yamaha n12/n8

Rauzi

Stamgast
wie oh wie heeft hier al zijn handen aan vuilgemaakt? Deze mixers lijken echt de perfecte combinatie van audio/midi-interface / mixer / daw controller / effectenbak te zijn, met aardig wat XLR inputs ook nog en op elke channelstrip een EQ en compressor.

Ze zijn wel vrij prijzig maar volgens mij krijg je dan ook wat. Iemand hier dus al ervaring mee?

p.s. ik twijfelde of ik dit topic nou in mixers of in hardware moest zetten, kheb maar gekozen voor hardware omdat het toch uiteindelijk een audio/midi interface voor de computer is. Het wordt ook een steeds vager gebied natuurlijk!

Ze blijken mLan drivers nodig te hebben. En dat maakt ze per definitie ongeschikt voor serieus gebruik.

mLan drivers zijn slecht en onstabiel ook voor OSX. Vreten veel CPU. Support bij OS updates is traag (lees half jaar wachten minimaal) en het is maar de vraag hoe lang Yamaha nog de schijn blijft ophouden dat ze nog door gaan met die mLan en je dus elke support op je buik kan schrijven.

Hoe weet jij dan zo zeker dat een N8/12 mLan drivers gebruikt? Die link van jou laat dat iig niet zien. Als het waar is wat je zegt is het idd bedrog maar ik geloof het pas na een hard bewijs fuse.

Weet ik niet. Misschien boeit het ook niet.

WHAT IS AI DRIVER?

AI Driver is based on mLAN technology. It enables you to connect a single n8, n12 or mLAN16E2 to a computer and transfer
audio/MIDI signals via an IEEE1394 cable.

Maargoed, hoe stabiel deze interface drivertechnisch is weet je pas als je er een tijd mee werkt. Dat jij met andere apparaten slechte ervaringen hebt mbt tot mLan wil nog niet zeggen dat deze n12 niet stabiel zou kunnen zijn he. Er zijn ook mensen heel tevreden met hun 01X...
Trouwens, die nwe Steinberg interface die er aan komt is rechtstreeks afgeleid van de n8/12. Zou die ook mLan...:D :X

Ik hoop het niet want het is gewoon een feit dat mLan een hele slechte naam heeft in pro-audio land.
Niet voor niets dat Korg, Apogee etc allemaal gestopt zijn met mLan te gebruiken want in de praktijk werkt het voor geen meter.
En er is dan een redelijk verschil tussen mensen die er hun brood mee moeten verdienen en mensen die thuis lekker klooien.

De N8/N12 zijn geen echte DAW controllers. Ze marketen hem wel zo, maar in theorie is het niet meer dan een digitale mixer met een mLan verbing naar je PC/Mac. Meer dan start/stop/record kun je er niet mee doen als je kijkt naar de controllerfuncties.

Aan de Yamaha n8 heb ik mijn handen "vuil" gemaakt, ik kan je vertellen: hij werkt prima.
Het principe is erg simpel: een digitale mixer met analoge feel en look. Voeg toe 8 i/o via firewire en een goede compressor, kwaliteits PRE-amps en een Reverb en je hebt voor 850,- euro een leuk setje. Alleen: wil je motorized faders dan zul je een Behringer BFC 2000 moeten toevoegen voor nog eens 250,- Euro. En nee ik ben niet van Yamaha maar een gitarit / composertje en ja de n8 heeft MLan maar dat WERKT stabiel. De integratie met Cubase AI4 is geweldig strak maar helaas biedt AI4 slechts 2 VST slots. Als je het mij vraagt erg karig... Ik kan er maar net mee toe.

Hmm, niet geweten dat de faders niet gemotorized zijn. Dat is wel een groot minpunt. In feite staat ie dus niks te doen als je alles hebt opgenomen en aan het mixen bent! Beetje jammer dus.

En verder over de mLan drivers. Volgens mij is het zoals met elke driver van een willekeurige firewire interface... Op sommige computers werken ze wel en op sommige niet. Kent iemand een firewire driver van een fabrikant zonder bugs?

Enige firewire die ik nog zal gebruiken is m'n losse HD met m'n pr0n collectie. :D

Maar serieus. Firewire hoor en lees ik teveel gezeik over en ben er zelf ook klaar mee wat audio betreft.
Zal vast wel dat het goed kan werken maar ik wil niet na hoeven denken als ik een andere computer scoor of toevallig een ander OS wil gaan gebruiken dat het wel kan met die firewire.
Dan maar wat meer betalen voor een kaart waarvan je zeker weet dat de kans op gezeik een stuk kleiner is.

Ok, na al deze meningen ivm de N8 gelezen te hebben vraag ik me af of er een alternatief is? Tis te zeggen met ongeveer dezelfde specs en prijs?

beetje late reactie wellicht, maar wat het MLAN-nadeel betreft; Yamaha is afgestapt van de Mlan, en heeft de drivers, en firmware zodanig aangepast dat de N8 en N12 nu 'direct' met b.v. cubase kunnen communiceren. De mlan tussenlaag is dus in ieder geval weg....

Back