Afmixen / Masteren, FL Studio

DJE-rik

Nieuwkomer
Hoi mensen van synthforum.

Ik heb een brandende vraag aan jullie.
Ik produceer nu al 3 jaar met FL studio.

De tracks die ik maak worden per productie beter *Geloof ik*
Nu zit ik met een probleem. Elke productie van mij klinkt niet
warm en dat is nou net wat mij dwarzit. Hoe ga ik te werk met het
afmixen/masteren ?
Samples die ik gebruik komen van venquance.
Op een paar na klinken ze vrij goed qua sound dus ik denk
dat het daar niet aan kan liggen.
Is het verstandig om eerst groepen te maken in FL zoals ;
Percusie/Drums
Vocalen
bas
leads
instruments
Zodat je zegmaar een multitrack krijgt?
Of kan ik op een wonderlijke manier ook goed afmixen in FL Zelf met goed gehoor ?

Gr Erik

Mijn eerste advies is om eens het woord "masteren" hier in de zoekmachine in te tikken en dan te kijken wat je aan resultaten krijgt.

Vraag niet wat de gouden tip is (die is "laat masteren aan iemand anders over" :D ), maar ga eens dat advies uitproberen en kijk of het wat voor je doet.

In FL heb je de equalizers en compressors om het mee te doen, dus dat moet geen probleem zijn :).

in versie 7 en versie 8 zit zelfs een template voor masteren
hierop zitten de compressor, eq etc. al op de master

stap 1: mixen. Zorg dat alle geluiden onderling in de mix goed te horen zijn en elkaar niet in de weg zitten. Je mix kan van zichzelf iel klinken, of te laag, of te hoog of te schel, whatever, dat is niet erg, zolang alle freqenties maar aanwezig zijn en onderling te onderscheiden zijn zonder een brei te worden. Hoe minder je gebruik maakt van compressie etc hoe beter, behalve als bv een oversturings- of naar benedendrukeffect wat optreed mede zorgt voor de sound die je wilt.

stap 2: masteren. Zorg dat het totale frequentiespectrum (dus alle geluiden van heel laag naar heel hoog) van je track(s) op een egale manier in het gehoor en het spectrum liggen. Dus dat het niet te veel laag heeft, of te weinig, dat het niet te schel klinkt maar ook niet te dof. Je track moet ook zonder moeite passen tussen andere gelijksoortige producties. Dit wordt vaak gedaan met EQ's en filters en in het uiterste geval multibandcompressors. Verder ter controle een fasemeter en spectrum analyser.
Daarnaast alle frequenties waar je niks aan hebt en die je toch niet hoort allemaal weghalen. En zorg ervoor dat je controleert dat er geen te grote faseverschillen aanwezig zijn (maximaal 90 graden), vooral in het laag als het om tracks voor vinyl gaat. Wat overblijft kan je een beetje compressen om het wat pompender te maken wat bij kan dragen aan een hogere drive van de track. Echter is dit een precies werkje omdat je al snel teveel compressed/maximized waardoor je dynamiek verdwijnt en de luisteraar snel "luistermoe" kan worden. De kunst is, afhankelijk van het soort track, het vinden van de juiste middenweg tussen pompende drive of hard klinkende master en dynamisch behoud incl. rustige oren.
LET OP: masteren kan je het beste laten doen door iemand die geschikte apparatuur daarvoor heeft (goede monitors, goeie oren en de minimaal benodigde hardware/software) en de nodige ervaring heeft.

Beide stappen zijn even belangrijk, want je kan van de beste masteraars ter wereld niet verwachten dat ze van een berg stront een slangroomtaart kunnen maken. Andersom kan je de beste mix laten verneuken door een slechte masteraar. Echter om tot een goed eindresultaat te komen heb je van beiden het goede nodig. Een regel is wel, hoe beter je mix, waarin je rekening houdt met sommige aspecten van mastering (eq en faseverschillen), hoe groter de kans is dat de masteraar tot een goed of zelfs beter eindresultaat kan komen.

