S3000(XL) instellen SCSI Id

neuromancer

Fire, walk with me
Is het mogelijk om de scsi id van de S3000 zelf permanent op te slaan ofzo?
Standaard staat deze namelijk op 6 ingesteld en op deze ID zit ook m'n emu ESI2000.
Daar ik beide samplers via scsi aan m'n computer wil hangen heb ik het momenteel opgelost door 2 scsi kaarten in m'n computer te hangen maar het liefst heb ik ze op 1 scsi bus.

Neuh...dat niet..
maar het scsi cabinet waar m'n esi aan hangt heeft 3 scsi poorten.

vreemd , iets dergelijk heb ik nog nooit gezien..

een Y in een scsi kabel is normaal onmogelijk, heb hier zelf een draadje over gestart een maand of 3 terug

Waarom zou een Y in een scsi kabel onmogelijk zijn?
Wat denk je dat er IN een apparaat zit met 2 scsi connectors er op ?
Kijk naar een scsi bandkabel waar meerdere connectoren op zitten.
Zie nu bv connector 1 en 3 al extern en connector 2 als intern.
Dan heb je toch al een Y kabel?!

Enuh...die 3 aansluitingen heb ik er zelf op gefabriceerd..

Ik heb toendertijd in die andere draad ook gereageerd.

Eigenlijk is scsi geen keten maar een BUS.
Alle apparaten hangen tegelijk aan die bus en daardoor kan je dus ook een soort van Y split maken.
Zolang je maar zorgt dat er niet meer dan 7 devices TEGELIJK op de bus actief zijn.

Hmmm...daar zeg je iets waardoor ik opeens snap waarom het niet werkte toen ik beide samplers had aangesloten....
Tenminste...er begin iets erg warm te worden.

Je scsi kaart is intern geterminate en vormt het begin van je scsi bus.
Het andere eind is je sampler...welke ook intern geterminate is.

Nou heb ik gisteren toevallig gezien dat die ESI2000 gewoon terminator weerstandjes erin heeft zitten welke ik er dus uit kan halen.

En op die manier heb je dus maar 2 geterminate devices op je bus.

Alleen het eerste en laatste device op de bus moeten geterminate zijn.

Maar ik heb eigenlijk nog steeds geen reactie gehad op de vraag of de scsi id van de akai permanent in te stellen is.

Toch is het de enige manier.

Stop een flop in de S3000
Formatteer deze in de S3000 en copieer het OS met de goede ingestelde SCSI id naar flop.

Zet de S3000 uit als dit goed gelukt is.
Start nu de S3000 op met de flop in de drive.

Voila.

waarom moet je trouwens de S3000 id veranderen persé?

die van de ESI2000 is toch makkelijker te wijzigen? (ik heb de esi4000)

Ook die van de ESI2000 wordt niet permanent opgeslagen. (ESI4000 en ESi2000 zijn gewoon dezelfde sampler)

Laatst gewijzigd:
Herstel...ik zie nu dat ik de scsi id van de esi2000 wel kan wijzigen en opslaan.
En op de Akai kan ik er inderdaad voor kiezen om het OS op de hd te zetten maar aangezien deze ook in rom zit vind ik dit eigenlijk onzin:
Sampler start op met OS vanuit rom
Sampler gaat vervolgens OS booten vanaf HD of FLoppy

Nu nog ff de terminators uit de esi halen en dan kunnen ze dus gewoon op 1 scsi bus.

zo, heb ik je toch nog dubbel kunnen helpen met mijn gezever :)

weet even te zeggen of het gelukt is, wil ook graag alles aan 1 keten

Vanavond is het weer eens tijd om gewoon muziek te maken ipv programmeren tbv sample editors of eproms te bakken voor drumulators.

Morgen ga ik ff aan die scsi bus werken, daarvoor moet de esi even uit het rack losgehaald worden.

@rvooh: gisteren ff getest, 2 samplers ging op zich met minder problemen dan de eerste keer dat ik het probeerde.
Deze keer had ik de terminators uit de esi verwijderd.

Maar......de esi werkte zonder problemen terwijl de akai z'n interne hd niet zag..

Ik moet hier nog even verder over nadenken want ik ben van mening dat het gewoon moet kunnen.

Back