[In ear monitoring] Verschillende frequenties

TimeClypse

Nieuwkomer
Binnenkort wil ik een in-ear systeem aanschaffen aangezien ik het gekloot met die losse monitoren en het rondzingen hiervan meer dan zat ben.
Nu is mijn oog gevallen op de EW300 IEM G2 van Sennheiser. Alleen ik word echt gek van de frequenties en hoe dit allemaal in elkaar steekt. Ik zie door de bomen het bos niet meer, wellicht dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

Op de site van sennheiser rept men over:
Frequency Range: 518-554, 626-662, 740-776, 786-822, 830-866MHz
Switchable frequencies: 1440

Nu heb ik gelezen dat het systeem in stapjes van 25khz kan schakelen. Pakt men nu een bandbreedte van bijv 518-554 = 36Mhz. 40 stapjes van 25khz per Mhz x 36mhz = inderdaad 1440 verschillende frequencies.

Maar dit is maar op één bandbreedte :erm:! Wil dit nu zeggen dat als je de EW300 koopt, dat je maar één bandbreedte krijgt, of kun je schakelen tussen deze bandbreedtes?

Zeker verwarrend aangezien de ene site praat over bijvoorbeeld EW300 IEM G2 / D-Band (wat in dit geval dus de 786-822 is, zoals ook in de omschrijving staat). De andere site praat weer over alle bandbreedtes.

Kan iemand mij duidelijkheid geven of je inderdaad kan schakelen tussen deze bandbreedtes, of dat je één vaste bandbreedte koopt bij een systeem?

Helemaal aangezien ik zo'n systeem in Amerika wil kopen (scheelt weer de nodige euro's :z) en volgens mij mag je niet zonder meer die lage frequenties gebruiken :P.

Dit gaat over het draadloze systeem...Het systeem kan schakelen tussen bijv. de frequenties 518-554 Mhz, met stappen van 25khz..
Dit voorkomt storingen van andere apparatuur...

De reden dat je meerdere bandbreedtes kan kopen is dat je (zoals je zelf al zei) niet in alle landen elke frequentieband mag gebruiken..Daarnaast is het natuurlijk verstandig apparatuur te kopen die op een andere frequentie zit dan eventuele andere draadloze apparatuur...
Je kan dus een systeem kopen dat op één (of soms 2) bandbreedtes werkt en in die bandbreedtes kan het met stappen van 25Hz schakelen...

Hopen dat het nu iets duidelijker is!

Dit gaat over het draadloze systeem...Het systeem kan schakelen tussen bijv. de frequenties 518-554 Mhz, met stappen van 25khz..
Dit voorkomt storingen van andere apparatuur...

De reden dat je meerdere bandbreedtes kan kopen is dat je (zoals je zelf al zei) niet in alle landen elke frequentieband mag gebruiken..Daarnaast is het natuurlijk verstandig apparatuur te kopen die op een andere frequentie zit dan eventuele andere draadloze apparatuur...
Je kan dus een systeem kopen dat op één (of soms 2) bandbreedtes werkt en in die bandbreedtes kan het met stappen van 25Hz schakelen...

Hopen dat het nu iets duidelijker is!

Ja oke, dat snapte ik, maar het was mij niet helemaal duidelijk of je met één systeem ALLE bandbreedtes in huis hebt, of dat je verschillende 'versies' hebt met allemaal een eigen bandbreedte.
Maar volgens mij heb ik het antwoord zelf gevonden namelijk dat je dus 5 verschillende ranges hebt, A t/m E, met respectievelijk de bandbreedtes zoals genoemd op de site van Sennheiser.

Mijn verkeerde conclusie eerst was dus ook een beetje misleid door sennheiser, door alle apparaten met de verschillende bandbreedtes op één hoop te gooien.

Vervolgt mijn tweede vraag... welke frequenties zijn nu legaal in nederland, en welke niet, want daar wordt nergens over gesproken?

edit: misschien verwarrend, maar met bandbreedte bedoel ik dus de frequency range bijv 518-554

Ik zou het niet weten!
Daarvoor kun je het beste op de Nederlandse afdeling van Sennheiser kijken denk ik, of kijk eens welke sets Nederlandse winkels verkopen?
Succes ermee!!

Ik zou het niet weten!
Daarvoor kun je het beste op de Nederlandse afdeling van Sennheiser kijken denk ik, of kijk eens welke sets Nederlandse winkels verkopen?
Succes ermee!!

Reactie van Sennheiser per mail, hulde trouwens, die gasten zijn snel!

Sennheiser schreef:
Geachte heer van der Hurk,

In Nederland zijn in principe alle ranges toegestaan. De standaard range die in Nederland uitgeleverd wordt is Range E

Met vriendlijke groet

Maar dan rijst nog de vraag, geeft een A-range bijvoorbeeld in Nederland storingen?

Ik denk dat ze op een p.a. forum daar alle antwoorden op hebben. die gasten werken dagelijks met dit soort spullen

Back