Wat bedoel je precies met niet warm klinken? Mis je bepaalde frequenties in het laag-midden gebied of dat pompende volle effect?
Afmixen in FL zelf is volgens mij prima te doen, mist je weet wat je doet. Dat is niet 123 uit te leggen, grootste factor is namelijk ervaring.
Ik ken mensen die met hun software mixen naar 8 sporen en het dan afmixen. Ikzelf werk meer direct naar de eindmix toe op m'n soundcraft hardware mixer zonder eerst in groepen te gaan verdelen.

Laatst gewijzigd:
Heel vaak worden tips over EQ en compressie gegeven, maar vaak wordt het simpelste over het hoofd gezien: harmonie.

Vrijwel alle geluiden hebben een pitch, ook een kick of een snare of effectgeluid. Als je zorgt dat de pitch van alle geluiden die je gebruikt harmonisch gezien goed bij elkaar passen (als het ware een goed accoord vormen) dan wordt mixen opeens een stuk makkelijker.

Ook begint het mixen met het kiezen van het juiste geluid. Geluiden die goed bij elkaar passen hoef je helemaal niet te EQ'en of te compressen.

Eigenlijk moet je er voor zorgen dat het eerst goed bij elkaar klinkt door alleen maar met volume de geluiden te mixen. Als je dan een mix hebt die goed klinkt, kun je hem beter maken door her en der zaken als EQ en compressie te gebruiken.

Heel vaak heb ik in het verleden enorme EQ cuts of boosts gebruikt om geluiden te mixen. Achteraf gezien had ik gewoon niet dat geluid of die toonhoogte moeten gebruiken.

Verder is het ook gewoon belangrijk dat je een goede geluidskaart en speakers hebt. Een slechte geluidskaart of speakers zorgen er soms voor dat je eigenlijk niet hoort waar het fout gaat.

Ik ben er wel van overtuigd dat je anno 2008 een goede mix met software moet kunnen maken zonder allerlei extreme trucs, al werk ik zelf wel alleen maar met hardware.

Geef anders eens een voorbeeld van een track die volgens jou geslaagd is qua mix en (snippet van) een nummer van jou waarbij het fout gaat. Ik denk dat heel veel mensen hier dan heel gericht kunnen zeggen waar jij de fout in gegaan bent en wat hij gedaan heeft om het zo te krijgen.

Schaam je vooral niet voor de kwaliteit van je eigen track.

Dat is inderdaad een goed punt. Maar je hebt ook gevallen waarin je juist niet naar harmonie op zoek bent om een bepaalde sfeer te creëren. Automatisch komt het dan op de mixage aan.
Ik denk dat je je dan op de grens begeeft tussen het geluidstechnische en het muzikale vlak.

Een voorbeeld zou inderdaad helpen, DJE-rik
Onze hulp staat klaar :mega:

Mijn tip zou zijn, goed luisteren (meestal na een pauze van een dag of 2 als je lang aan je track gewerkt hebt.)

Eerst maar eens goed alle volumes en effecten van je tracks beluisteren.
Heeft je track/kanaal wel zoveel reverb nodig, of kan er iets vanaf?
Probeer op tracks met bv een snare of waar reverb op zit een kleine cut in je hoge frequenties toe te passen, dit ook met kicks en basslines, alleen dan een kleine cut in je lage frequenties. Ook kan panning voor een duidelijker stereobeeld zorgen, bv bij het layeren van Leads. Een kleine pan naar links op de eerste lead en een kleine pan naar rechts op de tweede kan ervoor zorgen dat ze beiden een veel betere plaats in je mix krijgen. Als dit het geval is dan zal je merken dat je vaak aan je drums moet gaan werken omdat deze te hard staan of teveel compressie hebben etc etc..

Dit zijn hele simpele tips voor het afmixen, maar mischien wel handig om te weten of te proberen.

Wat ik altijd doe na ik tevreden ben over mijn mix in FLStudio is exporteren als .Wav, 512-point sync, 32Bit float (0.24).

Masteren doe ik dan om je track te polijsten, dus minimale veranderingen, beetje laag weg, beetje hoog erbij etc etc..

Ga dus niet je track dood drukken met compressie of iets dergelijks, al is een (goede) multibandcompressor wel aan te raden om te masteren.
Niet die van FLstudio zelf overigens, die vind ik persoonlijk zo vlak klinken.

