het geval of?

hmmm maar dan is het probleem al geschied toch, ik heb hem nu op USB aangesloten ipv Firewire en het probleem lijkt zich niet voor te doen (vooralsnog niet te vroeg gejuicht hoop ik :D )

Smack, ik herken een probleem met de firewire poort op de macbook. Het kan zijn dat die FW poort chipset niet goed samenwerkt met de motu. Ik heb daar zelf ook naar gekeken maar dan in combi met de A&H R16. Maar als het met USB ook werkt, why not...

Smack, ik herken een probleem met de firewire poort op de macbook. Het kan zijn dat die FW poort chipset niet goed samenwerkt met de motu. Ik heb daar zelf ook naar gekeken maar dan in combi met de A&H R16. Maar als het met USB ook werkt, why not...

Aangezien het probleem van Smackos is opgelost.. Heeft de R16 nog specifieke eisen voor firewire chips? De R16 staat op de agenda hier maar ook een nieuwe PC.

Back