Hope this helps! :W

Ga dus niet je track dood drukken met compressie of iets dergelijks, al is een (goede) multibandcompressor wel aan te raden om te masteren.
Hier moet ik dus even ingrijpen.
Blijf met je tengels van die multibandcompressor af bij het masteren!
Als je die denkt nodig te hebben ga gewoon nog eens naar die mix luisteren en los het daar op. Of zoek iemand op die jouw tracks wil laten masteren.

"masteren" in fl studio

"masteren" in fl studio

Ok ik ben geen pro maar wat ik doe in flstudio is vrij simpel..
ik gebruik nooit een compressor overde helemix dat vind ik zonde.
wat ik standaart doe in een project is het volgende.

1 op het eerste kanaal zet ik een compressor(ik gebruik stardust) die in gestelt staat op pompen hier komt standaart me kick op gelinkt soms gooi ik soms hihats doorheen omdat dat gewoon lekker klinkt overgens doe ik er nooit synths doorheen want wederom dat vind ik zonde.

2 op het tweede kanaal. de fruitylimiter die het geheel een beetje in bedwang houd deze gaat naar het masterkanaal en naar kanaal 3

3 op kanaal 3 zet ik een stereo enhancher(spellen ken ik niet)
deze staat op 1.5ms verbreeding waarop ik alle hogetonen weg filter met de main eq die op het mengpaneel zit tot ongeveer 250hz waarop ik vervolgens nog een parametische eq zet deze haalt de dodefrequenties weg tot 30hz
dan een beetje de 50/70 hz op pompen of tot de 120 voor de clubnummers

hierdoor krijgt je wat meer diepte in je nummers hier doe ik soms wel synths door heen maar dat zijn dan meastal bass geluiden

me kick gaat uiteraard in kanaal 4 om em met de eq wat beter te laten klinken
deze is weer gelinkt naar 1

verder goed balancere met eq's wat wel handig is van fl8 is dat je bij
de paraeq2 kan zien waar je geluid zit zo kan je een eq op je master zetten en kijken waar je nog ruimte heb in je nummers en deze op vullen..

dus als je klaar bent met je nummer en je ziet dat je nog ruimte hebt bij de
7khz dan kan je deze opvullen doormiddel met een eq bijv bij een hihat die neit echt duidelijk is wat te versterken op die frequentie

wat ik ook doe om de kick/bass synth verhouding goed te houden is deukjes (notch) en pieken te maken bij de kick en bass synth dus bijv bij me kick de
98 hz nog ff wat versterken em deze bij de basssynth er een beetje uit halen

bij de snares alle lage tonen weg halen tot ongeveer 300hz maar das persoonlijk

nou zou ik hier wel weer reacties op krijgen dat ik het helemaal verkeerd doe maar ik vind het zo beter klinken:dj:

Hier moet ik dus even ingrijpen.
Blijf met je tengels van die multibandcompressor af bij het masteren!
Als je die denkt nodig te hebben ga gewoon nog eens naar die mix luisteren en los het daar op. Of zoek iemand op die jouw tracks wil laten masteren.

Why?

Wordt erg veel toegepast, maar ben wel benieuwd naar je mening :)

Blijf met je tengels van die multibandcompressor af bij het masteren!.

kwil nie lullig doen, ome fuse...
maar kiekt u deze eens....
http://video.google.com/videoplay?d...7&q=ian+carey&ei=s_YWSNHwFIuuigLUvendBg&hl=de

deze mneer is toch redeijk succ6vol, en masterd zelf zn heisse sheisse met oa een multibandje..(wel van uad)

om ontopic te blijven; volg ergens een goede cursus als je echt wil leren masteren...en flikker dat fruity loops weg om mee te beginnen (sorry, maar ik ben een echte fruity loops hater...krijg er een beetje een magix gevoel bij)

gr rubbah

overgens doe ik er nooit synths doorheen want wederom dat vind ik zonde.

Nooit? Ik compress mijn synths altijd, dit geeft een warm effect.

Overigens gebruik ik oxford inflator op me eind mix en een eq om de lage tonen wat te boosten (Ik mis vaak het hele lage) Op deze manier wordt de mix warmer:), flink de gain verhogen en de output omlaag bij oxford maar zorg dat hij niet overstuurd wordt.

Het ligt er natuurlijk ook aan welk genre je produceert:)

grtz

Stukje muziek

Stukje muziek

Bedankt voor alle reacties die jullie hebben achtergelaten!

Ik zal een stukje laten horen hoe het klinkt in
FL met multiband compressor.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben,

Gr Erik

Attachments

• snippit 1.mp3
    591,9 KB · Bekeken: 140
kwil nie lullig doen, ome fuse...
maar kiekt u deze eens....
http://video.google.com/videoplay?d...7&q=ian+carey&ei=s_YWSNHwFIuuigLUvendBg&hl=de

deze mneer is toch redeijk succ6vol, en masterd zelf zn heisse sheisse met oa een multibandje..(wel van uad)
Er is een verschil.
Hij weet waar hij mee bezig is. Hij gebruikt hem ook als expander ipv compressor.
Maar wat dat betreft kan ik hem ook nog wel ea leren wat er nog meer kan.

Het punt is hier dat multiband compressie geen doel op zich is. Net als met single band compressie.
Je gebruikt het met een reden om bepaalde zaken recht te trekken met als compromis dat je dynamiek opgeeft.
Bij fout gebruik kan je hele mix ermee verneuken dus het is pas aan te raden om hier aan te denken als je genoeg ervaring en kunde hebt om er ook echt goed gebruik van te maken. En dan kan je hem ook gebruiken voor 'artistieke' doeleinden.

om ontopic te blijven; volg ergens een goede cursus als je echt wil leren masteren...
LOL
Da's nooit verkeerd. Je bent nooit te oud om te leren.

Dat zei je er niet bij LOL

Zoals met alles is verkeerd gebruik finest8)

Maar wat dat betreft kan ik hem ook nog wel ea leren wat er nog meer kan..

ik twijfel geen seconde aan jouw kunde....mar ik waag het te betwijfelen...aangezien deze jongeman (ian carey hebben we het over) "het vak" heeft geleerd van zn pa....die toevallig de engineering deed voor bands als o.a. kool and the gang...dus das geen katepis...de beste man kon op zn 8e een heel ahoy-achtig podium aansluiten. (zegt geen ruk over zn kwaliteiten als engineer, maar wel over hoe lang hij al in dit wereldje zit, en met welke lepel hij het ingeoten heeft gekregen....lees; pap!)
die knaap weet echt wel het een en ander over vooral ouderwetse technieken...dus snap je de nieuwe technieken automatisch ook, omdat je een referentie hebt...uiteraard leert hij ook elke dag bij...

ik heb laatst in een remixcontest een plaat van hem geremixed (keep on risin-best een bekend plaatje)
de hele boel wel flink gecompressed, maar niet TE....
www.myspace.com/rubbah76
(2e track in het lijstje-wel klote kwalteit ivm myspace 8mb gestapo-perikelen)

daarna wilde ik het nog eens masteren...wat echt niet om aan te horen ....dus heb ik het maar laten zitten omdat de track die ik masterde stukken beter, voller en harder klonk dan de gemasterde versie....een ding weet ik zeker....masteren laat ik lekker aan een ander over (mocht het zover komen dat t nodig is voor een release, tot nu toe nog niet nodig geweest, ook al zijn er wel wat plaatjes van me uitgebracht) ik houd me liever bezig met het up to date houden van mn producties...aangezien dat nog wel wat aandacht nodig heeft...
zeker na het zien van dezevideo;
http://video.google.nl/videoplay?do...=freemasons+mastering&ei=9JQ8SM3sKYGkigKglIFU

jaja, ik houd echt van deze future music vids....het rokt!

gr robert

Laatst gewijzigd:
Bedankt voor alle reacties die jullie hebben achtergelaten!

Ik zal een stukje laten horen hoe het klinkt in
FL met multiband compressor.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben,

Gr Erik

dit klinkt in mijn oren meer dan prima :halleluja (heb wel wat gehoorbeschadiging opgelopen in de loop der jaren :))....lekker looppie!!!
gewoon dorgaan met dingen uitproberen, en als je een keer een zak geld vind van een kapotgeschoten druksdealert: gewoon een gedegen cursus masteren volgen....scheelt een hoop tijd met gevogel, en tijd is geld..

Back